مشهد- آسایشگاه معلولان فیاض بخش مشهد از جمله مکان‌هایی است که معنای سروده حکیم سعدی را با مضمون بنی آدم اعضای یکدیگرند متجلی کرده و به هر بازدید کننده‌ای فرصت فرشته شدن می‌دهد.

خانه فرشته ها در نوروز منتظر شماست/خانه دوست اینجاست

مشهد- بابک رحیمیان: بازدید از آسایشگاه معلولان فیاض بخش نه تنها بر خلاف باور عموم مانع کدورت ذهن نمی شود بلکه غبار دنیوی و زنگار غرور را از اذهان هر انسانی می زداید.

بر خلاف باور عامه مردم اینجا کودکان و ساکنانش هر چند که بسیاری از اعضای بدنشان یارای همراهی برای زیستن ندارد اما اراده پولادین آنها و شوق برای زیستن و مفید ماندن این نقیصه را پنهان کرده است.

بسیاری از این کودکان و نوجوانان و مردانی که به اتهام معلولیت از طرف برخی از خانواده ها و جامعه طرد شده اند دنیایی هم چون من و شما دارند، آنها شعر می خوانند، نقاشی را می شناسند، عزم ملی را درک می کنند، کار را تجربه و عشق را با توان اندک خود به منصه ظهور می رسانند و آنوقت است که با دیدن آنها به این باور می رسی که معلولیت ناتوانی نیست.

نیاز هایی از جنس عشق

برای ما که بضاعتی در حد یک قلم داریم اما بازدید از این مرکز و همنشینی با ساکنان این خانه رسالتی سنگین بر دوشمان می گذارد و حکم می کند تا برایتان بنویسیم که این خانه نه تنها بیش از ۵۰۰ فرشته در خود جای داده است بلکه بستر را برای فرشته شدن با اندکی مهرورزی ما فراهم ساخته است.

فیاض بخش

نیازهای ساکنان این خانه تنها از جنس غذا و پوشاک نیست بلکه آنها می خواهند تا باورشان کنیم و همانطور که سعدی بنی آدم را اعضای یکدیگر خواند ما هم برای ساکنان این خانه عضوی باشیم تا مصرع دوم این بیت که دگر عضو را نماند قرار به منصه ظهور برسد.

کودکان و نوجوانان و جوانان این مرکز از جنس ما هستند آنها با تکنولوژی و رایانه غریبه نیستند و در حالی که سال ها بر روی تختخواب و بدون حرکت باز ایستاده اند اما در هنگام حضور مردم در صحنه های ملی و راهپیمایی ها از حرکت باز نمی ایستند و حضوری از جنس بودن دارند.

خیرانی که با فرشته ها همسفر شدند     

در سال‌های ۱۳۳۸ تا ۱۳۴۰ به همت شادروان محمدطاهر بهادری و زنده یاد دکتر محمد ارسطوپور نخستین  تشکل معلولان در محل اردوی کار پدید آمد.

 مرحوم «عبدالله هنری» که بر اثر سانحه تصادف قطع نخاع و معلول شده بود، با همت پایه گذاران این تشکل با دریافت زمینی به مساحت ۸ هکتار از آستان قدس رضوی و با تلاش بی‌وقفه با ایجاد چند خوابگاه و بخش کوچک اداری این اسایشگاه را به بهره برداری رساند اما عمر با وی یاری نکرد و قبل از مراسم افتتاح در اردیبهشت ماه ۱۳۵۰ دار فانی را وداع گفت اما نام وی بر تار و پود این خانه برای همیشه گره خورد.

دیدار از آسایشگاه فیاض بخش مشهد تنها یک جمله پایانی دارد و اینکه اگر می خواهی نور چراغ این خانه شوی و پرتوی محبت و عشق را بر دل این کودکان بتابانی فرصت برای فرشته شدن و فرشته بودن با حضور همه ما فراهم استبا پیروزی انقلاب اسلامی و ایجاد سازمان بهزیستی به ابتکار دکتر فیاض بخش این موسسه تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار گرفت که پس از شهادت فیاض بخش این مرکز با نام آسایشگاه معلولان شهید فیاض بخش نام گرفت.

از شهریور ۱۳۸۰ براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی آسایشگاه فیاض بخش هیئت امنایی شد و خیران و نیکوکاران همچنان در تامین هزینه های این مرکز پیشتاز شدند.

دست هایی که دستگیری می کنند

با وجود اینکه دستان بسیاری از این ساکنان این خانه از نعمات و امکانات دنیوی کوتاه است اما همت بلند بسیاری از مردان وزنان این مرز و بوم دستگیر دستان کوچک کودکان و مردان این آسایشگاه بوده است.

فیاض بخش

آشپزخانه بزرگ و بهداشتی این خانه دست پخت جمعی از خیران تهرانی و سلف سرویس کارکنان و توانخواهان آن به همت شادروان شکر الله یغمایی بنا نهاده شده است، شورای اسلامی و شهرداری مشهد برای این خانه فضای سبز به ارمغان آورده و شرکت فرش مشهد با احداث مجموعه آبی برای معلولان طراوت را در این خانه مفروش کرده است.

