چین و روسیه مانع از تصویب بیانیه شورای امنیت درباره خشونت علیه مسلمانان روهینگیا در میانمار شدند.

مخالفت چین و روسیه با تصویب بیانیه شورای امنیت درباره روهینگیا

 به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از رویترز، دیپلماتهای سازمان ملل می گویند ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل برای بحث  درباره وضعیت وخیم مسلمانان روهینگیا در استان راخین میانمار، نشستی برگزار کردند اما چین و روسیه مانع از صدور بیانیه ای در این زمینه شدند.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل ماه گذشته ارتش میانمار را به کشتار دسته جمعی، شکنجه و تجاوز به مسلمانان راخین و سوزاندن خانه های آنها متهم کرد؛ اقداماتی که در حیطه جنایت علیه بشریت و احتمالا پاکسازی قومیتی قرار دارند.

نشستی که شورای امنیت به درخواست انگلیس در این باره برگزار کرد پشت درهای بسته انجام شد اما چین و روسیه مانع از آن شدند که شورای امنیت، بیانیه ای در این زمینه تصویب کند. به گفته «متئو رایکرافت» نماینده انگلیس در سازمان ملل، در مورد صدور بیانیه ای در این رابطه اجماعی بین اعضای شورا وجود ندارد.

در پیش نویس بیانیه ای که قرار بود صادر شود نسبت به از سرگیری جنگ در برخی نقاط میانمار ابراز نگرانی و بر اهمیت دسترسی سازمانهای حقوق بشری به همه مناطق متاثر از درگیری تأکید شده بود.

از زمان آغاز حملات ارتش میانمار به استان راخین از مهر ماه، حدود ۷۵ هزار مسلمان میانماری که از آنها با عنوان روهینگیا یاد می شود به بنگلادش گریخته اند.  

اتحادیه اروپا روز پنجشنبه از سازمان ملل خواست تا فورا یک کمیته حقیقت یاب بین المللی به میانمار اعزام کند تا درباره ادعاهای مربوط به شکنجه، تجاوز و اعدام مسلمانان روهینگیا توسط ارتش این کشور تحقیق کند. دولت میانمار مسلمانان این کشور را به عنوان یکی از اقلیتهای قومی به رسمیت نمی شناسد و از آنها به عنوان مهاجران غیرقانونی بنگلادشی یاد می کند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.