اردبیل- اردبیل یکی از پایگاه های مهم و مطمئن در تولید سنگ های قیمتی است که امروزه سنگ های قیمتی آن از بهترین و درخشنده ترین سنگ های قیمتی هستند و بسیاری از مردم با هدف برای صادرات و مورد استفاده قرار دادن در صنایع جواهرسازی استفاده می کنند

اردبیل سرزمین سنگ های شفا بخش

 قدس آنلاین-بابک رحیمیان:  یک گوهرشناس اردبیلی با اشاره به شناسایی ۶۳ مورد عقیق در گستره جغرافیایی استان اردبیل  می گوید:مردم اردبیل باید شناخت بیشتری نسبت به سنگ های تزئینی داشته باشند.

عبدالحسین بدایتی مستعدترین جغرافیای استان برای سنگ‌های قیمتی را شهرستان خلخال عنوان می کند و ادامه می دهد: در نوار «قزل اوزن» عقیقی با نام نوار آبی که رگه‌های آبی‌رنگ دارد شناسایی شده است که نمونه این سنگ به مراکز تحقیقاتی گوهرشناسی در آلمان ارسال شده و بر اساس اعلام نظر آن ها مرغوب‌ترین و شفاف‌ترین عقیق نوار آبی دنیا است.

وی ادامه می دهد: اردبیلی ها برای خرید عقیق و مرجان از عربستان را به دلیل سابقه صادرات عقیق یمن به عربستان دانسته و تاکید دارد در وضعیت فعلی عقیق هندوستان بازارهای عربستان را انباشته و این در حالی است که شهروندان از امتیازات عقیق منطقه سکونت خود اطلاعی ندارند.

این سنگ تراش با بیان اینکه در کتب خود تلاش کرده شناخت درستی از سنگ ها و خواص آن ها به عموم مردم بدهد، اضافه کرد: اینکه مثلا گفته شود سنگ تزئینی از جمله عقیق بیماری را درمان می کند، درست نیست.

وی با این وجود معتقد است مردم اردبیل باید شناخت بیشتری نسبت به سنگ های تزئینی داشته باشند.

بدایتی سفارش اردبیلی ها برای خرید عقیق و مرجان از عربستان را به دلیل سابقه صادرات عقیق یمن به عربستان دانسته و تاکید دارد در وضعیت فعلی عقیق هندوستان بازارهای عربستان را انباشته و این در حالی است که شهروندان از امتیازات عقیق منطقه سکونت خود اطلاعی ندارند.

سنگ مامان دوز

وی ادامه داد: سنگ تزئینی فقط می تواند تسکین دهنده درد باشد و نباید انتظار داشت به عنوان مثال عقیق درد مفصلی و یا میگرن یا استرس را  درمان کند.

بدایتی با تاکید به اینکه از گذشتگان ما یادگارهایی از مصرف سنگ ها با هدف درمان باقی مانده است، بیان داشت: به عنوان مثال برای بیماری زردی کودک از کهربا و برای میگرن از آماتیس استفاده می شد.

وی از مصرف سنگ نمک در منازل یاد کرد و افزود: در اصطلاح ترکی به این سنگ«مامان دوز» گفته می شود که در گوشه های منازل جهت دفع انرژی های منفی استفاده می شد.

بدایتی که دارنده مهر اصالت میخ کوبی بر روی تسبیح چوبی در سال های ۲۰۰۷، ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ است، تاکید دارد که دفع بیماری و انرژی خیر و شر با کمک سنگ ها باید در حد معقول و منطقی عنوان شود و نباید زمینه سوء استفاده از سنگ ها با اعلام درمان بیماری ها یا معجزه در درمان عنوان شود.

وی مناسب ترین زیور آلات برای بانوان اردبیلی را به دلیل واقع شدن در منطقه سردسیر و شیوع بیماری های مفصلی و استرس در وهله اول مروارید عنوان کرد.

بدایتی افزود: مروارید نوعی استخوان است که اگر به گردن آویخته شود موجب صافی و طراوت پوست شده و با ایجاد آرامش کم کم جذب بدن می شود.

سنگ فیروزه آرامش می دهد

وی متذکر شد: بعد از مروارید بانوان اردبیلی می توانند از آماتیس برای آرامش، عقیق برای دلگرمی و خاصیت تلقین پذیری و روان سازی آن و فیروزه نیشابور استفاده کنند.

البته بدایتی در استفاده از فیروزه توصیه هایی نیز دارد. اینکه فیروزه به دلیل اینکه یک قارچ زنده است در مجاورت با عطر و چربی دست منفذهای تنفسی آن مسدود شده و در ادامه رنگ آن کدر شده و خاصیت خود را از دست می دهد. بنابراین بانوان اردبیلی باید این سنگ منحصر به فرد را با نهایت دقت و مراقبت همراه داشته باشند.

توصیه دیگر کارشناس سنگ های تزئینی استان اردبیل برای بانوان استفاده از یاقوت سرخ است که ضربان قلب را تنظیم می کند.

فسیل‌هایی که به سنگ قیمتی تبدیل می‌شوند

گوهرشناس اردبیلی اعجاز این استان را صرفاً در سنگ‌های معدنی آن نمی‌داند. وی با اشاره به نمونه فسیل‌های درخت، حلزون و صدف که به سنگ عقیق تبدیل شده‌اند، تصریح کرد: بعد از تبخیر شدن اجزای موجود جاندار، اتم‌های آن به کانی‌ها تبدیل شده و در ادامه سنگ‌های قیمتی بعد از میلیون‌ها سال از دل فسیل‌ها بیرون می‌جوشد.

وی افزود: چنین آثاری در جغرافیای اردبیل مهر تائید سابقه تاریخی آن است و لازم است با پاسداشت آن زمینه معرفی گسترده و مطالعات جامع باستان‌شناسی و تاریخی فراهم شود.

هر چند مطالعات زون‌های معدنی اردبیل با سرعت لاک‌پشتی به دستاوردهای مثبتی رسیده و رگه مواد معدنی گران‌بها را تائید می‌کند، اما در عین حال دغدغه کارشناسان از بی‌توجهی به سود آفرینی اقتصادی سنگ‌های قیمتی است.

وی با اشاره به اینکه «کلسید» شناسایی شده اردبیل در مناطق دیگر جهان به عنوان ماده اولیه مواد آرایشی به قیمت گزاف به فروش می‌رسد بیان م یکند: در عین حال هیچ برنامه‌ای برای ساماندهی بازار سنگ‌های قیمتی وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.