در راستای حفظ و صیانت از غبطه وقف، حفاظت از موقوفات و ضابطه مندی و انضباط قانونی، نقشه راه مربوط براساس سیاست‌های ابلاغی و با توجه به منشور هفت‌گانه ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب تدوین و تهیه شده است.

منشور هفت گانه؛ نقشه راه حفاظت از موقوفات

قدس آنلاین - معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس با اعلام این مطلب گفت: حدود ۳۰ سیاست ابلاغی براساس موارد مندرج در منشور هفت‌گانه رهبر معظم انقلاب با احصای مأموریت‌های مربوط تهیه و ترسیم گردیده است که با شناخت وضع موجود نسبت به تدوین و اصلاح فرایندهای اجرایی و کنترلی به منظور حفظ و ارتقای اعتماد عمومی در مقوله موقوفات، صیانت و استیفای حقوق موقوفات و موارد دیگری همچون ساماندهی اطلاعات، ارتقای بهبود و افزایش بهره‌وری موقوفات در راستای عمل به نیات واقفین در این معاونت اقدام‌های لازم به عمل آمده است.

غلامرضا رحمتی‌زاده افزود: حفاظت از موقوفات نخستین گام در این جهت بوده است به گونه‌ای که با توجه به موارد مندرج در منشور هفت گانه رهبر معظم انقلاب و دستور صریح تولیت معزز آستان قدس رضوی، حفاظت قاطع از موقوفات این نهاد مقدس با جدیت و صراحت بیش از پیش در دستور کار این معاونت قرار گرفت و نسبت به تعیین تکلیف تصرفات و زمین‌های بدون سند اجاره‌ای معتبر و رسمی مورد قبول آستان قدس رضوی اقدامات اساسی به عمل آمد.

معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی تصریح کرد: در این زمینه می‌توان به رفع تصرف از حدود ۲۲۰ هکتار از اراضی آستان قدس رضوی واقع در اراضی کنوگرد مشهد، ۵۶۰ هکتار از اراضی معجونی واقع در ارتفاعات جنوب مشهد، ۸۴۵ هکتار از اراضی موقوفه واقع در مناطق مختلفی همچون سوران، خلج، ماریان، منزل آباد، ده غیبی و... اشاره کرد.

توجه به زائر محوری

رحمتی‌زاده با اشاره به اینکه توجه به رفاه زائران و تسهیل امر زیارت یکی از مهم‌ترین مواردی است که از سوی تولیت معزز آستان قدس رضوی و براساس موارد منشور هفت‌گانه رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها به آن تأکید شده است، عنوان کرد: واگذاری زمین پروژه احداث زائرشهر رضوی در اراضی منطقه طرق مشهد، واگذاری زمین پروژه احداث آشپزخانه مرکزی آستان قدس رضوی در مجاورت پروژه زائرشهر رضوی، در اختیار گذاشتن زمین پروژه احداث زائرسرای رضوی واقع در بلوار میرزاکوچک خان مشهد، همکاری درجهت واگذاری زمین پروژه احداث مجتمع ۵۳۰ واحدی مسکن زوج‌های جوان در حاشیه بزرگراه صدمتری(کمربندی) مشهد، همکاری و مساعدت با متقاضیان تأسیس مسجد با معافیت حق تقدیمی آستان قدس بر مبنای آیین نامه‌های مصوب و... از جمله اقدامات صورت گرفته توسط این معاونت در این زمینه می‌باشد.

وی اضافه کرد: همکاری و مساعدت با زائرانی که متقاضی احداث حسینیه و مجتمع‌های مذهبی در شهر مشهد جهت اقامت زائران(با واگذاری اراضی با نرخ‌های ابلاغی)، همکاری با سازمان‌های متولی مدیریت شهری در تأمین کاربرهای عمومی و خدماتی به منظور رفاه حال زائران(فضای سبز، احداث هتل، اردوگاه‌ها و کمپ‌های اقامتی و...) از دیگر مواردی است که توسط این معاونت و در جهت توجه به مقوله زائر محوری در سال جاری به عمل آمده است.

