حدود ۷۰۰ نفر از مردم با ارسال یک دقیقه ویدیو از هنرها و شیرین‌کاری‌هایشان در مسابقه ثبت‌نام کرده‌اند و از بین شرکت‌کنندگان، ۶۰ نفر انتخاب شده‌اند تا در مسابقه‌ای که نوروز ۹۶ برگزار می‌شود، در بخش‌های مختلف با یکدیگر رقابت کنند

فرصتی برای تماشای شیرین‌کاری‌های نوروزی

قدس آنلاین - در میان برنامه‌های مختلف تلویزیونی، شاید مسابقات تلویزیونی به‌دلیل جذابیت و هیجانی که ایجاد می‌کنند، یکی از انواع برنامه‌سازی‌های مطلوب و البته پربیننده باشند که قدمتی چندین‌ساله دارند. شاید وجود همین جذابیت‌هاست که باعث شده تلویزیون هیچ‌گاه از حضور این‌گونه برنامه‌ها خالی نشود و در هر دوره‌ای با تهیه مسابقات تلفنی، حضوری و... برای سنین مختلفی از مخاطبان، لحظات هیجان‌انگیزی را برایشان فراهم کند.

همیشه بوده‌اند مسابقاتی که علاوه بر دادن اطلاعات و آموزش‌های مختلف، سعی در فراهم‌کردن فضایی سرشار از شادی و هیجان و رقابت در بین اعضای خانواده داشته‌ باشند. این دست مسابقات علاوه بر سرگرمی ‌و پر کردن بخشی از اوقات فراغت بینندگان، گاه می‌توانند «زمانی برای خندیدن» مخاطبان دیرپسند تلویزیون را هم نیز فراهم کنند.

«زمانی برای خندیدن» به تهیه‌کنندگی عباس قنبری و محسن تقوی زنوز، عنوان مسابقه‌ای جذاب و پر خنده است که با حضور شرکت کنندگان و مهمانانی از سراسر ایران و البته با لهجه‌های شیرین برای پخش از شبکه ۳ سیما در ایام نوروز ۹۶ تهیه و تدارک دیده شده است.

عباس قنبری در توضیح کلیت این برنامه گفت: این مسابقه در ۲۰ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای برای ایام نوروز در نظر گرفته شده که در حال حاضر بیش از ۱۴ قسمت کار آماده پخش است و همه تلاش من و همکارانم این است که ضبط بقیه قسمت‌ها را تا پایان امسال به اتمام برسانیم.

استعدادیابی می‌کنیم

وی افزود: این مسابقه با ۲ هدف برای مخاطبان تلویزیون تهیه و تولید شده است. یکی، ایجاد هیجان و نشاط و فراهم‌کردن لحظات شاد برای مخاطبان و دیگری، استعدادیابی در سراسر کشور. یعنی این مسابقه با توجه به ساختاری که دارد، برای همه ایرانیان در همه جای کشور عزیزمان که تا امروز بنا بر هر دلیلی نتوانسته‌اند در زمینه‌های استندآپ‌کمدی، نمایش طنز ۲ یا چند نفره، شعر طنز، خوانندگی طنز، نمایش طنز بدون کلام، نمایش طنز با عروسک، نمایش عروسکی طنز و... استعدادشان را به نمایش بگذارند، این امکان را فراهم کرده است که استعدادشان را نشان بدهند. طی فراخوانی که ما داشته‌ایم، از میان حدود ۷۰۰ نفر از علاقه‌مندانی که در زمینه‌های طنز نمایشی استعداد داشته‌اند، به ۱۶ نفر رسیده‌ایم که اینها هم توسط داوران مسابقه آموزش و هدایت شده‌اند.

این تهیه‌کننده ادامه داد: پایه اصلی این مسابقه بر اساس استندآپ‌کمدی‌های تک‌نفره طراحی شده است. ولی اگر کس دیگری در حوزه‌های دیگر استعداد و خلاقیت داشته باشد می‌تواند به عنوان میان‌برنامه در این مسابقه شرکت کند.

وی در پاسخ به این سؤال که این برنامه با توجه به موضوعش چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با نمونه‌هایی از قبیل «خندوانه» دارد، گفت: ما رقیب هیچ برنامه‌ای نیستیم و این برنامه هم هیچ شباهتی به هیچ برنامه‌ای از جمله «خندوانه» ندارد. «زمانی برای خندیدن» مسابقه‌ای با هویت مستقل است. این مسابقه بر اساس ساختارها و ویژگی‌های مسابقات تلویزیونی تهیه و تدارک دیده شده است و در واقع یک مسابقه استندآپ‌کمدی تلویزیونی است که می‌تواند برای مخاطب ایجاد هیجان کند و مخاطبان در هر لحظه می‌توانند با شرکت‌کنندگان این مسابقه همذات‌پنداری کنند که همه این موارد می‌تواند جزو قابلیت‌های این برنامه هم محسوب شود. من مطمئنم با توجه به تمام فاکتورهایی که این مسابقه دارد، می‌تواند به‌خوبی با مخاطبان ارتباط برقرار کند.

وی در ادامه می‌گوید: همان‌طور که گفتم، شرکت‌کنندگان این برنامه توسط فراخوان گرد هم آمدند و همه آنها استعدادهایی هستند که در شهر خودشان چهره‌های شناخته‌شده‌ای محسوب می‌شوند و با ارسال ویدیویی از هنرشان به این برنامه دعوت شده‌اند. از میان این ۱۶ نفر، در نهایت ۵ نفر به فینال برنامه راه پیدا خواهند کرد. توانایی و استعداد این افراد توسط ۴ داور ما یعنی شهره لرستانی، سیدمهرداد ضیایی، حسین رفیعی و نصرالله رادش که همه در حوزه کاری خودشان از توانمندان طنز هستند، تجزیه و تحلیل می‌شود که این خودش بار آموزشی دارد.

داوران طنازی می‌کنند!

قنبری در پاسخ به این سؤال که داوران این مسابقه بر چه اساس و معیاری انتخاب شده‌اند، گفت: همان‌طور که گفتم این داوران بر اساس توانایی‌هایشان در حوزه طنز انتخاب شده‌اند. مثلاً سیدمهرداد ضیایی به خاطر اشرافش بر آداب و رسوم و سنت‌های ایرانیان در رابطه با شادبودن و خنداندن مردم و مطالعه‌ای که در حوزه ادبیات طنز دارد، به عنوان داور انتخاب شده است. یا کسی مثل شهره لرستانی سال‌هاست در زمینه طنز فعالیت کرده یا حتی حسین رفیعی که مدت‌هاست در زمینه اجرای مسابقات و شوهای مختلف و حضور در برنامه و سریال‌های طنز فعال است.

تهیه‌کننده مسابقه «سیمرغ» نبود بودجه و مشکلاتی که این‌گونه برنامه‌ها دارند و از همه مهم‌تر، نبود محیط و لوکیشن را از دلایل عدم فعالیت تلویزیون در ساخت مسابقات تلویزیونی برشمرد. به گفته وی، برخی از مسابقات حجم بالایی دارند. خیلی مواقع طرح مسابقه بوده ولی واقعاً جایی که باید در آنجا اجرا و دکوربندی شود، وجود نداشته است.

ولی به هر حال هر زمان مسابقهای نو و سرگرم‌کننده تهیه شده است، مخاطبان به خوبی استقبال کرده‌اند و حتی بعد از سال‌ها در خاطره‌ها مانده است. به‌جرأت می‌توانم بگویم که «زمانی برای خندیدن» هم جزء همین مسابقات خواهد بود.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.