دولت ترکیه با صدور بیانیه‌ای، اقدام دولت آلمان در صدور مجوز راهپیمایی برای کُردهای مخالف اصلاح قانون اساسی ترکیه را محکوم کرد.

برگزاری راهپیمایی کُردها در آلمان خشم ترکیه را برانگیخت

  به گزارش «قدس آنلاین»،  دولت ترکیه شنبه شب برگزاری راهپیمایی ۳۰ هزار نفری کردهای مقیم آلمان در شهر «فرانکفورت» را محکوم و دولت آلمان را به ریاکاری متهم کرد.

شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی که روز گذشته برگزار شد، علیه اصلاح قانون اساسی ترکیه شعار داده و برقراری «دموکراسی» در این کشور را خواستار شدند.

مردم ترکیه قرار است به زودی در جریان یک همه‌پرسی نظر خود را در مورد تبدیل نظام سیاسی این کشور از نظام پارلمانی به نظام ریاستی اعلام کنند.

اصلاح قانون اساسی اختیارات رئیس‌جمهور را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش داده و این امکان را برای «رجب طیب اردوغان» فراهم می‌کند که تا نیمه دهه آینده میلادی در قدرت باقی بماند. دولت ترکیه به شدت از این تغییر حمایت کرده و در تلاش است تا ترکیه‌های مقیم خارج از کشور را هم به دادن رأی مثبت در همه‌پرسی ترغیب کند.

در همین راستا، در هفته‌های اخیر چند وزیر ترکیه‌ای راهی اروپا شده و شهر به شهر در حمایت از تغییر قانون اساسی سخنرانی کرده‌اند. هفته گذشته آلمان و هلند مانع سخنرانی وزرای ترکیه‌ای شدند و همین امر تنش دیپلماتیک کم‌سابقه‌ای را میان آنکارا و اتحادیه اروپا ایجاد کرد.

«ابراهیم کالین» سخنگوی اردوغان در بیانیه‌ای ممانعت مقامات آلمانی از برگزاری راهپیمایی در حمایت از اصلاح قانون اساسی و در عین حال موافقت با برگزاری تجمع کردها علیه این اصلاحات را امری «غیرقابل قبول» توصیف کرده است.

شماری از شرکت‌کنندگان در این تجمع، پارچه‌نوشته‌هایی در حمایت از گروه «پ‌ک‌ک» و رهبر این گروه، «عبدالله اوجالان» در دست داشتند، که همین امر هم موجب عصبانیت آنکارا شده است.

ترکیه پ‌ک‌ک‌ را گروهی تروریستی دانسته و می‌گوید این گروه از سال ۱۹۸۴ که علیه دولت مرکزی شورش کرده، هزاران نفر را کشته است.

آلمان اعلام کرده که هیچ‌یک از پارچه‌نوشته‌ها یا تصاویر را جمع‌آوری نکرده تا از درگیری جلوگیری شود، با این حال از شرکت‌کنندگان عکس‌برداری شده و ممکن است شماری از آن‌ها تحت پیگرد قرار گیرند.

کالین گفت آنکارا موافقت آلمان با برگزاری این راهپیمایی را «به شدیدترین لحن ممکن» محکوم می‌کند، چراکه «مشاهده نمادها و شعارهای پ‌ک‌ک غیرقابل قبول است... آن هم در حالی که از دیدار وزرا و نمایندگان پارلمان ترکیه با شهروندان این کشور ممانعت به عمل می‌آید.»

وی گفت «رسوایی» راهپیمایی فرانکفورت نشان می‌دهد که کشورهای اروپایی فعالانه تلاش می‌کنند تا ترکیه‌ای‌ها به اصلاح قانون اساسی «نه» بگویند، اما باید بدانند که در «همه‌پرسی ۱۶ آوریل، این مردم ترکیه هستند که نظر خود را اعلام می‌کنند [نه اتحادیه اروپا].»

پ‌ک‌ک علاوه بر ترکیه، در اتحادیه اروپا هم به عنوان سازمانی تروریستی اعلام شده است.  

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای جداگانه اجازه آلمان به برگزاری راهپیمایی در حمایت از این گروه را «نشانه‌ای آشکار از استاندارد دوگانه» برلین توصیف کرده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.