موجی از عطسه و سرفه‌های مکرر برای بسیاری افراد با آغاز فصل بهار و گرده افشانی گیاهان اتفاق می‌افتد که حکایت از حساسیت‌های این فصل دارد.

راهکارهایی برای مقابله با حساسیت‌های فصل بهار

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، حساسیت زمانی که با خارش چشم و آبریزش بینی همراه شود برای بسیاری افراد آزار دهنده می‌شود عارضه‌ای که باید پیش از بروز آن از راهکارهای درمانی مقابله با آن آگاهی یافت.

دکتر علیرضا سالک مقدم متخصص ایمونولوژی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در این باره گفت: بهار با همه زیبایی که دارد مشکلاتی را نیز برای برخی افراد به همراه دارد که بارزترین آن حساسیت فصلی به گرده گیاهان است با شروع فصل بهار، بسیاری از افراد از عطسه و سرفه‌های مکرر، خارش چشم و آب ریزش بینی رنج می‌برند و گله دارند.

وی افزود: این افراد در بیشتر موارد برای پیشگیری از علائم حساسیت خود از رفتن به پارک و قدم‌زدن در آن پرهیز  و سعی می‌کنند کمتر از فضای سبز و طبیعت زیبای بهاری بهره ‌ببرند.

این متخصص ایمونولوژی و عضو انجمن آسم و آلرژی ادامه داد: در واقع آلرژی یا حساسیت واکنش سیستم ایمنی بدن به عوامل مختلف است که بر اثر عوامل مختلف از جمله زمینه‌های ژنتیک، نقص سیستم ایمنی و قرار گیری در معرض عوامل آلرژن یا حساسیت زا بروز می‌کند.

آلرژی فصلی واکنش طبیعی سیستم ایمنی بدن به موادی است که به ظاهر، مضر نبوده است و بی‌ضرر هستند، اما بدن نسبت به آن‌ها واکنش‌های شدیدی نشان می‌دهد.

دکتر ملکی متخصص آسم و آلرژی نیز گفت: حسایست‌های فصل بهار تنها به گرده افشانی و فضای باز خلاصه نمی‌شود بلکه برخی میوه‌ها از جمله توت فرنگی در این فصل نیز می‌تواند در افرادی که زمینه بیماری‌های آلرژیک دارند موجب بروز علائم حساسیت شود که این علائم علاوه بر آب ریزش بینی یا قرمزی و خارش چشم با دل درد، بیرون روی و حتی تب نیز ممکن است همراه باشد.

وی ادامه داد: در هر جامعه ای حدود 25 درصد افراد به حساسیت مبتلا هستند بنابراین شناسایی علائم این بیماری و زمینه های ژنتیکی آن در افراد در کاهش این علائم بسیار مؤثر است.

ملکی با اشاره به اینکه گاهی اوقات علایم حساسیت با سرماخوردگی اشتباه گرفته می‌شود افزود: از آنجایی که در حساسیت نیز مخاطات بدن دچار تغییر می‌شود و فرد عطسه و سرفه دارد عده‌ای آن را با سرما خوردگی اشتباه می‌گیرند و لازم به ذکر است به هیچ وجه در درمان آلرژی به آنتی بیوتیک نیاز نیست مگر اینکه همراه با حساسیت، بیمار به گلودرد چرکی یا درگیری ریه‌ها مبتلا شود.

وی در خصوص راهکارهای مقابله با حساسیت و پیشگیری از آن گفت: نخستین قدم برای مقابله با این مشکل، بهبود عملکرد سیستم ایمنی از طریق استفاده از آنتی اکسیدان‌ها مثل میوه‌ها، سبزیجات در رژیم غذایی است همچنین شناسایی مواد غذایی که موجب بروز علائم حساسیت می‌شود و پرهیز از مصرف آن در کاهش علائم حساسیت کمک بسیاری می‌کند.

حساسیت‌ها تنها در فصل بهار بروز نمی‌کند اما آنچه حائز اهمیت است توجه به این نکته است که با شناسایی عامل حساسیت زا و حذف آن در زندگی روزمره می‌توان علائم حساسیت را به حداقل رسانید.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.