۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹
کد خبر: 512932

یزد - معاون میراث فرهنگی استان یزد گفت: خانه صبری یزد به عنوان یکی از آثار واجد ارزش تاریخی به شماره ۳۱۶۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

خانه صبری یزد ثبت ملی شد

به گزارش قدس آنلاین، ساشا ریاحی مقدم با بیان این خبر اظهارداشت: خانه صبری در بافت تاریخی شهر یزد در محله فهادان واقع شده و از خانه های تاریخی و ارزشمند دوران قاجار است و با توجه به سبک معماری قدمت این بنا متعلق به دوره متأخر اسلامی(قاجار)می باشد و نام آن متـاثر از نام مالک بنا است.

وی افزود: مشخصه های معماری این بنا عبارت است از ورودی بنا درجهت شمال وحدود ۶۰ سانتی متر پائین تر از معبر می باشد پس از ورودی هشتی و سپس راهرویی که درجهت شمال به حیاط ختم می شود. ساختمان بنا همانند اکثر ابنیه قاجاری حیاط مرکزی دارای دوبخش حیاط اصلی و نارنجستان است که درجهت شرق و غرب یکدیگر قراردارند مرکز حیاط حوض مستطیل شکل درجهت شمالی – جنوبی و طرفین آن باغچه و فضاهای مسکونی و غیره درچهارطرف قراردارند.

ریاحی مقدم تصریح کرد: پوشش سقف دربنا به صورت خنچه پوش اجرا گردیده است به طورکلی بنا بامصالح خشت و آجر و ملاط گل و گچ و ساروج ساخته شده ودارای عناصر تزئینی به صورت دم گیری وگچ بری وکتیبه در نماهای حیاط می باشد.

وی خاطرنشان ساخت: تزئینات گچبری موجود در این بنا و قرارداشتن در مجموعه تاریخی عرب ها در بافت تاریخی شهر یزد و همچنین نزدیکی به بناهای ثبت شده مدرسه ضیائیه (زندان اسکندر) و قبه دوازده امام از ویژگی های این بنا محسوب می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.