بیرجند- وجود باغ های بسیار در استان خراسان جنوبی علاوه بر چشم نوازی و دل انگیزی،‌ تحمل گرمای خشک و بیابانی این استان را نیز لذت بخش تر می کند.

خراسان جنوبی سرزمین کویر و گلشن سبز

به گزارش قدس آنلاین، خراسان جنوبی به دلیل داشتن آب و هوای خشک و بیابانی شرایط مناسبی برای داشتن باغ ها و چشمه های آب گرم و مناطق بی نظیر گردشگری دارد.

این استان با دارا بودن بیش از دو هزار اثر تاریخی، طبیعی و گردشگری شناسایی شده که ۷۸۰ اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده همچون نگینی در دل کویر ایران، آماده میزبانی از گردشگران و مسافران نوروزی است.

بیرجند

باغ و عمارت شوکت آباد در بیرجند در دوران قاجاریه ساخته شده است. این مجموعه شامل حصار، سر در ورودی، برج های دیده بانی، عمارت اصلی حوضخانه، عمارت نارنجستان، باغ، اصطبل و فضاهای خدماتی است. عمارت اصلی آن به عنوان دارالحکومه و عمارت نارنجستان اندرونی باغ بوده است که در جنوب باغ قرار دارد. درختان باغ شامل انار، سیب، انگور، گلابی، سرو، چنار، تبریزی، سپیدار و کاج است.

عمارت اکبریه

باغ و عمارت اکبریه نیز در بیرجند در دوران زندیه آغاز و تا دوره اول پهلوی ادامه پیدا کرده است. مساحت باغ سه و نیم هکتار است و این باغ از اجزایی نظیر حصار، سر در ورودی، عمارت اصلی و فضاهای خدماتی تشکیل شده است. کاربری ابتدایی آن به عنوان دارالحکومه بوده است و با زیر بنای ۲ هزار متر مربع، اکنون سه موزه مردم شناسی، باستان شناسی و حیات وحش به انضمام یک سفره خانه سنتی در آن دایر است. محور اصلی باغ بر محور تقارن طولی آن قرار داشته و درختان بلند کاج همراه با شمشاد در این مسیر قرار گرفته اند. در انتهای این مسیر عمارت قرار داشته که در مقابل آن حوضچه های آب انعکاس زیبایی از ساختمان را در آب ایجاد می کنند. عمارت در دو طبقه و شاخص ترین بخش های آن شامل تالار آیینه خانه، اتاق مرکزی و گنبد کلاه فرنگی است. باغ اکبریه یکی از باغ هایی می باشد که در یونسکو به ثبت رسیده است.

طبس

باغ گلشن طبس در دوران افشاریه توسط میرزا حسن خان سومین حاکم منسوب شده از طرف نادر شاه افشار ساخته شده است. این باغ که امروزه پارکی عمومی و از تفرجگاههای شهر طبس به شمار می رود دارای مساحتی در حدود ۸ هکتار است. در این باغ که با تبعیت از معماری باغ های ایرانی بنا شده است، دو نهر آب متقاطع وجود دارد. هزاران درخت میوه و گونه های مختلف گیاهی در این باغ کاشته شده است. در مرکز آن نیز استخری وجود دارد که دو پلیکان در آن زندگی می کنند و به خوبی با مردم انس گرفته اند و به نوعی از ویژگی های این باغ به شمار می روند.

نهبندان

حیدر آباد یکی از دروازه ورودی به ریگ یلان به شمار می رود. در ریگ یلان بلندترین تپه های شنی قابل مشاهده هستند. نهبندان یکی از شهرهای زیبای کویری است که در موقعیت ممتازی قرار گرفته است. در جنوب غرب آن ده سلم و در جنوب آن حیدر آباد واقع شده که در دو سوی کویر لوت قرار گرفته دارند. گرمترین نقطه کره زمین احتمالاً در همین محدوده قرار داشته و از این نظر می تواند یکی از جاذبه های گردشگری ممتاز در ایران به شمار رود. یکی دیگر از جاذبه های این گوشه از سرزمین پهناور ایران آسبادها هستند. بدلیل وزش بادهایی که در سیستان به بادهای ۱۲۰ روزه معروف هستند، استفاده از آسبادها(آسیاهای بادی) در این مکان نیز مرسوم بوده است. نمونه های بسیار خوبی از این آسبادها را در روستای خوانشرف قابل مشاهده هستند.

سربیشه

روستا شگفت انگیز ماخونیک یکی از هفت روستای شگفت انگیز جهان می باشد که در فاصله ۷۸ کیلومتری شرقی شهر سربیشه در مسیر جاده سربیشه - درح قرار دارد. ماخونیک به لحاظ داشتن مردمانی با آداب و رسوم خاص و نیز شهرت آن به شهر آدم کوچولوها، جذابیت های حیرت انگیزی دارد و در حال حاضر گردشگران زیادی از این روستا دیدن می کنند و نیز جز روستاهای هدف گردشگری خراسان جنوبی به شمار می رود.

درمیان

قلعه فورگ در شهرستان درمیان در دوران حکومت افشاریه توسط میرزا بقاخان حاکم منطقه و پسر وی میرزا رفیع خان ساخته شده است. در ساخت قلعه از مصالحی مانند سنگ، آجر، ساروج گچ استفاده شده است. پیرامون قلعه را حصاری بلند و کنگره دار با منافذی جهت دیده بانی و ۲ برج نگهبانی فراگرفته است. قلعه دارای دو دروازه است که در شرق و شمال قلعه قرار دارد. دروازه شرقی که بزرگ تر است، دروازه اصلی قلعه بوده است. بناهایی برای زندگی، مسجد، آب انبار، اصطبل و ... در فضای داخلی آن تعبیه شده بود. در بلندترین نقطه آن نیز شاه نشین وجود دارد. این بنا در زمان حکمرانی شوکت الملک اول توسط سپاهیان وی فتح و از آن به بعد غیر مسکونی و متروک شد. این قلعه پس از قلعه الموت مهم ترین قلعه اسماعیلیان نیز بوده است.

فردوس

آبگرم معدنی فردوس از جمله جاذبه ها و قابلیتهای گردشگری استان است که در فاصله حدود ۲۰ کیلومتری شمال شرقی شهر فردوس واقع می باشد و با خواص طبی درمانی اعجاب انگیزش سالانه پذیرای خیل عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.