بیرجند- مردم استان خراسان جنوبی آیین های خاص و ویژه ای برای استقبال از نوروز دارند که از جمله آن مراسم سنتی کوزه شکنی است که با حضور مردم و مسئولان این مراسم امروز در باغ و عمارت اکبریه بیرجند اجرا شد.

مراسم  کوزه شکنی درعمارت اکبریه شهرستان  بیرجند اجرا شد

به گزارش قدس آنلاین، نوروز، قصه آمدن یک سال نو و غصه رفتن یک سال کهنه را خبر می‌دهد؛ سالی با همه خوبی‌ها و بدی‌ها و تلخی‌ها و شیرینی هایی که می‌آید و حالا هم آخرین روزهای خود را می‌گذراند، شمارش معکوس طبیعت برای پایان سال شروع شده و همه مردم در جنب و جوش گرفتن جشن برای آغاز سال جدید هستند.

عید نوروز از باستانی‌ترین اعیاد ملی ایرانیان بوده که با آئینی پر شکوه برگزار می شود و به عنوان یکی از مهمترین عناصر هویت مشترک فرهنگی و ارجمندترین میراث معنوی در بین فارسی زبانان است. مراسم بزرگداشت این جشن همگانی در خراسان جنوبی رنگ و بو و حال و هوای مخصوص به خود را دارد.

بیرجندی‌ها اسفندماه را " ماه نوروز " می‌نامند و آن را مقدمه‌ی بهار می‌شناسند و برای استقبال از نوروز آئین های خاصی را برگزار می کنند که از جمله آن آئیین کوزه شکنی است.

مراسم کوزه شکنی با نیت دفع بلا و آرزوی برکت در سال جدید برگزار می‌شود.

در برخی روستاهای خراسان جنوبی مردم چند روز مانده به آخر سال مقداری هیزم به پشت بام‌ها می‌برند و در کوزه ای مقداری آب، نمک، زغال و جو می‌ریزند.

بعد مقداری از آب کوزه را در چهارگوشه‌ی بام خالی می‌کنند، سپس بالای سردر ورودی منزل آمده، کوزه را محکم به زمین می‌کوبند و این بیت را می‌خوانند:

درد و بلای جونم هَتو کوزه ریزه/ اودرد و بلای کوزه، هَتوکوچه ریزه.

فلسفه این مراسم آن بود که مردم تمایل داشتند سال قدیم را با شکستن کوزه قدیمی به اتمام برسانند و به جای آن کوزه جدیدی را از آب چشمه یا قنات پر می‌کردند و بر سر سفره هفت سین قرار می‌دادند.

با این کار شغل کوزه‌گری احیا شده و مردم با شکستن کوزه‌های قدیمی و خرید کوزه جدید به کوزه‌گران و کوزه‌فروشان کمک می‌کنند تا کارشان رونق یابد.

این رسم و سنت حسنه به شماره 817 در بهمن ماه سال 1391 در فهرست میراث ناملموس (معنوی) کشور به ثبت رسیده است

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: با توجه به اینکه نوروز به عنوان یک مجموعه فرهنگی ثبت جهانی شده است وظیفه میراث فرهنگی حفظ ، احیا و نگهداری از این مباحث فرهنگی و معنوی است  و باید به شکل گسترده پاس داشته شود.

 حسین عباس زاده گفت: در همه استان ها آیین نوروزگاه اجرا می شود که در این آیین غذاهای سنتی، آیین های سنتی هر استان یا شهرستان و نمایشگاه عکس جاذبه های گردشگری در معرض دید مردم قرار می گیرد.

وی  اجرای مراسم کوزه شکنی را یکی از آیین‌ها عنوان کرد و افزود: این آیین که در شهرستان قاین برگزار می‌شد مردم کوزه ای را به نماد دور ریختن بدی‌ها و ناراحتی‌ها می‌شکنند و به جای آن سبوی جدید را می‌گذارند که در واقع نماد آبادانی و خوشبختی در سال جدید است.

عباس زاده  بیان داشت: مراسم کوزه شکنی چهارشنبه آخر سال  هر سال اجرا می شود.

وی با بیان اینکه داخل کوزه زغال برای رفع تیره بختیُ،  نمک برای رفع شور بختی و سکه برای رزق و روزی داخل کوزه گذاشته می شود، تصریح کرد: پدر خانواده کوزه را از بالای پشت بام به بیرون پرت می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.