سنندج-در وجه تسمیه« قروه»را به «دشت خدا» معنی کرده اند و بر همین اساس ای‍ن‌ ش‍‍ه‍رس‍ت‍‍ان‌ را ک‍ه‌ در دش‍ت‌ وس‍ی‍‍ع‍‍ی در ش‍م‍‍ال‌ ‌غ‍رب‍‍ی ‌ه‍م‍دان‌ و در طول‌ ج‍‍اده‌ س‍ن‍ن‍دج‌ ب‍ه‌ ‌ه‍م‍دان‌ واق‍‍ع‌ ش‍ده‌ ‌اس‍ت‌، ‌ع‍لاوه‌ ب‍ر م‍وق‍‍ع‍ی‍ت‌ وی‍ژه‌ ‌اق‍ت‍ص‍‍ادی ‌از ن‍ظر ک‍ش‍‍اورزی و م‍‍ع‍دن، دارای ج‍‍اذب‍ه‌ ‌ه‍‍ای زی‍‍ادی ‌اس‍ت به دشت خدا که دارای کوه های دل انگیز و دشتهای بی همتاست در استان کردستان می شناسند.

سفر به دشت خدا/«باباگرگر» زیارت، سیاحت و درمان را یک جا دارد

به گزارش قدس آنلاین، قروه پنجمین شهرستان بزرگ کردستان است که با دارا بودن طبیعتی بکر، دریاچه ای نیلگون، آثار تاریخی و امامزاده ای که اژدهای دوتکه شده را محافظت می کند سفره دیدار مهمانان نوروزی را رونق می بخشد.

قروه در مسیر راه اصلی سنندج-ـ همدان قراردارد و از این راه به درازای ۷۲ کیلومتر به سوی جنوب خاوری تا شهر همدان و به درازای ۹۳ کیلومتر به سمت شمال باختری تا سنندج فاصله دارد و در واقع به ورودی استان کردستان معروف است. 

م‍رک‍ز ح‍ک‍وم‍ت‌ قروه در گذشته روس‍ت‍‍ای‍‍ی ب‍ن‍‍ام‌ ق‍ص‍لان‌ در ‌ه‍ش‍ت‌ ک‍ی‍ل‍وم‍ت‍ری م‍ح‍ل‌ ف‍‍ع‍ل‍‍ی ق‍روه‌ ‌ام‍روزی ب‍وده‌ ‌اس‍ت که از ی‍‍ادگ‍‍اره‍‍ای ‌آن‌ روزگ‍‍ار که ت‍وس‍ط ‌ام‍‍ان‌ ‌ال‍ل‍ه‌ خ‍‍ان؛ وال‍‍ی ک‍ردس‍ت‍‍ان‌ احداث شده می توان به ق‍ل‍‍ع‍ه، م‍س‍ج‍د، ح‍م‍‍ام، ب‍‍اغ‌ و ب‍ی‍ش‍ه‌ ب‍زرگ‍‍ی در این منطقه اشاره کرد ک‍ه‌ ‌ام‍روز ‌آث‍‍اری ‌از ‌آن‍‍ه‍‍ا ب‍رج‍‍ای م‍‍ان‍ده‌ و ب‍رای م‍س‍‍اف‍ری‍ن‌ ‌ای‍ن‌ ش‍‍ه‍ر ج‍ذاب‍ی‍ت‍‍ی خ‍‍اص‌ دارد. ‌

این شهرستان با ۶۶ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و نیز ۸۰ اثر شناسایی شده و منتظر در لیست انتظار ثبت ملی در جنوب شرقی استان جای گرفته و با طبیعت کوهستانی هزار رنگ بدر و پریشان، جزیره آبی سراب، کوه های صخره ای پنجه علی و بدر یا قلوز و پریشان، باغ و باغچه های پر عطر، سد سنگ سیاه و آثار تاریخی و باستانی همچون منطقه سیاحتی زیارتی باباگرگر و اژدهای عظیم الجثه، فرهادتاش و غار وینسار، پل تاریخی فرهادآباد، حمام به یادگار مانده از اواخر هزاره دوم پیش از میلاد در روستای قصلان یا تپه های تاریخی و نیز آبشار سنگین آباد که در نوع خود بی نظیر است که هر کدام در روستاهای شهرستان جا خوش کرده اند و نیز رودخانه هایی که طبیعت روستایی را رونق داده اند به رخ نشان دادن هر آنچه در نهان خود دارد می پردازد.

