بندر عباس- امامزاده سیدسلطان محمد همه ساله در عیاد و مراسم مذهبی پذیرای میلیون ها زائر و گردشگر است.

سفر به روستای زیارت/امامزاده سیدسلطان محمد میزبان گردشگران

به گزارش قدس آنلاین، روستای زیارت سیدسلطان محمد (ع) یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان رودان و پایگاه معنوی هرمزگان و جنوب کشور است.

این روستا همانگونه که از نام او پیداست امانتدار پیکر شریف امامزاده سید سلطان محمد (ع) فرزند هفتمین اختر تابناک آسمان امامت امام کاظم (ع) و برادر امام رضا (ع) است.

قدمت روستای امامزاده به دوره صفویه می رسد دلیل نامگذاری این روستا استقرار زیارتگاه امامزاده سید سلطان محمد است. 

دسترسی به روستا از طریق جاده رودان-فاریاب- رهدار-دهنو-زیارتومسیر دیگر از جاده کهنوج-زیارتعلی-رهدار-دهنو-زیارت امکانپذیر است.

فاصله روستا تا مرکز شهرستان، رودان (دهبارز) ۴۵ کیلومتر است و در شمال غربی آن قرار دارد.

روستای زیارت در شرق مرکز استان هرمزگان یعنی بندرعباس و در فاصله ۱۳۰ کیلومتری همانند نگینی درخشان خودنمایی می کند. مردم، این روستا را با نام پیرچوگان نیز می شناسند که لقبی برای امامزاده سیدسلطان محمد(ع) بوده و به معنای بزرگ منطقه چوگان است.

این اسم از تلفیق دو کلمه پیر و چوگان تشکیل شده که پیر به دلیل وجود مبارک امامزاده و لقبی برای آن حضرت به معنای بزرگ است و کلمه چوگان برمی گردد به چاهی که مقابل ساختمان امامزاده قرار دارد.

این چاه در گذشته محلی بوده که آهوها از آب آن استفاده می کردند این چاه ابتدا چاهوگان نام داشته اما پس از گذشت زمان به چوگان تغییر نام داده است.

در هرمزگان حرم امامزاده سید سلطان محمد شهرستان رودان به‌عنوان مهم‌ترین مکان گردشگران مذهبی شرق هرمزگان و حتی استان در سال‌های اخیر شناخته می‌شود. امامزاده‌ای که نسب آن به امام موسی کاظم علیه‌السلام می‌رسد و به‌عنوان برادر امام رضا (ع) و شاهچراغ تلقی می‌شود. حرم امامزاده سید سلطان محمد در ۴۲ کیلومتری شهرستان رودان و در مسیر رودان به زیارت علی قرار دارد.

حرمی که سالیانه میزبان بیش از یک ونیم میلیون گردشگر مذهبی از سراسر استان هرمزگان،کرمان و استان‌های همجواری همچون شیراز است و کمتر گردشگر مذهبی است که نام امامزاده سید سلطان محمد یا همان زیارت پیر چوگان را نشنیده باشد.

روستایی که بقعه امامزاده سید محمد در آن واقع‌شده به همین نام مشهور است و در فاصله ۱۶ کیلومتری دهستان رهدار که در مسیر جاده اصلی شهرستان رودان به زیارت علی قرار دارد. مسیر رودان به روستای زیارت یا همان زیارت سید سلطان محمد دارای مسیری پرپیچ‌وخم که کوهستانی بودن قسمتی از مسیر بر حادثه‌خیز بودن راه می‌افزاید.

نسب شریف امامزاده سیدسلطان محمد(ع) بر اساس شواهد تاریخی به امام موسی ابن جعفر(ع) می رسد.

نخلستان های سرسبز

مردم روستای پیرچوگان که مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند به زبان فارسی و با لهجه شیرین بندری صحبت می کنند.

روستای پیرچوگان در سال های نه چندان دور دارای باغات فراوان، نخلستان های پر بار، کشاورزی و در کنار آنها دامداری بوده و مردم در کنار خدمت به زائران امامزاده (ع) به کار در این عرصه ها مشغول بوده اند اما امروزه به دلیل خشکسالی مداوم در این چند ساله بخش کشاورزی و باغداری از بین رفته است و بیشتر مردم روستا در زمینه های فعالیت های خدماتی به زائران، صنایع دستی و در کنار آن دامداری مشغول هستند.

روستای پیرچوگان به دلیل وجود مقدس امامزاده سید سلطان محمد (ع) در دل خود و وجود مناظر طبیعی فراوان در اطراف روستا مقصد جمع کثیری از گردشگران هستند. بیشتر گردشگرانی که به این دیار می آیند از استان همجوار کرمان، سیستان و بلوچستان و فارس هستند، هرچند که در این روستا مسافرانی از سایر استانهای دور و نزدیک نیز خواهید یافت.

در ایام نوروز، شب های قدر، تاسوعا، عاشورا و اربعین حسینی و به طور کلی در ایام تعطیل، روستای پیرچوگان به میعادگاه جمع کثیری از زائران تبدیل می شود. نباید از مناظر طبیعی در کمک به جذب مسافران به سمت این روستا چشم پوشی کرد. مناظری که جلوه دیگر به این روستا پرافتخار می دهند از این مناظر بسیار می توان به منطقه سیاحتی، زیارتی قدمگاه، مزار یاران امامزاده، مغندر،چاهک و مناطق خوش آب و هوای تنگاه، پودونو اشاره کرد. 

درختان و گیاهانی از قبیل کُنار (سدر)، کهور ایرانی، انجیر، آویشن و ناگرد که بیشتر منطقه را زیر پوشش خود قرار داده اند ظاهری دلربا به این منطقه بخشیده اند.

غذاهای محلی

کله پاچه مخصوص ، انواع کباب، نان ها و کوچه های محلی از انواع خوردنی های خوشمزه روستا هستند.

وجود امامزاده عظیم الشان سید سلطان محمد(ع)، مکان های دیدنی فراوان، طبیعت کم نظیرو بازی ها و رسوم محلی باعث جذب تعداد زیادی گردشگر به این منطقه شده است که این توجه زیاد گردشگران به این روستا باعث شده که روستای پیرچوگان به روستای نمونه گردشگری تبدیل شود و در سال های متوالی برترین منطقه ی گردشگری در استان و در نوروز ۸۹ جز ۱۰ منطقه برتر گردشگری کشور شود.

زائران و گردشگران در همه ایام بخصوص محرم و صفر، روزهای جمعه ، اعیاد و وفیات و شهادت ائمه معصومین (ع) و همچنین عید باستانی نوروز از اقصی نقاط ایران بخصوص شهرستانهای همجوار مانند کرمان، جیرفت، کهنوج، سیرجان، بم، بافت، بردسیر و رفسنجان؛ همچنین ساکنان استان هرمزگان و ایرانیان خارج از کشور با حضور در جوار بارگاه ملکوتی این امامزاده به راز و نیاز با معبود خویش می پردازند و از برنامه های فرهنگی و مذهبی بخصوص ادعیه کمیل، ندبه، توسل، زیارت عاشورا و عرفه این بقعه متبرکه بهره مند می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.