رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با روزنامه 'اسلوبوجنیه' بوسنی و هرزگوین، گفت: ترامپ نه فقط با ایران بلکه با کشورهای متعدد دیگر جهان مانند؛ مکزیک، چین، ناتو و حتی اتحادیه اروپا نیز مشکل دارد.

  به گزارش «قدس آنلاین»،  علاءالدین بروجردی که درصدر هیات پارلمانی در سفری به صربستان و بوسنی و هرزگوین با مقامات این دو کشور دیدار و رایزنی داشته است در گفت و گو با روزنامه اسلوبوجنیه چاپ بوسنی و هرزگوین، افزود: ترامپ حتی در داخل خود آمریکا نیز مشکل دارد.  

وی اضافه کرد: بنابراین، ترامپ با رسانه ها، دولتمردان و دادگاه های آمریکا هم مشکل دارد، چرا که می دانیم احکامی صادر کرده بود که توسط دادگاه ها باطل شد.  

بروجردی با بیان اینکه ما در رابطه با اجرای برجام همکاری می کنیم، تصریح کرد: اگر آمریکا تعهدات خود ناشی از این توافقنامه را نقض کند یا به آن عمل نکند، قبل از هر چیز به ضرر شرکت های آمریکایی خواهد بود.  

وی همچنین درباره همکاری ایران با بوسنی و هرزگوین با اشاره به اینکه گفت و گوهای خوبی در باره همکاری ها و مناسبات دو کشور انجام گرفت، اظهار داشت: معتقد هستیم که در پی لغو تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران ضرورت دارد گام هایی به سوی توسعه مناسبات و همکاری های اقتصادی دو کشور برداشته شود که حجم آن در دوران تحریم کاهش چشمگیر داشت.  

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: در این راستا در جریان سفر به صربستان پیشنهاد برقراری خط پرواز تهران- بلگراد را مطرح و در طول سفر به بوسنی و هرزگوین ادامه این پرواز به سارایوو را نیز پیشنهاد کردیم. فکر می کنیم که از این طریق می توانیم به تقویت همکاری های اقتصادی دو کشور به خصوص در حوزه گردشگری کمک کنیم.  

وی گفت: همچنان انتظار می رود تسهیلاتی در رژیم روادید بین بوسنی و هرزگوین و جمهوری اسلامی ایران به خصوص صدور روادید برای تجار و فعالان اقتصادی اعمال گردد. همچنین انتظار می رود تسهیلاتی در همکاری های بانکی دو کشور نیز ایجاد شود.

بروجردی همچنین در خصوص همکاری های ایران و بوسنی اظهار داشت: پیشنهاد برگزاری نمایشگاه اقتصادی در بوسنی و هرزگوین با هدف معرفی اقتصاد ایران و آشنایی مردم بوسنی و هرزگوین با آن را نیز مطرح کردیم. در باره توافقنامه تعرفه ترجیحی و به عبارت دیگری اصلاح و تکمیل آن و اصلاح توافقنامه همکاری امنیتی دو کشور که چند سال پیش امضا شد به دلیل برخی تحولات در منطقه نیز تبادل نظرکردیم.  

بروجردی گفت: در هر صورت، مرور خوب مناسبات همه جانبه دو کشور اعم از روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بین المللی انجام گرفت.  

همچنان در باره تفاهم نامه خواهرخواندگی سارایوو و تهران نیز گفت و گو و بر لزوم اجرای کامل آن تاکید کردیم. ضرورت فعالیت هر چه بیشتر بخش خصوصی در راستای گسترش همکاری های اقتصادی دو کشور نیز مورد تاکید قرار گرفت

بروجردی در ادامه این گفت وگو در خصوص باز شدن درهای ایران پس از لغو تحریم ها گفت: در پی امضای توافقنامه هسته ای از سوی کشورمان و گروه ۱+۵ تحریم ها برداشته شد. آمریکایی ها در اجرای توافقنامه کارشکنی می کنند ولی در مواردی که منافعشان اقتضا می کند همکاری می کنند که می توانم به مورد فروش هواپیمای شرکت بوئینگ به ایران اشاره کنم.  

وی افزود: کشورهای زیادی در دوران پس از تحریم همکاری با جمهوری اسلامی ایران را از سر گرفته اند. فرانسوی ها به تهران سفر کردند و موانع و مشکلات مربوط به همکاری بانکی را رفع و حل کردند و در ایران سرمایه گذاری می کنند.  

بروجردی اضافه کرد: برای افزایش ابعاد این همکاری ها می توانم به افزایش صد درصدی حجم همکاری های اقتصادی بوسنی و هرزگوین و جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۶ در مقایسه با سال ۲۰۱۵ اشاره کنم.  

وی تصریح کرد: صادرات نفت ایران در گذشته به یک میلیون بشکه در روز محدود بود و در حال حاضر روزانه ۴ میلیون بشکه تولید می کنیم که ۲.۴ میلیون بشکه از این میزان صادر می شود.  

منبع: خبرگزاری میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.