رشت- گیلان نخستین منطقه‌ای است که به مذهب شیعه گروید لذا این استان مدفن امامزادگان بسیاری است که این تعدد، ظرفیت بسیار مناسبی در زمینه گردشگری مذهبی برای این استان فراهم کرده است.

امامزادگان گیلان مامن مسافران دل خسته

به گزارش قدس آنلاین،  سده‌های اول و دم هجری، اهالی گیلان از پناه جویان علوی که به دلیل جور و ستم دولت عباسی، از سرزمین‌های خود مهاجرت کرده بودند، استقبال کرده و با حضور نخستین روحانیان علوی در این منطقه بود که مردم گیلان با دین اسلام آشنا شدند.

با ترویج و گسترش اسلام و قدرت یافتن شیعیان علوی، فرمانروایی به دست تعدادی از سادات حسنی و حسینی افتاد که از سده چهارم تا دهم هجری، مقدرات سیاسی - اجتماعی این سامان، به خصوص شرق گیلان را در دست داشتند.

از این رو است که گیلان تعداد زیادی امامزاده را در خود جای داده که هرچند فقط سندیت چندتایی از این امامزاده‌ها مشخص است اما، این شرایط زمینه بسیار مناسبی برای گردشگری مذهبی ایجاد کرده است.

امامزاده سید جلال الدین اشرف (ع):

شاخص‌ترین جاذبه گردشگری مذهبی گیلان حرم سید جلال الدین اشرف (ع) فرزند امام موسی کاظم (ع) است که مدفن وی در شهرستان آستانه اشرفیه بوده و حرم ایشان در این شهر هرساله میزبان تعداد زیادی گردشگر از نقاط مختلف کشور است.

امامزاده آقا سید محمد

حرم این امامزاده نیز در شمال غربی آستانه اشرفیه بر سر راه گورستان مشهور به «وادی» و در فاصله کمی از حرم آقا سید جلال الدین اشرف (ع) قرار گرفته است.

بر اساس اسناد ایشان فرزند امام صادق (ع)هستند. هرچند اکثر مردم از داخل و خارج استان آستانه اشرفیه را با حرم سید جلال الدین اشرف (ع) می‌شناسند اما حرم امامزاده آقا سید محمد نیز گردشگران خاص خود را دارد.

بقعه خواهر امام (س)

بقعه خواهر امام یکی از معروف ترین اماکن متبرکه در رشت به شمار می رود که در طرف شرق بلوار مطهری و در گذر خواهر امام واقع شده است.

وی که نام اصلی اش فاطمه اخری است، دخت چهارم امام موسی کاظم (ع) و خواهر امام رضا (ع) بوده است که پس از شهادت پدر بزرگوارش بر اثر ظلم و جور حکومت عباسی به دیلمان سفر کرده و در سن ۲۴ سالگی به علت بیماری درگذشته است.

این آرامگاه در گذشته معروف به امامزاده لاله شوی بود.

بقعه امامزاده صالح (ع)

بقعه امامزاده صالح در غازیان بندرانزلی واقع است. امامزاده صالح به صورت حرم مستقل داخل مسجدی مجلل و مدرن به همین نام (مسجد امامزاده صالح) قرار گرفته است. ضریحی فلزی مشبک و شیشه بندی شده قبر را در بر گرفته است. امامزاده صالح را از فرزندان امام موسی‏ کاظم (ع) دانسته‏ اند.

بقعه بی بی حوریه

بقعه بی بی حوریه کنار جاده انزلی- رشت، در مدخل ورودی شهر انزلی قرار دارد.

بنای بقعه جدید و کف و دیوارهای آن سنگ مرمر، سقف بقعه هشت ضلعی با کاشی های منقوش است.

گنبد مدوری کاشیکاری شده بر فراز بقعه قرار دارد و ضریحی مشبک، مطلا و شیشه بندی شده مرقد را پوشانده است و مسجدی زیبا و نوساز در کنار بقعه قرار دارد.

