اراک- رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت : ۷۵درصد مرگ و میرهای ایرانیان بر اثر ابتلا به دو بیماری قلبی عروقی و سرطان است در حالیکه ۸۰ درصد از بیماری‌های قلبی و ۴۰درصد سرطان ها قابل پیشگیری است.

بیماری های قلبی و سرطان عامل ۷۵ درصد مرگ‌و میرهای ایرانیان است

به گزارش قدس آنلاین، حسن طاهراحمدی در نشستی با موضوع بررسی نقاط قوت و ضعف طرح تحول سلامت و اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت که با حضور خبرنگاران و دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی اراک برگزار شد، افزود: اگر اقتصاد مقاومتی در تمامی زمینه‌ها اعمال و اجرا شود می‌توان شاهد کشوری آباد، مستقل‌ و آزاد بود. شاه کلید حل مشکلات در حوزه سلامت، عمل و اجرای اقتصاد مقاومتی در این زمینه است، باید به سرمایه‌گذاری در بهداشت و سلامت توجه کرد.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی حرکت به سمت استقلال کامل کشور در تمامی زمینه‌ها و تلاش در جهت کاهش وابستگی و واردات و افزایش صادرات و همچنین تبدیل علم به ثروت است .

طاهر احمدی با بیان اینکه بخش بزرگی از اقتصاد مقاومتی به حوزه سلامت و بهداشت مربوط است، ادامه داد: طرح تحول نظام سلامت که در این دولت انجام شده افتخار نظام و کشور است ولی در دولت‌های گذشته کمتر به این مهم توجه شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته بسیاری از مردم به دلیل فشار هزینه‌های بستری با مشکلات اقتصادی و فقر مواجه می‌شدند، تصریح کرد: بیش از ۸۰درصد بار بستری در بیمارستان‌های کشور متوجه بیمارستان‌های دولتی است و بقیه افرادی که در بیمارستان‌های خصوصی بستری می‌شوند دارای تمکن مالی هستند.

وی بیان کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی جامعه‌ای بسازیم که مردم به دلیل بیماری فقیر نشوند، اما تا چند سال اخیر اینگونه نبوده است. ما موظف هستیم این بار را از دوش مردم برداریم از این رو در راستای دستیابی به این هدف و اجرای طرح تحول سلامت، درمان بیماران روستایی تنها سه درصد و بیماران شهری پنج درصد برای مردم هزینه می‌برد .

طاهراحمدی اظهار کرد: قبل از اجرای طرح تحول سلامت به نظر می‌رسید که پنج و نیم میلیون نفر فاقد بیمه درمانی هستند، اما پس از اجرای طرح بیمه سلامت همگانی مشخص شد که  بیش از ۱۱ میلیون نفر در کشور فاقد دفترچه درمانی هستند. این تعداد به طور رایگان بیمه شدند که هزینه‌های بسیاری را بر دولت متحمل کرد.

وی ادامه داد: درمان برای بیماران دیابتی، دیالیزی، اوتیسم، قلبی عروقی و ام‌اس به ترتیب ۴۰۰ میلیون تومان، ۲۵۰ میلیون تومان، ۱۰۰ میلیون تومان، ۱۵ تا ۳۰ میلیون تومان و یک میلیون تومان ماهانه برای دولت هزینه‌بردار است.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از بیماری‌ها قابل پیشگیری است، افزود: راهکار مهم برای اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی این است که به سمت پیشگیری گام برداریم. در حال حاضر ۱۴درصد از جمعیت کشور دیابت، ۱۹درصد فشارخون و ۳۰درصد چربی خون بالا دارند، همچنین ۱۰ درصد سیگار مصرف می‌کنند، ۱۷درصد چاق و ۱۸ درصد کم‌تحرک هستند. این عوامل منشاء بیماری‌های قلبی عروقی و برخی از سرطان‌ها هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با تاکید بر مهم شمردن خودمراقبتی گفت: برنامه وزارت بهداشت حرکت به سمت کنترل بیماری های غیرواگیر و سرطان هاست تا ۵۰ درصد کاهش در عامل مرگ و میرها را شاهد باشیم.

وی در ادامه در خصوص علت شروع نشدن طرح تحول سلامت از بخش بهداشت، اظهار کرد: وضعیت اقتصادی مردم در حوزه پرداختی‌ها به گونه ای بود که لازم بود ابتدا مردم از این وضع نجات یابند.

طاهراحمدی با اشاره به بسته‌های خدمتی طرح تحول سلامت گفت: در چند سال اخیر ۴۰ درصد روستاها فاقد پزشک بودند و در حال حاضر تقریبا همه روستاها دارای پزشک هستند، ۷۰ قلم دارویی به ۲۸۰ قلم دارو اضافه شده و از شیوع ویروس آنفلوآنزا جلوگیری شده است.

وی تصریح کرد: صرف هشت درصد از بودجه وزارت بهداشت صرفا در حوزه بهداشت قابل قبول است چراکه حدود ۶۰ الی ۸۰درصد هزینه‌های وزارت بهداشت بابت بدهکاری به ۴۵۰هزار پرسنل و ۵۰۰ بیمارستان صرف می‌شود.  

  وی تصریح کرد: در دولت قبل وزارت بهداشت بیش از هشت هزار میلیارد تومان بدهی داشت و طراز مالی دانشگاه علوم پزشکی اراک، بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان منفی بود، اما با وجود همه مشکلات، کارانه‌های عقب افتاده دانشگاه علوم پزشکی اراک از ۱۷ ماه به ۶ ماه کاهش پیدا کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: عمده درآمدهای دانشگاه از طریق بیمه است و از ۲۰ میلیارد خدماتی که ماهیانه انجام می‌شود، ۱۹ میلیارد آن مربوط به بیمه‌هاست که از این رقم تنها یک میلیارد آن نقد است. از این رو مشکل در واقع عقب افتادن پرداخت کارانه‌ها از طرح تحول نظام سلامت نیست بلکه مشکل از بیمه‌ها بوده و یکی از عواملی که سبب بدهی به دانشگاه شده بیمه کردن بیش از ۱۱ میلیون نفر فاقد بیمه درمانی بود که پیش‌بینی نشده بودند.

طاهراحمدی بیان کرد: در دو هفته اخیر که مقداری دریافتی و پرداختی داشتیم هنوز بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان از بیمه طلب داریم که اگر پرداخت شود مشکل پرداخت کارانه‌ها و عقب افتادن آن هم برطرف می‌شود.

طاهراحمدی همچنین در خصوص تعرفه‌های پزشکی گفت: تعرفه‌های کشور ما نسبت به کشورهای اطراف بسیار کمتر است و از سویی باید حق و حقوق پزشکان را داد. با اجرای طرح تحول سلامت ارتباط مالی بین بیمار و پزشک و زیرمیزی‌ها قطع شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.