بجنورد- رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی گفت: سبک زندگی شهدا در راس همه سبک های زندگی است.

سبک زندگی شهدا در رأس همه سبک های زندگی است

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله ابوالقاسم یعقوبی، در پنجاه و هفتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان، با تأکید بر ترویج و گسترش بیش از پیش سبک زندگی شهدا در جامعه، افزود: فرهنگ ایثار و شهادت و سبک و سیره زندگی شهدا جامعه اسلامی را بیمه می‌کند.

وی افزود: شهدا پایه‌های اصلی فرهنگ جامعه دینی هستند؛ اما باید سطوح و لایه‌های زیرین جامعه را با فرهنگ شهادت عجین کنیم.

آیت الله یعقوبی ادامه داد: اگر فضای جامعه به عطر ناب شهادت معطر شده و فرهنگ شهادت در جامعه نهادینه شود؛ بسیاری از آسیب‌هایی که جامعه و به‌ویژه نسل جوان ما را تهدید می‌کند از بین می‌رود.

وی با بیان اینکه شهدا ابرمردان دیانت و سیاست اند، گفت: باید رشادت ها، فداکاری ها، ادب، متانت و وارسته بودن شهدا را برای نسل امروز الگو سازی کنیم.

وی اضافه کرد: شهدا زیرساخت‌های نظام مقدس اسلامی را با خون خود تضمین کرده‌اند و بر همه ما واجب است که به برکت خون آن عزیزان از این زیرساخت‌ها حفاظت کنیم.

امام جمعه بجنورد با اشاره به اینکه خراسان شمالی به‌تناسب جمعیت، بالاترین آمار شهیدان را در جامعه دارد،افزود: شایسته است به‌پاس اینکه استان خراسان شمالی در تقدیم شهدا به نظام مقدس جمهوری اسلامی بر دیگر استان‌ها مقدم بوده است، این استان را با عنوان «گنجینه معرفت‌ها و شهادت‌ها» به دیگران معرفی کنیم.

آیت الله یعقوبی خاطرنشان کرد: باید خاطرات شهدا برای همگان به‌ویژه نسل جدید بازگو شود و اگر کارها و خدمات خوبی از شهدا به جا مانده است باید آن را برجسته کنیم.

رییس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی تصریح کرد: باید بسترهای زیرساختی و فرهنگ‌ساز شهدا را آماده کنیم تا فرهنگ شهادت در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها نهادینه شود.

وی با بیان اینکه فضاسازی مقدمه فرهنگ‌سازی است، ادامه داد: اگر فضای شهرها بافرهنگ شهادت رنگ نگیرد نمی‌توانیم فرهنگ شهادت را در جامعه نهادینه کنیم.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در سفر به این استان فرهنگی به نام سبک زندگی را بیان کردند و این مهم جزء خواسته‌های معظم‌له بود؛ ازاین‌رو باید بدانیم سبک زندگی شهدا در رأس همه سبک‌های زندگی بوده و لازم است در این زمینه کار و فعالیت بیشتری صورت گیرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی نیز گفت: فرهنگ ناب امروز جامعه فرهنگ دینی است.

محمد تقی ایرانی بر بهره گیری از ظرفیت های موجود در استان برای تبیین فرهنگ ایثار و شهادت تاکید کرد.

وی اظهار داشت: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و انتقال آن به نسل جوان از وظایف مهم و حساس است.

ایرانی با بیان اینکه ترویج و اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت جهت مقابله با این شبیخون فرهنگی موثر است، تصریح کرد: امروزه جنگی نرم به نام شبیخون فرهنگی علیه ملت ایران از سوی استکبار جهانی و صهیونیست بین الملل اتفاق افتاده است، مقابله با این مهم نیازمند برنامه ریزی در آموزش و پرورش برای دانش آموزان است تا از این طریق آنها را به سوی فکر و فرهنگ سوق دهند.

وی به وجود قومیت های مختلف این استان اشاره و اذعان داشت: این امر می تواند ظرفیت های خوبی در راستای اجرایی و عملیاتی کردن هر چه بهتر حوزه دین موثر باشد.

ایرانی به طرح سند سند ترویج فرهنگ مقاومت، ایثار، جهاد و شهادت اشاره کرد و گفت: این طرح، طرح خوبی است که ضرورت دارد تا از آن حمایت کنیم چرا که ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از اولویت های  ماست.

دبیر شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی هم در ادامه این جلسه به ارائه گزارشی از اقدامات دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی  در سال جاری اشاره  کرد و گفت: برنامه ریزی برای برگزاری همایش سبک زندگی، فعال کردن کارگروه علمی و مشورتی شورای فرهنگ عمومی، تهیه طرح پژوهشی بررسی وضعیت فرهنگ عمومی، انجام پژوهش و بررسی فرزند آوری در ایران، و برگزاری جلساتی در خصوص طرح پیوست فرهنگی از اهم این اقدمات است.

حسین فرخنده به پیش نویس سند ترویج فرهنگ مقاومت، ایثار، جهاد و شهادت به عنوان  دستور کار جلسه اشاره کرد و افزود: بومی کردن، استفاده از تجربیات سایر استان ها، تولیدات فرهنگی و ساختار سازی و توجه به ظرفیت های مردمی از اولویت های این طرح به شمار می رود.

وی گفت: به عنوان اولین استان برای برگزاری همایش سبک زندگی اعلام آمادگی کرده ایم.

لازم به ذکر است؛ در ادامه اعضای شورای فرهنگ عمومی استان به ارائه نظرات و پیشنهادات خود در راستای تدوین طرح پیش نویس سند ترویج فرهنگ مقاومت، ایثار، جهاد و شهادت پرداختند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.