بی بی حوریه را از دختران امام موسی‏ کاظم(ع)و خواهر امام رضا(ع) می دانند.

بقعه امامزاده هاشم (ع):

بقعه امامزاده هاشم در ۳۲ کیلومتری جنوب رشت، بر سر راه رشت به قزوین بر فراز تپه‏ای قرار گرفته است.

هاشم از نوادگان محمد حنفیه فرزند امام علی (ع) است. بنای بقعه به وسیله منوچهر خان معتمد الدوله تعمیر اساسی شده است.

این بقعه به دلیل برخورداری از تأسیساتی شامل بازارچه، مهمانسرای چند طبقه، مسجد باشکوه، پارکینگ و پارک یکی از پر بازدیدترین اماکن مذهبی در گیلان به شمار می‌رود.

مزار پیر شرفشاه:

بقعه سید شرفشاه در روستای دارسرا، پنج کیلومتری شرق رضوانشهر واقع شده است.

روستای مزبور به احترام شرفشاه به روستای شرفشاه نیز مشهور است.

شرفشاه از عرفا و شعرا قرن هشتم هجری است که دیوانی به زبان گیلکی دارد. مردم منطقه به این بقعه اعتقاد فراوانی دارند و در نزدیک مزار شرفشاه بقعه سیده بانو، مادر شرفشاه قرار گرفته است.

برخی شرفشاه را از نوادگان امام موسی کاظم علیه‏السلام و نسل سیزدهم ایشان دانسته‏ اند.

بقعه امامزاده محمد و هادی (شاه شهیدان):

بقعه امامزاده محمد و هادی در آبادی شاه شهیدان در ۵۰ کیلومتری شمال شرقی رودبار از ییلاقات معروف رودبار است.

مراسم سنتی و معروف «علم واچینی» شاه شهیدان که هر ساله در اوایل تیر در این عمل انجام می‏ گیرد، مشتاقان بسیاری را از سراسر ایران به سوی خود فرا می‏ خواند.

بنای بقعه تقریبا پنج ضلعی که یک ضلع آن به شانه کوه متصل است. دیوارهای داخلی و بیرونی بقعه دارای نقاشی های مذهبی است و صحن بقعه دایره شکل است. امامزاده محمد و هادی را از فرزندان امام سجاد علیه‏السلام دانسته‏اند.

بقعه آقا سید ابراهیم و آقا سید عبدالله
بقعه آقا سید ابراهیم و عبدالله در روستای کسما، چهار کیلومتری شهر صومعه‏سرا قرار دارد.

بنای بقعه نسبتا بزرگ و قدیمی است. قسمتی از کف آن با کاشی‏های سبز عهد قاجار فرش شده است. یک صندوقی چوبی ساده در وسط ضریح چوبی مشبک و قدیمی، قبر امامزادگان را پوشانده است.

بقعه در میان گورستان قرار دارد که بسیاری از آزادی خواهان نهضت جنگل در آن آرمیده‏اند. (این روستا مدتی مرکز عملیاتی میرزاکوچک خان بوده است). آقا سید ابراهیم و عبدالله را فرزندان امام موسی کاظم علیه‏السلام می دانند.

بقعه امامزاده ابراهیم (ع)

بقعه امامزاده ابراهیم در محلی به همین نام نزدیک روستای طالقان، ۲۲ کیلومتری جنوب شرقی شفت قرار دارد و از بقاع مشهور گیلان به شمار می‏ رود و طبیعت زیبای آن و معماری خیره کننده بناهای چوبی چند طبقه در این منطقه مشتاقان را به سوی خود می ‏خواند. 

بنای بقعه از سنگ و چوب است که در سال ۱۳۲۰ ه. ش تغییرات اساسی در آن صورت پذیرفته است. ابراهیم را از فرزندان امام کاظم (ع)دانسته‏ اند.