این خانه آنقدر ظرفیت برای حضور فرشته ها و همنشین شدن با آنها را دارد که حتی جاذبه همسفر شدن با آنها بسیاری از ساکنان آن سوی خلیج همیشه فارس را به سمت خود فرا خوانده و موجب شده تا خیران کشور کویت مرکز هیدروتراپی برای ساکنان این خانه بنا کنند.

معلولانی که توانمندی را معنا کردند

آسایشگاه معلولان شهید فیاض بخش مشهد خانه ای تنها برای آرامیدن و آسودن نیست بلکه ساکنانش با همان دستان ناتوان خود واژه توانمندی را به درستی معنا بخشیده اند چنانچه که چرخ های تولید را می چرخانند و محصولی از جنس اراده صادر می کنند.

صنایع کاغذی سلولزی از جمله واحد های تولیدی است که در سال ۱۳۷۸ در این آسایشگاه با پرداخت قسمتی از خرید ماشین آلات توسط خیری به نام ملیحه جاسم بوشهری و ساکن کشور کویت تأمین شده و فرصت بودن را به معلولان این خانه ارزانی داشته است.

فیاض بخش

این واحد تولیدی بهداشتی در بدو تأسیس فعالیت خود را با تولید پوشک بچه برای تامین نیاز های بخش های مختلف آسایشگاه آغاز کرد و موجب شده تا اراده معلولان هیئت مدیره آسایشگاه را در تولید سایر محصولات بهداشتی و عرضه به بازار را مصمم تر کند.

ساکنان این خانه حتی واژه های اقتصادی از جمله اقتصاد مقاومتی را نیز به خوبی درک می کنند و با دستان کم توان خود توانسته اند سیم برق خودرو تولید کرده و در چرخه صنعت خودرو سازی سهمی برای خود دست و پا کنند.

خانواده ای ۵۰۰ نفره با هزینه های ملیاردی

مدیرعامل آسایشگاه معلولان فیاض‌بخش مشهد در این رابطه می گوید: تعداد ۵۴۱ معلول جسمی و حرکتی از سن شیرخوار تا سالمند در این مرکز نگهداری می شوند که هزینه نگهداری آنها ماهانه بالغ بر یک میلیارد تومان است.

یوسف کامیار اظهار می کند: بخش عمده‌ای از هزینه‌های این آسایشگاه توسط خیران تأمین می‌شود و لذا یاری رساندن کمک  های مردمی دست هیئت امنا را برای ارایه خدمات بیشتر باز می کند.

وی افزود: ظرفیت این آسایشگاه ۶۰۰نفر است که در حال حاضر افزون بر  ۵۴۰ معلول جسمی حرکتی در این مرکز زندگی می کنند.

وی با اشاره به اینکه این مجموعه دارای بخش‌های مختلفی از جمله اطفال، زنان، مردان، دانشجویان و دانش‌آموزان است ادامه می دهد: در زمینه تربیتی و تحصیلی در این مجموعه در راستای اجتماعی شدن معلولان ثبت‌نام آنها در مدارس عادی و برخی موارد در مدارس خصوصی انجام می‌شود و تعدادی از معلولان فارغ‌التحصیل توانسته اند در برخی از ادارات دولتی مشغول به فعالیت شوند و به بطن جامعه بازگردند.

وی یادآور شد: کمک های مردمی و برنامه ریزی برای خدمت به این جامعه موجب شده است تا زمینه تحصیل، کار و ازدواج این جامعه فراهم شده و کودکان سالمی از پیوند این افراد با یکدیگر وارد جامعه شود.

وی با بیان اینکه همراهی این مرکز تا مراحل گوناگونی ادامه دارد گفت: حتی به معلولانی که از این مرکز ترخیص شده‌اند نیز خدماتی از قبیل هزینه‌های ازدواج یا رهن منزل اعطا می شود.

وی افزود: در این اسایشگاه سعی شده تا با ایجاد کارگاه های ساده و در حد توان احساس مفید بودن برای آنها تداعی شود و لذا مشارکت خیران در این راستا راهگشا و تضمین کننده این برنامه ها است.

کامیار تاکید کرد: تامین لباس و ملحفه آسایشگاه توسط معلولان انجام می شود و حتی این بچه ها می توانند سیم برق مورد نیاز خط تولید کارخانجاتی از جمله سایپا را در صورت انعقاد قرارداد تامین کنند.

دیدار از آسایشگاه فیاض بخش مشهد تنها یک جمله پایانی دارد و اینکه اگر می خواهی نور چراغ این خانه شوی و پرتوی محبت و انسانیت را بر دل این کودکان بتابانی فرصت برای فرشته شدن و فرشته بودن با حضور همه ما فراهم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.