یاسوج- بقعه متبرکه بی بی حکیمه(س) که طبق اسناد و روایات مختلف، از دختران حضرت امام موسی بن جعفر(ع) است در فاصله ۸۰ کیلومتری جنوب شهرستان گچساران در موقعیت خاص جغرافیایی در میان کوه هایی صعب العبور و درکنار چشمه ای جوشان قرار دارد که زائرانی بین المللی دارد.

امامزاده صاحب جلال در بین زائران بین المللی کجاست؟

به گزارش قدس انلاین، قرار گرفتن بقعه متبرکه بی بی حکیمه خاتون(س) در شهرستان گچساران این بام نفتی ایران را به نگینی درخشان در استان کهگیلویه وبویراحمد و کشور تبدیل کرده است.

امامزاده پر آوازه و صاحب جلال نه تنها در گچساران و شهرستان های اطراف بلکه در ایران و حوزه های شیعه نشین خلیج فارس از جمله کویت، بحرین، امارات، قطر و کشورهایی نظیر لبنان، عراق، عربستان، سوریه از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و هر ساله تعداد زیادی از مشتاقان و ارادتمندان مهمان این بانوی بهشتی می شوند .

بیش از ۳۰۰ بقعه متبرکه در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که همیشه ملجاء و مأمن مردم عاشق اهل بیت این استان بوده اند و در این میان حضرت بی بی حکیمه(س) به عنوان مهمترین امامزاده در این استان جایگاه ویژه ای دارد.

سالانه بیش از یک میلیون زائر از سراسر کشور و کشورهای حوزه خلیج فارس به زیارت بارگاه بی بی حکیمه (س) خواهر تنی شاهچراغ(ع) در این شهرستان مشرف می شوند.

این بقعه متبرکه در حدفاصل شهر گچساران و بندر گناوه قرار داشته و همانند مرواریدی در میان تنگه ای می درخشد و زائران و عاشقان اهل بیت را به خود می خواند.

در زمان حکومت بنی عباس که ظلم به سادات فزونی گرفت، گروه هایی از اهل بیت در چند دوره متوالی از مرزهای عراق خارج شدند و خود را به ایران رساندند.

یکی از این گروه‌ها، کاروانی به سرپرستی احمد بن موسی شاهچراغ(ع) بود که به قصد عزیمت به دیار خراسان وارد خوزستان شدند اما در بین راه لشکریان مأمون به این کاروان حمله کردند و هرکدام از این کاروانیان به سمتی رفتند.

حضرت بی بی حکیمه(س) پس از شهادت غلام خود، به همراه کنیزش به تنگه ای پناه می برد و درون غاری مخفی می شود و  همانجا بر اثر بیماری جان می سپارد.

در پایان قرن سوم و اوایل قرن چهارم بقعه این امامزاده به دست ابو محمد حسن حاکم ارجان ساخته شد و در دوره های مختلف این کار ادامه یافت.

در دوره صفویه هم این بقعه متبرکه به دستور شاه عباس نوسازی می شود و در سال ۱۰۹۹ توسط حسن علی خان زنگنه و پس از آن عطاءالله بیک، مرمت و تعمیر شد و در نهایت به دستور امیر سلطان اویس، والی بهبهان بازسازی شد.

این زیارتگاه در سال ۶۶ تحت مدیریت اوقاف کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفت و از آن زمان ارائه خدمات عمرانی به آن آغاز شد.

طرح جامع آستان بی بی حکیمه تا آبانماه ۸۰ ادامه یافت و طی آن شبستان، صحن، رواقها ایجاد و گنبدی به ارتفاع ۳۰ متر ساخته شد که نیمی از آن در داخل کوه است.

هم اکنون دو جاده دسترسی به این امامزاده وجود دارد که یکی از آنها از محور گچساران به گناوه منشعب می شود و دیگری از باباکلان به سمت این امامزاده می آید.

مرقد مطهر بی بی حکیمه در جنوب ایران غریب مانده است و به رغم آنکه شیعیان کشورهای حوزه خلیج فارس این امامزاده عظیم الشأن را به خوبی می شناسند اما اغلب مردم کشور او را نمی شناسند و این بانوی گرانقدر در ایران ناشناخته مانده است.

مرواریدی در دل کوه

مرقد مطهر بی بی حکیمه (س) مشتمل بر اتاق تقریباً دایره شکلی بوده که در اصل یک فضای باز طبیعی بوده که درعمق کوهستان فرو رفته است دیواره های سنگی آن از سه طرف طبیعی بوده به طوری که به شکل ناهمواری تا سقف سنگ تراشی شده و دور تا دور دیوارها با ملاط سیمان زبره کاری شده است.

قبر دیگری که مربوط به گل گل خاتون به قولی کنیز با نجابت بی بی حکیمه است، متصل به مزار منور حضرت قرارگرفته بر روی مزار آن حضرت ضریح بزرگی قرار گرفته و ضریح کوچکتری از قبر دومی محافظت می کند.

این بقعه متبرکه در دل کوه عظیمی واقع شده که هرساله تلاش می شود تا با بهره گیری امکانات بیشتر از زائران این بارگاه نورانی به خوبی پذیرایی شده و امکانات رفاهی آنان بهتر فراهم شود.

 وجود جاده آسفالت وسایل حمل و نقل عمومی و امکانات رفاهی باعث شده تا هرساله زائران بیشتری به این حرم مطهر مشرف شوند.

در ایام تعطیلات و به ویزه نوروز خیل عظیم زائران به این بارگاه سرازیر می شود و بیشتر این زائران شب را در کنار این حرم مطهر ماندگار می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.