بقعه آقا سید جعفر

بقعه آقا سید جعفر در خیابان جعفری (ماخوذ از نام سید جعفر) شهرستان صومعه سرا واقع شده است.

بنای جدید بقعه، دارای گنبد کاشیکاری و نمای آن از سنگ مرمر می‏باشد. یک ضریح فلزی جدید و مشبک وسط بقعه قرار دارد. در حاشیه بقعه مسجدی ساخته شده است.

بقعه از مقبولیت عام اهالی برخوردار است و در ماههای محرم و صفر به ویژه روزهای عاشورا و تاسوعا محل برگزاری مراسم عزاداری است، آقا سید جعفر را از فرزندان امام موسی کاظم دانسته ‏اند.

امامزاده آقا سید نصیرکیا

امامزاده آقا سید نصیر کیا در قریه کویه سفلی، یکی از بزرگ‌ترین امامزاده‏ های شهرستان رودسر است.

قدمت بقعه به حدود ۱۷۵ سال پیش باز می‏ گردد.

وجود این امامزاده در این منطقه باعث رشد و آبادانی شده و اهالی محل از این امامزاده معجزاتی نقل می‏ کنند و در ایام سوگواری مانند روز تاسوعا و عاشورا از مراکز تجمع عزاداران است. آقا سید نصیرکیا را از نوادگان امام موسی کاظم(ع) می دانند.

امامزاده اسحق (ع)

امامزاده اسحق در محل جنگلی به نام سیاهکوه، ۲۵ کیلومتری جنوب شفت واقع شده است در کنار او، خواهر گرامش فاطمه (خیر النساء)، خواهر حضرت معصومه (ع) از فرزندان امام موسی کاظم مدفون است.

بنای اصلی به شکل مربع مستطیل قبر این خواهر و برادر را در بر گرفته و در کنار بقعه مسجدی نیز قرار گرفته است. سقف بنا سراسر حلب و دوگنبد بزرگ و کوچک بر بالای بام نمایان است. ضریح امامزاده فلزی مشبک و شیشه‏بندی است.

بقعه دوازده تن

بقعه دوازده تن در ملاط چهار کیلومتری جنوب لنگرود قرار دارد. این بقعه مدفن ۱۲ تن از سادات کیایی است که بر بخش شرقی گیلان حکومت می‏کردند. این سادات به خاطر اینکه وطن آن‌ها ملاط بوده به سادات ملاطی نیز معروف هستند.

امامزاده سید فخرالدین (آفخر):

امامزاده سید فخرالدین فرزند ابوالقاسم از فرزندان امام زین‏العابدین علیه‏السلام می‏باشد. این بقعه در محله آفخرا در شهر رشت قرار دارد که یکی از جاذبه‌های شهر رشت محسوب می‌شود.

بقعه دانا علی

بقعه دانا علی با بنایی باشکوه در محله چمار سرای رشت واقع شده است.

دانا علی در تقوا و پرهیزکاری از نوادر روزگار خود بوده است. وی در استان گیلان دارای ارادتمندانی است که هر روزه در بقعه وی حضور پیدا می‏کنند.این بقعه یکی از جاذبه های مذهبی شهر رشت محسوب می شود.

بقعه چهار پادشاهان

این بقعه در محله میدان نزدیک مسجد جامع شهر لاهیجان واقع شده است. در این بقعه چهار تن از سادات کیایی آرمیده‏اند. معماری بنای این بقعه یکی از جذابیت‌های گردشگری شهر لاهیجان محسوب می‌شود.

بقعه شیخ زاهد گیلانی

مقبره شیخ زاهد گیلانی در سیاوه رود آلیان فومن واقعه شده است. البته مقبره‏ای با شکوه که در لاهیجان به نام شیخ تاج الدین ابراهیم ملقب به شیخ زاهد گیلانی وجود دارد، یکی از شاخص‌ترین جاذبه‌های گردشگری مذهبی گیلان محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.