نمایشگاه‌هایی مانند فروش سالانه امکان خرید آثار هنری برای افراد علاقه‌مند با قدرت خرید متوسط را فراهم می‌کند که آنها هم بتوانند این آثار را تهیه کنند و از وجود آن در محل زندگی خود لذت ببرند و نیز آثاری از هنرمندان معاصر ایرانی را در خانه خود داشته باشند

نمایشگاهی برای خارج‌کردن هنر از انحصار ثروتمندان

قدس آنلاین - خرید آثار هنری و نقاشی‌های هنرمندان مشهور با قیمت‌های بالا بیشتر در حراجی‌های معتبر دیده می‌شود و شرایط این خرید و فروش به گونه ای است که درآمد همه افراد علاقه‌مند به این حوزه اجازه شرکت آنها در این رویداد را نمی‌دهد. اما در کنار حراجی‌ها و نمایشگاه‌های فروش آثار هنری، هستند گالری‌هایی که آثار معاصر را با قیمت‌های متعادل‌تری به مخاطبانش عرضه می‌کند و این امکان را فراهم می کنند علاقه مندان به بوم و رنگ و عکس هم از این لذت هنری بی بهره نمانند و در خانه خود اثر هنری ارزشمندی را به یادگار داشته باشند.

شاید در طول سال های اخیر ورود کالاهای هنری به سبد خرید خانواده ها قدری بیشتر شده باشد اما باز هم نمی توان آن را قابل اعتنا دانست. به نظر می رسد برای نهادینه کردن فرهنگ خرید آثار هنری باید به یاری علاقمندان آن هم آمد و شرایط خرید اینگونه آثار را برای آنها تسهیل کرد.

نگارخانه لاله در راستای رونق‌بخشی به اقتصاد هنر، تقویت بنیان‌های هنری شهر و البته توجه به نیاز علاقه مندان در چند سال اخیر با اجرای مستمر چندین دوره «نمایشگاه فروش سالانه آثار چند نسل هنرمندان معاصر ایران»، ضمن عرضه‌ آثار هنرمندان شاخص با قیمت‌گذاری‌هایی که امکان خرید را برای اقشاری با درآمد متوسط فراهم می‌کند، گام‌های مهمی‌ برای تقویت بازار هنر معاصر برداشته است و فضای خرید و فروش آثار هنری را با اتخاذ چنین رویکردی متنوع کرده است.

در ششمین نمایشگاه «آثار چند نسل هنرمندان معاصر ایران» که روزهای پایانی بهمن‌ماه در گالری لاله افتتاح شد، با مشارکت 79 هنرمند بیش از 200 اثر تجسمی ‌روی دیوارها رفت. کامبیز درم‌بخش، جمشید حقیقت‌شناس، سیروس آقاخانی، پیمان رحیمی، عباس حسینی، نجوا عرفانی، المیرا روزبه، حدیث علیپور، رضا جماعتی، مهدی درویشی، امیرحسین اسدی، صدف خدادادی، هدیه جعفری، نگار نقوی، فرهاد توکلی، حسینعلی ذابحی، یعقوب عمامه پیچ، رضا حسینی، همایون سلیمی، کیومرث کیاست، بهـزاد شیشه گران، ترانه صادقیان، اکبر نیکان پور، نیلوفر قادری نژاد، علی ندایی تنها تعدادی از هنرمندانی هستند که در این رویداد هنری و فرهنگی حضور دارند. هنرمندان حاضر در این رویداد، قیمت‌گذاری آثار خود را به‌گونه‌ای ارایه نموده‌اند که  از یک سو منجر به تقویت ذایقه بصری شهروندان شود و از سوی دیگر، به همگانی‌کردن هنر معاصر یاری رسانند.

سرمایه‌گذاری در هنر جدی‌تر می‌شود

محمدحسین سعلبی‌فرد، مدیر نگارخانه لاله و مدیر ششمین نمایشگاه «آثار چند نسل از هنرمندان معاصر ایران»، با اشاره به ویژگی‌های این دوره از نمایشگاه اظهار می‌کند: این دوره با مشارکت 76 هنرمند سامان‌دهی شده و بیش از 200 اثر تجسمی‌ در قالب‌های نقاشی، طراحی، چاپ دستی و دیجیتال‌آرت با نگاه‌های مدرن و معاصر در نمایشگاه ارایه شده که در یک نگاه می‌توان آثار منتخبی از هنرمندان 8 دهه را در آن مرور کرد.

وی در ادامه به استقبال مردم از آثار این نمایشگاه اشاره می‌کند و می‌افزاید: استقبال مردم هنردوست از این نمایشگاه نسبت به دوره‌های قبل خیلی بهتر بوده و این اتفاق هم به دلیل فروش آثار است و اینکه تنوع و تعداد آثار نسبت به دوره‌های قبلی بیشتر شده است. از طرفی سقف قیمت‌ها از 100 تا 700 هزار تومان تعیین شده است و این قیمت‌ها طوری در نظر گرفته شده که افرادی با درآمد متوسط هم بتوانند این آثار را تهیه کنند. قرار بود این نمایشگاه تا چهارشنبه آخر سال برقرار باشد که به دلیل استقبال مردم تا فروردین سال آینده تمدید می‌شود.