سراب؛ نگینی آبی در دل شهر     

اگر می خواهید خاطره ای رؤیایی برای خود رقم بزنید حضور در جزیره آبی سراب کوثر چنین رؤیایی را برای شما محقق می کند. دریاچه سراب کوثر در فاصله یک کیلومتری جنوب غربی شهر قروه قرار دارد.

آب این دریاچه از چشمه های متعددی که در بستر دریاچه وجود دارند تأمین می شود. این دریاچه از گذشته های دور تأمین کننده آب آشامیدنی و کشاورزی اهالی شهر بوده و امروزه یکی از گردشگاه های مهم این شهر محسوب می شود و علاقمندان رشته قایقرانی و سایر ورزشهای آبی به این دریاچه زیبا مراجعه می کند در میان دریاچه یک جزیره کوچک سر از آب بیرون آورده که به نحو زیبایی نورپردازی شده و با عبور از پل آهنی می توان به آن رسید.

باباگرگر؛ زیارت، سیاحت و درمان

وقتی به دنبال زیارت و سیاحت و کنار آن هم آب درمانی باشی بهترین مقصد روستای باباگرگر در ۲۸ ک‍ی‍ل‍وم‍ت‍ری شمال شرق ش‍‍ه‍ر ق‍روه و در مسیر شهر دلبران‌ است. ‌وجود چشمه های آب معدنی بسیار فعال در جنوب روستای باباگرگر و در جوار امامزاده سبب شکل گیری اشکال رسوبی لایه لایه و به ندرت یکپارچه و توده ای شکل شده است.

همچنین تنوع در شکل منافذ خروج آب چشمه ها، سبب شکل گیری پشته های طولی، اشکال گنبدی و تپه ماهوری شده که این ناحیه را به صورت یکی از قطبهای جذب توریست در منطقه مطرح کرده است.

آرام‍گ‍‍اه‌ ‌ام‍‍ام‍زاده‌ س‍ی‍د ج‍لال الدین‌ ‌از نوادگان امام رضا(ع) م‍ش‍‍ه‍ور ب‍ه‌ ب‍‍اب‍‍اگ‍رگ‍ر در ‌ای‍ن‌ روس‍ت‍‍ا واق‍‍ع‌ ‌اس‍ت. در ک‍ن‍‍ار ‌ای‍ن‌ م‍ک‍‍ان‌ م‍ذه‍ب‍‍ی چ‍ش‍م‍ه‌ ‌ه‍‍ای ‌آب‌ م‍‍ع‍دن‍‍ی وج‍ود دارد ک‍ه‌ چ‍ش‍م‌ ‌ه‍ر ب‍ی‍ن‍ن‍ده‌ ‌ای را ب‍ه‌ خ‍ود ج‍ذب‌ م‍‍ی ک‍ن‍د و م‍ردم‌ م‍ن‍طق‍ه‌ ن‍ی‍ز ب‍‍اوره‍‍ای‍‍ی ب‍ر ش‍ف‍‍ا ب‍خ‍ش‍‍ی ‌ای‍ن‌ ‌آب‌ دارن‍د.

آب این چشمه که در استخری عمیق و دایره ای شکل با محیطی حدود ۲۰۰ متر جمع می شود، از دسته آب های کلرو بی کربنات مخلوط گازدار است که برای برخی از بیماری های دستگاه گوارش مانند سوء هاضمه مفید است. همچنین این نوع آب ها در ترکیب خود انیدریدکربنیک دارند و آرام بخش بوده و در بیماری های ناشی از سوء تغذیه نیز مؤثر هستند و اینکه این چشمه برای درمان برخی بیماریهای پوستی نیز مفید ارزیابی شده است.

