۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۰
کد خبر: 513447

بررسی‌های محققان نشان داده است زاویه گوش اسب‌ها می‌تواند نشان دهد آنها چه نقطه‌ای را مشاهده می‌کنند. اگر زاویه خم شدن گوش‌های اسب بر خلاف یکدیگر باشد، این احتمال وجود دارد که آنها در آنِ واحد به دو نقطه مجزا نگاه می‌کنند.

ویژگی‌های خاص «اسب»

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، «اسب» از جمله حیواناتی محسوب می‌شود که در طول تاریخ خدمات فراوانی به انسان رسانده است و همواره در اشعار و ادبیات مورد ستایش قرار گرفته است. اگرچه مردم فکر می‌کنند همه چیز را در مورد اسب‌ها می‌دانند، ولی در اینجا نکاتی در مورد اسب‌ها آورده شده است که به احتمال قوی از آنها بی‌خبرید.

بررسی‌های محققان نشان داده است زاویه گوش اسب‌ها می‌تواند نشان دهد آنها چه نقطه‌ای را مشاهده می‌کنند. اگر زاویه خم شدن گوش‌های اسب بر خلاف یکدیگر باشد، این احتمال وجود دارد که آنها در آنِ واحد به دو نقطه مجزا نگاه می‌کنند.

محققان همچنین دریافتند اسب از معدود حیواناتی است که نمی‌تواند از دهان نفس بکشد و به عبارت دیگر سیستم تنفسی این حیوان به گونه‌ای تعریف شده است که فقط از بینی نفس می‌کشد. بر این اساس اگر حفره‌های بینی اسب مسدود شود به احتمال قوی او پس از چند دقیقه به علت خفگی جان خود را از دست می‌دهد.

بر اساس یک قانون کلی و جهانی، تمام اسب‌های اصیل، تاریخ تولد مشابه دارند و در شناسنامه مربوط به آنها اول ژانویه به عنوان تاریخ تولدشان نوشته می‌شود که این اتفاق جدا از تاریخ واقعی تولد اسب به ثبت می‌رسد. این مسئله به آن معنی خواهد بود که از نظر فنی تولد یک اسب اصیل با نخستین روز سال میلادی برابر است.

بررسی دقیق روی گونه‌های مختلف اسب نشان داد این حیوان از معدود جاندارانی محسوب می‌شود که همواره یکی از پاهایش اندکی از پای دیگر کوتاه‌تر است.

اسب‌های نژاد عرب نسبت به دیگر نژادها بخش پشتی کوتاه‌تری دارند. این مسئله به آن دلیل است که آنها دم کوتاه‌تر دارند و البته ضمن کوچک‌تر بودن استخوان کمری، نسبت به اسب‌های دیگر یک دنده کمتر دارند.

برخی اسب‌ها نسبت به دیگر نژادها مقاوم‌تر هستند و این طور که در بررسی‌ها مشخص شده است اسب‌های نژاد ترکمن می‌توانند روزهای متمادی بدون آب و غذا زنده بمانند.

اگرچه زمانی که انسان به مدت طولانی می‌ایستد خسته می‌شود، ولی بررسی محققان نشان داده است اسب‌ها هنگامی که روی پاهای خود ایستاده‌اند نسبت به هنگامی که روی زمین دراز می‌کشند انرژی کمتری مصرف می‌کنند.

چین نسبت به دیگر کشورها بیشترین تعداد اسب را در خود جا داده است و البته این اتفاق به دلیل این است که پرجمعیت‌ترین کشور جهان محسوب می‌شود و برای پاسخگویی به نیازهای خود، به تعداد بیشتری اسب نیاز دارد.

در نقاط مختلف جهان مجسمه‌های اسب همراه با سوار به چشم می‌خورد و بالا بودن یکی از پاهای مجسمه اسب معنی دارد. در بسیاری از فرهنگ‌ها گفته می‌شود اگر پای راست مجسمه اسب بالا باشد به معنی این است که سوار او در جنگ صورت گرفته شده پیروز بوده است.

اصطلاح «اسب بخار» که برای نشان دادن قدرت موتور اتومبیل به کار می‌رود را یک مهندس اسکاتلندی به نام «جیمز وات» باب کرد. او در آزمایش‌های خود برای آنکه بتواند توان موتور را نشان دهد این اصطلاح را به کار برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.