وی یادآور می‌شود: بیش از 200 اثر در این نمایشگاه به نمایش درآمده که تاکنون 175 اثر آن فروخته شده است. به دلیل استقبال و تقاضای زیاد مردم و درخواست کار از برخی هنرمندان، مجدداً از آنها کار گرفتیم و آثاری به نمایشگاه اضافه شد و جایگزین تابلوهای فروخته‌شده کردیم. از ویژگی‌های این دوره این است که آثار فروخته‌شده از روی دیوار برداشته و آثار جدید جایگزین می‌شوند. بنابراین به فاصله هر چند روز، علاقه‌مندان با آثار و چیدمانی تازه‌تر روبه‌رو خواهند شد که در این صورت فرصت مناسب‌تری برای دیدن و خرید آثار مهیا خواهد شد.

سعلبی‌فرد تصریح کرد: ما هنرمندان را دعوت می‌کنیم که در این امر فرهنگی مشارکت کنند. قیمت‌هایی که اینجا برای تابلوها گذاشته می‌شود، در واقع زیر قیمت واقعی است و هنرمندان می‌توانند آثارشان را بیرون از اینجا با قیمت بیشتری بفروشند اما برای کمک به شکوفایی و تعالی هنر، در این حرکت فرهنگی مشارکت می‌کنند تا هنر شکل همگانی به خود بگیرد.

مدیر نگارخانه لاله تأکید کرد: این نمایشگاه با در نظر گرفتن چند رویکرد و هدف برگزار می‌شود. اول اینکه سلیقه بصری شهروندان را ارتقا می‌دهد و در کنار این به ترویج فرهنگ خرید و فروش آثار هنری کمک می‌کند. از طرفی دیگر آثار هنری به موازات این خرید و فروش، ارزش افزوده می‏یابد و این یکی از راه‌های جدید سرمایه‏گذاری است. هنرهای تجسمی ‌این روزها بازار بسیار خوبی پیدا کرده و هنر معاصر ایران در منطقه و سطح بین‌الملل به‌واسطه برپایی حراج‌های مختلف خوب درخشیده است. نگاهی گذرا به حراجی‌ها نشان می‌دهد اغلب کارهایی که در حراجی های منطقه فروخته می‌شود، از هنرمندان ایرانی است. کسانی که برای خرید به این نمایشگاه مراجعه می‌کنند یا برای استفاده شخصی در خانه و حظ بصری و یا با نگاه سرمایه‏گذاری، این آثار را می‎خرند.

دوره‌های بعدی بین‌المللی برگزار می‌کنیم

سعلبی‌فرد در ادامه با بیان اینکه این ششمین دوره برگزاری از نمایشگاه است، ادامه می‌دهد: نمایشگاه هر دوره نسبت به دوره قبل باکیفیت‌تر شده است. در نظر داریم در دوره‌های بعد نمایشگاه را به‌صورت بین‌المللی برگزار کنیم و در وهله اول از هنرمندان جهان اسلام و حوزه خاورمیانه برای شرکت در این نمایشگاه دعوت به عمل آوریم تا نمایشگاه پربارتر باشد و در کنار آن مردم هم از قدرت انتخاب بیشتری برخوردار باشند .

وی برپایی چنین رویدادهایی را در فضای امروز تجسمی‌ ایران بسیار نادر قلمداد می‌کند و می‌گوید: به نظرم این حرکت در دنیای تجسمی‌ و با این رویکرد خیلی کم انجام می‌شود و شاید تنها 4 یا 5 گالری هستند که این کار را انجام می‌دهند. ضمن اینکه گالری لاله به‌صورت مداوم این برنامه را دارد. انجمن نقاشان هم گاهی چنین رخدادهایی را برگزار می‌کند اما در مورد سقف قیمت فکر می‌کنم قیمت‎ها در نگارخانه لاله از همه جا کمتر باشد. برخی نگارخانه‌های دیگر با حداقل سقف یک میلیون یا 4 میلیون را هم دیده‌ام اما به نظرم سقف قیمت ما از دیگر نگارخانه‌ها کمتر است. هدف از این کار نیز ایجاد امکان خرید برای افراد علاقه‌مندِ با قدرت خرید متوسط است  که آنها هم بتوانند این آثار را تهیه کنند و از وجود آن در محل زندگی خود لذت ببرند و به جای این که روی دیوار پوستر نصب کنند یا تابلوفرش‌های چینی که هویت ایرانی ندارد به دیوار آویزان کنند، کارهایی از هنرمندان معاصر ایرانی را در خانه خود داشته باشند.

نمایشگاه آثار چند نسل از هنرمندان معاصر ایران به دلیل استقبال مردم تا اواخر فروردین ماه 96 تمدید خواهد شد و علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید و خرید آثار به نگارخانه لاله واقع در خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی بوستان لاله، روبه‌روی پارکینگ طبقاتی لاله مراجعه کنند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.