مصوبه مساعدتی

معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی در جهت مصوبه مساعدتی تولیت آستان قدس رضوی اشاره کرد: این مصوبه از دیگر مواردی است که در راستای تحقق موارد مندرج در منشور هفت‌گانه رهبر معظم انقلاب و دستورها و تأکیدهای تولیت معزز آستان قدس رضوی مبنی بر سنددار کردن عرصه منازل واقع در اراضی موقوفه و در جهت مساعدت و کمک به اقشار ضعیف و نیازمند جامعه و تلاش برای حل مشکلات آنان از اواسط اسفندماه سال جاری در دستور کار این معاونت قرار گرفته است.

وی تأکید کرد: براساس مفاد این مصوبه و مطابق شیوه نامه مصوب ابلاغی، صاحبان اعیان مسکونی واقع در اراضی موقوفات آستان قدس رضوی می‌تواند متناسب با مساحت و موقعیت منطقه موردنظر از معافیت و تسهیلات مربوط به پرداخت حق تقدیمی آستان قدس رضوی و در راستای سند دار کردن منازل خود و در جهت کمک و مساعدت به اقشار نیازمند و ضعیف بهره‌مند شوند.

ایجاد پیشخوان خدمت

رحمتی‌زاده درباره ایجاد بستر مناسب در زمینه خدمت رسانی و تکریم مراجعه‌کنندگان به منظور ارایه خدمات گوناگون(مطابق شرایط و ضوابط) اظهار کرد: ارایه خدمات به مستأجران و مراجعه‌کنندگان ارجمند به بخش‌ها و اداره‌های مختلف تابعه این معاونت، ایجاد سازوکارها و بسترهای لازم به منظور عرضه خدمات مناسب، شناسایی مجاری ارتباطی و راه‌های مورد نظر در زمینه ارتباط مراجعه‌کنندگان با بخش‌های مختلف این معاونت از دیگر اقداماتی می‌باشد که در جهت خدمات‌رسانی بهتر و بیشتر و تکریم مراجعه‌کنندگان محترم در این زمینه صورت گرفته است.

وی بیان کرد: این معاونت به عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین حوزه‌های خدمات تخصصی در مجموعه نهاد مقدس آستان قدس رضوی در سراسر کشور مطرح می‌باشد، به گونه‌ای که روزانه پذیرای صدها نفر از مستأجرین و مراجعه‌کنندگانی می‌باشد که به منظور دریافت خدمات متنوع و انجام امور گوناگون(در راستای شرح وظایف تعریف شده برای این معاونت) به اداره‌های تابعه معاونت املاک و اراضی آستان قدس رضوی مراجعه می‌نمایند.

معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی اضافه کرد: فناوری‌های روز و ارایه خدمات مکانیزه و الکترونیک اقدام مناسبی است در جهت تکریم مراجعه کنندگان و تسریع و تسهیل در انجام امور مربوط به گونه‌ای که آسان شدن خدمات، شفاف‌سازی عملکرد، صرفه‌جویی و رعایت وقت و زمان مراجعه‌کنندگان، کاهش مراجعات عمومی و... از جمله آثار و نتایج مصور در این زمینه می‌باشد.

رحمتی‌زاده تأکید کرد: با توجه به این موضوع، راه اندازی دفاتر پیشخوان خدمت با حداقل نیروی انسانی، فضای اداری و... در جهت رفاه حال مراجعه‌کنندگان و اهتمام در تسریع انجام امور(با رعایت دقت و لحاظ نمودن ضوابط و شرایط) در دو اداره املاک و اراضی تابعه این معاونت در سطح شهر مشهد از جمله اقدامات به عمل در زمینه اهتمام به رعایت اصل خدمتگزاری کریمانه در ارایه خدمت به متقاضیان و مراجعه کنندگان می‌باشد.

اطلاع رسانی شفاف و همگانی

وی اطلاع رسانی شفاف و همگانی در جهت اطلاع عمومی را از دیگر ضروریات قابل توجه در ساختار اداری هر مجموعه، نهاد، سازمان و... دانست و افزود: انتشار آخرین اخبار و اطلاعیه‌ها و بخشنامه‌ها(با توجه به دستورالعمل‌ها و رعایت ضوابط و شرایط قانونی) از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی(پورتال) این معاونت بویژه در زمینه واگذاری زمین و اراضی و تسهیلات ارایه شده به مخاطبان و عموم مردم، تلاش برای فراگیر شدن و همگانی و عمومی سازی خدمات مربوط و... از جمله اقدامات صورت گرفته در جهت توجه به اطلاع‌رسانی شفاف و قابل دسترس و در جهت رفاه حال عموم مردم و متقاضیان می‌باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.