شهر کرد- چهارمحال و بختیاری در زمینه مصرف روزانه میوه و سبزی که عامل مهمی برای تقویت سیستم ایمنی و مقابله با سرطان محسوب می شود، کمترین رقم را در بین دیگر استان ها دارد.

 افزایش آمار ابتلا به سرطان در چهار محال و بختیاری/  ۴۰ درصد سرطان ها قابل پیشگیری است

به گزارش قدس آنلاین، وضعیت درمان سرطان در چهارمحال و بختیاری به دلیل نبود امکانات کافی، در برخی زمینه ها نظیر خدمات تشخیصی و درمانی بیماران سرطانی که بخش عمده ای از آن نیز از کم و کاستی های فرهنگی ناشی می شود کماکان تا نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد. این درحالی است که براساس یافته های علمی ۴۰ درصد سرطان ها قابل پیشگیری و حدود ۶۰ درصد آنان نیز قابل درمان است.
هوشنگ ناصری کارشناس بیماری های واگیر مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری در این باره بیان کرد: سرطان سینه از سرطان های شایع در زنان چهارمحال و بختیاری است که برای پیشگیری از ابتلا به آن به ماموگرافی سالانه پس از۳۰ یا ۳۵ سالگی نیاز است.
وی تصریح کرد: علاوه بر آن نبود اطلاع و آگاهی زنان این استان از روش های خود آزمایی، امکانات و تجهیزات این بخش نیز کافی نیست، بگونه ای که نوبت دهی برخی مراکز ماموگرافی تا ۶ ماه نیز به طول می انجامد و این امر از تمایل زنان برای انجام این روش تشخیصی می کاهد.
ناصری ادامه داد: سرطان پوست از دیگر سرطان های شایع بخصوص در بین مردان چهارمحال و بختیاری است که ارتفاع بالا از سطح دریا و اشتغال به حرفه های دامداری و کشاورزی، بدلیل تماس مستقیم و زیاد با نور خورشید که عمده فعالیت مردم این استان به شمار می رود را می توان از دلایل آمار بالای ابتلا به این نوع سرطان دانست.
وی اظهار کرد: با وجود تماس زیاد با نور خورشید اما استفاده از وسایل حفاظتی نظیر کلاه، عینک آفتابی و کرم های ضد آفتاب و لباس های رنگ روشن چندان در بین مردم این استان معمول نیست.
ناصری، نبود الگوی تغذیه ای صحیح بین نسل جوان و مصرف بالای فست فودها آن هم در استانی با سبک زندگی غالب سنتی را از دیگر معضلات این حوزه عنوان می کند و می گوید: چهارمحال و بختیاری همچنین در زمینه مصرف روزانه میوه و سبزی که عامل مهمی برای تقویت سیستم ایمنی و مقابله با سرطان محسوب می شود، کمترین رقم را در بین دیگر استان ها دارد.
البته وی در زمینه افزایش آمار ابتلا به سرطان در استان و کشور، مساله بهبود روش های تشخیصی و ثبت آمار مبتلایان به سرطان را بسیاردخیل می داند و اظهار می دارد: درحال حاضر سالانه حدود یکهزار مورد ابتلا به این بیماری در چهارمحال و بختیاری گزارش و ثبت می شود، درحالی که این رقم در سال های گذشته حدود ۱۵۰ مورد در سال است.
ناصری در زمینه اقدامات مرکز بهداشت برای کنترل این بیماری در جامعه می افزاید: مراکز بهداشتی سالانه، فعالیت هایی در راستای پیشگیری، آموزش و ثبت و گزارش دهی در دستور کار دارد که این برنامه ها در طول هفته ملی مبارزه با سرطان در قالب برنامه آموزشی در مدارس و برگزاری همایش های مختلف با جدیت بیشتری دنبال می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.