نصر: مدیر پایانه مرزی آستارا از هموطنانی که قصد عزیمت به جمهوری آذربایجان از مرز زمینی آستارا را دارند خواست، مقررات و قوانین این کشور را با حساسیت بیشتری رعایت کنند.

ایرانیان عازم جمهوری آذربایجان  نکات حقوقی را رعایت کنند
به گزارش قدس آنلاین، ورود، حمل، خرید و فروش و مصرف مواد مخدر از هر نوع و هر مقدار در جمهوری آذربایجان جرم محسوب می شود و عامل و یا عاملان آن به حبس های طولانی مدت محکوم می شوند.

جلال دیانسائی در این باره اظهار کرد: ورود و همراه داشتن داروهای ویژه ترک اعتیاد مانند متادون نیز حتی اگر با نسخه پزشک باشد جرم محسوب شده و عامل آن به تحمل پنج سال زندان محکوم می شود.

مدیر  پایانه مرزی آستارا عبور غیر مجاز از مرزهای این کشور را نیز یکی دیگر از مواردی بر شمرد که طبق قوانین و مقررات جمهوری آذربایجان مجازات های سنگین و در اغلب موارد حبس های طولانی مدت را در پی دارد.

دیانسائی تصریح کرد: عبور غیر مجاز و ورود غیر قانونی به خاک جمهوری آذربایجان جرم محسوب شده و فرد عابر به حبس یک تا سه سال محکوم می شود.

وی از تمامی هموطنانی که پس از ورود به جمهوری آذربایجان قصد اقامت بیش از ۱۰ روز را دارند، خواست تا قبل از ۱۰ روز از تاریخ  ورود، نسبت به ثبت اقامت و حضور خود نزد اداره مهاجرت این کشور اقدام کنند.

مدیر  پایانه مرزی آستارا تصریح کرد: ثبت نکردن اقامت نزد مراجع قانونی، مشمول جریمه به مبلغ ۳۵۰ الی ۴۰۰ منات ( واحد پول جمهوری آذربایجان) می شود.

دیانسائی تأکید کرد: ایرانیان عازم جمهوری آذربایجان از قبول هر گونه بسته و کیف مشکوک از سوی افراد ناشناس جدا خودداری کرده و همچنین از همراه داشتن ارز بیش از ۱۰ هزار دلار بپرهیزند.

وی یادآور شد: در صورت  همراه داشتن بیش از این مبلغ، نسبت به تنظیم  اظهار نامه گمرکی در مبادی ورودی اقدام کنند چرا که در صورت همراه داشتن مبالغ بیش از ۱۰ هزار دلار و تنظیم نکردن اظهار نامه گمرکی و کشف مبالغ مذکور توسط ماموران دولت  آذربایجان، مبالغ مزبور توسط ماموران ضبط و عامل آن به تحمل حداقل چهار سال حبس محکوم  می شود.

مدیر  پایانه مرزی آستارا با اشاره به اینکه عکس و فیلم برداری از مراکز دولتی، مترو و سفارتخانه های مقیم آذربایجان نیز ممنوع بوده و فرد خاطی به حبس محکوم می شود، گفت: برقراری و هرگونه تماس و ارتباط غیر متعارف و خارج از عرف و قانون نیز جرم تلقی شده و مجازات در بر دارد.

دیانسائی ادامه داد: در صورت ایجاد مزاحمت خیابانی و طرح شکایت از سوی طرف مقابل به مراجع قانونی، فرد خاطی به دوسال حبس محکوم می شود.

وی گفت: برابر قوانین دولت آذربایجان، مسافرانی که قصد مسافرت با اتومبیل شخصی خود را دارند با توجه به نوع و مدل خودرو باید مبلغ ۳۰ الی ۴۰ منات جمهوری آذربایجان را به عنوان حق بیمه پرداخت کنند.

مدیر  پایانه مرزی آستارا تصریح کرد: با توجه به وجود بیماری های مسری مانند هپاتیت B و ایدز ،ضمن رعایت نکات بهداشتی، از هرگونه ارتباط غیر شرعی پرهیز شود.

دیانسائی با بیان اینکه در صورت بروز مشکلاتی از قبیل فقدان و سرقت اسناد و مدارک هویتی و سرقت اموال لازم است قبل از هر اقدامی مراتب به نزدیک ترین مرکز  پلیس اطلاع و نسبت به اخذ گزارش پلیس اقدام و سپس به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران مراجعه  شود، افزود: از امضای سند و سپردن هر گونه تعهد در مراکز مذکور بدون اطلاع و اشراف کامل آن باید خودداری شود.

وی اظهار کرد: مسافران ایرانی در صورت نیاز به تماس با مراکز پلیس و اورژانس در جمهوری آذربایجان، می توانند با شماره های  ۱۰۲ (مراکز پلیس ) و ۱۰۳ (مراکز اورژانس) در تمامی مناطق و شهرهای جمهوری آذربایجان، تماس برقرار کنند.

 مدیر پایانه مرزی آستارا گفت: ایرانیان عازم جمهوری آذربایجان جهت سهولت در امر اخذ ویزای جهانگردی کشور آذربایجان، می توانند با مراجعه  به آدرس اینترنتی به نشانی evisa.gov.az و بدون نیاز به مراجعه به سفارت و کنسولگری جمهوری آذربایجان در ایران، نسبت به درخواست روادید اقدام کنند.

دیانسائی تصریح کرد: درخواست روادید از این طریق صرفا شامل روادید جهانگردی و تا سقف ۳۰ روز است و در صورت نیاز به روادید بیش از ۳۰ روز و یا سایر انواع روادید لازم است به سفارت و یا کنسولگری های جمهوری آذربایجان در ایران مراجعه شود.

جمهوری آذربایجان که در سال ۱۹۹۱ در پی انحلال شوروی سابق به استقلال دست یافت در سرزمینی به وسعت ۸۶ هزار و ۶۰۰  کیلومتر مربع با بیش از ۹ میلیون نفر جمعیت در منطقه جغرافیایی قفقاز و در ساحل غربی دریای خزر و شمال غربی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و ۹۶ درصد جمعیت آن را مسلمانان و عمدتا شیعیان تشکیل می دهند و پایتخت این کشور نیز شهر ساحلی و تاریخی باکو است.

این کشور از قوانین سخت گیرانه به ویژه در بحث برخورد با مواد مخدر برخوردار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.