شرکت توتال در نشستی با مقامات آمریکایی به ارائه جزئیات مذاکرات با ایران پرداخت و اعلام کرد به دنبال دریافت بیش از ۵۰ درصد سهم توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی استدر این رابطه سهم شرکت سینوپک چین ۳۰ درصد و شرکت پتروپارس ۱۹.۹ درصد خواهد بود.

جزئیات مذاکرات توتال با ایران در توسعه پارس جنوبی منتشر شد

  به گزارش «قدس آنلاین»،  توتال در نشست تعیین مقررات این شرکت در جمعه به شرح جزئیات مذاکرات با مقامات ایرانی بر سر چندین پروژه در سال ۲۰۱۶ پرداخت و اعلام کرد که به دنبال دریافت ۵۰ درصد سهم توسعه یک پروژه ۴ میلیارد دلاری در میدان گازی پارس جنوبی است.

توتال سال گذشته یک قرارداد اولیه برای پروژه پارس جنوبی با ایران به امضا رساند و نخستین شرکت بزرگ نفتی غربی بود که پس از لغو تحریم‌ها یک توافق انرژی با ایران امضا کرد.

در این نشست با کمیسیون اوراق بهادار و بورس آمریکا، توتال اعلام کرد فاز ۱۱ پارس جنوبی نیازمند سرمایه‌گذاری حدود ۴ میلیارد دلاری است که توتال ۵۰.۱ درصد آن را با توزیع سهام و پرداخت به ارزی به غیر از دلار آمریکا تامین می‌کند.

در صورت نهایی شدن این قضیه، توتال با سهام ۵۰.۱ درصد در این پروژه فعالیت خواهد کرد و شرکت سینوپک چین از طریق یکی از شعباتش ۳۰ درصد سهام و شرکت پتروپارس ۱۹.۹ درصد سهام خواهند داشت.

توتال قبلا جزئیات ارزش این پروژه یا تفکیک مالکیت آن را اعلام نکرده بود.

پاتریک پویانه، مدیر ارشد اجرایی توتال در ماه فوریه گفته بود، انتظار می رود که توتال تا تابستان تصمیم نهایی برای سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی را اعلام کند، هرچند که این تصمیم به تجدید دوباره معافیت تحریم‌های آمریکا بستگی دارد. ایران اعلام کرده است که قراردادها حدودا در آوریل نهایی می‌شود.

همچنین توتال در این نشست توضیح داد با مقامات ایرانی در سال ۲۰۱۶ در مورد پروژه‌های دیگری مذاکره کرده و بررسی های فنی انجام داده است که این پروژه‌ها شامل سرمایه‌گذاری در تاسیسات تولید سالانه ۱۰ میلیون تن ال‌ان‌جی در شهر تمبک در سواحل خلیج فارس است.  

در ماه فوریه نیز مقامات آگاه خبر داده بودند توتال در حال مذاکره برای خرید سهامی در تاسیسات نیمه ساخت ال‌ان‌جی در یک بندر است.

این شرکت فرانسوی در نشست خود با مقامات آمریکایی همچنین گفت که با ایران در مورد طرح هایی برای سرمایه‌گذاری در میدان نفتی آزادگان جنوبی نیز مذاکره کرده است.

این شرکت تصریح کرد روابط تجاری با ایران را از فوریه ۲۰۱۶ از سر گرفته است و حدود ۵۰ میلیون بشکه نفت به ارزش حدود ۱.۹ میلیارد دلار در سال گذشته میلادی از ایران خریده که بیشتر آن برای استفاده در پالایشگاه‌هایش مورد استفاده قرار گرفته است.

همچنین این شرکت ۱۱ میلیون بشکه محصولات پتروشیمی به ارزش ۳۹۴ میلیون دلار خریده که سود ۲.۸ میلیون دلاری داشته است.

این شرکت فرانسوی خاطرنشان کرد در میان دیگر شرکت‌ها برای مشاوره در مورد احداث خط لوله احتمالی نفت و گاز میان ایران و عمان انتخاب شده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.