چشمه آب معدنی باباگر قروه مهم ترین چشمه این منطقه است ی‍ک‍‍ی ‌از ‌ع‍‍ارض‍ه‌ ‌ه‍‍ای طب‍ی‍‍ع‍‍ی ج‍‍ال‍ب‌ در ک‍ن‍‍ار ‌ای‍ن‌ م‍ج‍م‍وع‍ه‌، گ‍دازه‌ ‌آت‍ش‍ف‍ش‍‍ان‍‍ی م‍شه‍ور ب‍ه‌ «س‍ن‍گ‌ ‌اژده‍‍ا» ‌اس‍ت‌ ک‍ه‌ ظ‍اه‍ری ش‍ب‍ی‍ه‌ ب‍ه‌ حیوانات‌ ‌ع‍ظی‍م‌ ‌ال‍ج‍ث‍ه‌ م‍‍ا ق‍ب‍ل‌ ت‍‍اری‍خ‌ دارد و حکایتهای روایی این فسیل اژدها خود نیز شنیدنی است.

بدر و پریشان

منطقه حفاظت شده بدر و پریشان در بین استانهای کردستان و کرمانشاه واقع است که یکی دیگر از مناطق شاخص گردشگری شهرستان قروه است و اگر دنبال درک حس لطافت و آرامش در دامنه طبیعت هستید یقیناً بهترین مکان برای تلفیق آرامش و لطافت روح است. 

 بدر و پریشان که منطقه ای کوهستانی است و از کوههای صخره ای، دره های کم عمق، تپه ماهورها و ارتفاعات بهم پیوسته تشکیل یافته است که دامنه تغییرات ارتفاعی آن بین دو هزار تا ۳ هزار و ۲۹۸ متر متغیر است.

کوههای بدر، پریشان، یوسف سیاه، شعبان کچل، پنجه علی، دروازه.... از مهم ترین کوههای منطقه بوده و حدود ۳۰ درصد منطقه صخره ای و مابقی تپه ماهور است و شیب منطقه نیز بالای ۳۰ درصد است.

منطقه حفاظت شده بدر و پریشان با مساحت ۴۳ هزار هکتار در ضلع جنوبی شهر قروه و با فاصله ۱۲ کیلومتر از آن واقع شده است. این منطقه مجموعه ای از ارتفاعات به‌هم پیوسته با پوشش گیاهی مناسب و گونه های جانوری مهمی چون کل و بز است.

به منظور حفظ این گونه ها و چشم اندازهای طبیعی و بسیار زیبای آن و دارا بودن پتانسیل بالای منطقه از نظر وضعیت زیستگاه و گونه های موجود و به منظور حفاظت و برنامه ریزی بهتر در اوایل سال ۱۳۸۵ منطقه مذکور به منطقه حفاظت شده بدر و پریشان ارتقاء یافت.

حمام قصلان؛ شاهکار تاریخی از هزاره دوم پیش از میلاد

مسافران تاریخ نگار اگر چشم تاریخی خود را به روی این منطقه بگشایند یادگار جاویدی را برای خود به ارمغان خواهند برد.

در روستای قصلان که در ۶ کیلومتری شمال شرق قروه سر راه دینور به سمت زنجان و در سرچشمه رودخانه شور شهر سریش آباد قرار دارد دو اثر تاریخی ملی وجود دارد، نخست تپه باستانی ضلع غربی روستا است که تحت شماره ۸۵۲۴ به تاریخ ۱۳۸۲ به ثبت در ردیف آثار تاریخی رسیده همچنین دیگر اثر تاریخی روستا که قابلیت جذب گردشگر را دارا بوده حمام قصلان است که جزئی از مجموعه بزرگ ارگ، بازار، مسجد و بناهای باشکوهی بوده که به اواخر دوره زندیه و زمان حکومت خسرو خان اول، والی وقت کردستان بر می گردد.

دیگر بناها کاملاً از بین رفته ولیکن بقایا و خطوط اولیه آنها باقیمانده است این بنا دارای قسمت های مختلفی همچون هشتی، حمام سرد، میاندر، حمام گرم و خلوتی خصوصی و عمومی و خزینه و تون است.

حمام دارای تزیینات منحصر بفرد آهکبری با طرحهای گیاهی، هندسی و انسانی و حیوانی است که در نوع خود قابل توجه است. این حمام در سال ۱۳۷۹ به عنوان دومین اثر تاریخی شهرستان بعد از پل تاریخی فرهادآباد تحت شماره ۲۸۳۵ در ردیف آثار ملی کشور به ثبت رسید.

زیبایی های شهرستان قروه در کنار مهمان نوازی مردم این دیار چشم انتظار مسافران و گردشگران نوروزی است و به همین دلیل تمامی مقدمات به بهترین شکل ممکن فراهم شده است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.