جغتای- شهرستان جغتای با عنوان باغشهر زندگی با بیش ازهشت بنای تاریخی و چندین فضای گردشگری آماده میزبانی میهمانان نوروزی است.

«جغتای» آماده میزبانی میهمانان نوروزی است

زینب حطیطه: جغتای با پیشینه وقدمت چندصدساله یکی ازشهرستان های زیبا و خوش آب وهوای خراسان رضوی به شمارمی رود.

در ضلع شمالی رشته کوه جغتای و درشمال غربی استان خراسان رضوی واقع شده است و این شهربا بیش از ۴۹ هزار نفرجمعیت به دلیل وجود مناظر بکرطبیعی، باغ ها و کوچه باغ های زیبا، جاذبه های دیدنی بسیاری به ویژه درفصل بهاردارد.

ازجمله بناهای تاریخی و دیدنی این شهرستان می توان به مسجد قارزی که به عنوان پیشانی تاریخی شهرستان جغتای که در جنوب شهر ودرمیان باغ ها واقع شده است اشاره کرداین مسجدتاریخی توسط قاسم خان در دوره حکومتی میر ابوالقاسم میرمراد در زمان شاه صفی اول احداث گردیده است ونخستین ایستگاه گردشگران و علاقه مندان عرصه تاریخ و تمدن اسلامی است که به جغتای  سفر می کنند.

امامزاده ابوعلی احمدخداشاه که از دیرباز محل امن و آرامی برای راز و نیاز و خلوت مردم منطقه به شمار می آید که سازه تاریخی این بنا منظره‌ای بی‌نظیر را در برابر چشمان هر رهگذری ترسیم می‌کند.

سد تاریخی کمایستان که درسه کیلومترروستای حطیطه ازتوابع شهرستان جغتای واقع شده است ازجمله جاذبه های دیدنی این شهرستان در فصل های مختلف به ویژه بهارو تابستان بوده که اهالی منطقه ازهر فرصتی برای حضور در این سد تاریخی زیبا استفاده و ازآب و هوای مساعد آن بهره می برند.

امامزاده سیدعبدالله روستای گفت از چشم انداز بسیار زیبایی برخوردار است و تلفیق بی مانند کوه ها و تپه ها، گندمزارها و درختان زیبای سربه فلک کشیده درکنا این بقعه متبرکه، فضای بسیار دل انگیزی را به وجود آورده است.

مقبره سیدحسن غزنوی شاعر پارسی سرای قرن ششم هجری در مجاورت روستا خلیل آباد از توابع بخش هلالی و در شهرستان جغتای پذیرای میهمانان نوروزی است.

امامزاده سیدمحمد علوی واقع درجنوب شهرجغتای که منسوب به اولاد امام موسی بن جعفر(ع) وبه نام محمدعلوی مشهوراست وتنها امامزاده ای است که درشهرستان دارای کتیبه  است.

 وجود عواملی چون موقعیت استثنایی و تمامی زیرساخت های گردشگری وازهمه مهم ترتنها اثر تاریخی شهر جغتای  است که در مرکزشهرستان واقع شده که در صورت مطالعه وبازشناسی پلان ازجاذبه های مهم گردشگری شهرستان محسوب می شود.

حاجتمندان گاه وبیگاه برآستانه مبارک این امامزاده توسل می جویند هرچندکه امروزه مصالح بنا جدید شده است اما از مقام معصوم زاده مدفون درمحل نمی کاهد وثبت اثرموجب بازشناسی و ارج نهادن به این بزرگوارمی باشد.

مسجدتاریخی روستای خسروشیرکه به تازگی با همت یکی از خیرین روستا کارمرمت و بازسازی آن انجام شده است ودیوارهای سربه فلک کشیده آن سایه ساری دلنشین برای مسافران است.

قلعه کهنه و قدیمی روستای الله آباد شهرستان جغتای و همچنین قلعه کهنه و حاکم نشین آزادوار در روستای آزادوار، که به تازگی سازه ی معماری تاریخی درعمق چهار متری آن کشف شد که اکنون به حال خود رها شده که اگر بازسازی آن انجام شود می توان آن را از زیباترین جاذبه ها ومکان های تاریخی این شهرستان برشمرد.

شهرستان جغتای وقتی زیباتر می‌شود که علاوه بر آثار تاریخی و بی‌نظیرش، فضای شهری و سرسبزی خیابان‌ها و میادین آن هم شادابی و طراوت را بدرقه میهمانان نوروزی کند.

اگر دوست دارید یکی از کم‌نظیرترین و زیباترین منظره‌های طبیعی غرب خراسان رضوی را به تماشا بنشینید، به شما توصیه می‌کنیم در پایان زمستان و آغاز بهار به شهرستان جغتای سفرکنید و دیدن روستا های زیبای این شهرستان  را نیز از یاد نبرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.