استان ها- ایلام: شرایط ویژه عراق به گونه ای است که هر ازچند گاه شاهد توقف فعالیت های صادراتی و واردات از این کشور هستیم. طی چند روز گذشته هم این اتفاق افتاد و به علت تعطیلی مرز مهران تبادل کالا بین بازرگانان دو کشور صورت نگرفت.

مرز مهران با بازرگانان ایران بی مهری می کند

به گزارش قدس آنلاین، این بار و در آستانه نوروز بروز مشکلاتی در صدور گواهی مرز مهران را به تعطیلی کشید و باعث متضرر شدن تجار و صادرکنندگان ایرانی در این مرز شد.

این روزها مشکلاتی که در صدور مانیفست یا بارنامه بین‌المللی بین شرکت باربری سبک‌بار پیش آمد، تاجران و صادرکنندگان ایرانی را متضرر و سردرگم کرد.

دست های پشت پرده

بازرگانان مانده پشت مرز می گویند: عراق مانیفست صادر شده از سوی شرکت باربری سبک‌بار را قبول ندارد به همین دلیل از ورود کامیونهای بار جلوگیری می کند. اما مسئولان ایرانی تاکید دارند که مانیفست باید از طریق شرکت باربری سبک‌بار صادر شود.

تاجران می گویند: مشخص نیست چه عواملی پشت پرده این قضیه وجود دارد که از صدور مانیفست توسط اتاق بازرگانی جلوگیری می کنند و اصرار بر صدور مانیفست از سوی شرکت باربری سبک‌بار می باشد.

فعالیت اقتصادی درون عراق سلیقه ای است

شعبان فروتن رئیس اتاق بازرگانی استان ایلام، رویه های گمرکی در عراق را تابع تصمیمات سیاسی و سلیقه ای مسئولان این کشور دانست و گفت: وحدت رویه ای در نحوه برخورد با تجار و بازرگانان وجود ندارد.

وی همچنین افزود: طی دو هفته اخیر مسئولان عراقی در مرز مهران اجازه ورود کالاهای ایرانی را صادر نمی کردند که این باعث شد خسارت های بسیاری به تجار و بازرگانان وارد شود و کامیون های زیادی در نقطه مرزی معطل شوند.

فروتن اظهار کرد:  اختلاف گمرکی مهمترین مشکل است به نحویکه هزینه تعرفه گمرکی از جانب کشور عراق در زرباطیه در مقایسه با سایر مرزها بیشتر بوده چرا که فعالیت اقتصادی درون عراق سلیقه ای است و مسئولان محلی زرباطیه هیچگونه نفوذی برای حل مشکلات ندارند.

گفتنی  است که پایانه بازرگانی مرز بین المللی مهران در ۱۰۰ کیلومتری جنوب باختری شهر ایلام یکی از مهم ترین کانون های صادرات کالاهای غیرنفتی جمهوری اسلامی ایران به عراق است.
سیمان، انواع مواد و مصالح ساختمانی و میوه و تره بار عمده ترین اقلام صادراتی مرز مهران را تشکیل می دهد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.