بوشهر -استان بوشهر با برخورداری از ۱۷۱ زیارتگاه و امام‏زاده، ۶۴ نظرگاه و قدم‏گاه، ۲۳ زیارتگاه بزرگان همواره مورد توجه بسیاری از زائران و گردشگران مذهبی بوده است.

بقاع متبرکه بوشهر پناهگاه دل سوختگان و عاشقان اهل بیت(ع)

به گزارش قدس آنلاین، اگر قصد سفر به استان بوشهر را دارید و در کنار جاذبه های تاریخی و طبیعی این استان تصمیم گرفتید ساعتی را نیز با راز و نیاز بگذرانید حضور در زیارتگاه های زیر به شما کمک می کند تا عشق و ارادت مردم این استان را به اهل بیت(ع) آشنا سازد.

امامزاده شاهزاده ابراهیم

 آستان امامزاده شاهزاده ابراهیم (ع) در روستای نینیزک شهرستان دشتستان به فاصله ۱۲ کیلومتری شهر برازجان در دامنه ارتفاعات گیسکان قرار گرفته است که به‌وسیله یک جاده فرعی آسفالته به برازجان می‌رسد.

مساحت بقعه ۶۰۰ متر و دارای دو گلدسته کوچک و گنبدی کلاخودی شکل است؛ زیر گنبد و دیوارها مزین به کاشی های زیبا است و مرقد امامزاده با ضریحی جالب پوشانده شده است.

مرقد مطهر امامزاده شاهزاده ابراهیم (ع) از نظر موقعیت جغرافیایی در دامنه کوهستان، دارای چشمه آب و منظره طبیعی بسیار زیبا بوده و از چشم‌انداز دل‌انگیزی برخوردار است که زمینه را برای جذب زائر خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بیش از پیش فراهم می‌کند.

با توجه به مناظر طبیعی بسیار زیبای شاهزاده ابراهیم (ع) و استقبال گسترده زائرین از این بقعه متبرکه به ویژه در فصول خوش آب و هوا (زمستان) است.

افراد مطلع محلی و منطقه معتقدند که امامزاده شاهزاده ابراهیم از نوادگان حضرت امام موسی بن جعفر (ع) است.

کنار بقعه شاهزاده ابراهیم درخت کهنسالی قرار دارد که از شیارهای روی پوستش، شیره‌ای سرخ رنگ در ایامی خاص تراوش می کند؛ برخی به خصوص عوام، معتقدند که این خون اعجازانگیز است و تا دنیا برقرار است تراوش می کند.

بر اساس اظهارات مردم محلی، در گذشته شب چهارشنبه و به قول دیگر جمعه از کوه‌های نی‌نیزک شیری بیرون می‌آمد و با حالت گریه و ناله بقعه را طواف و سپس می رفته است.

مردم این منطقه اعتقاد دارند که به احترام بقعه، نباید در آن کار ناروا انجام داد و اگر فردی به این مهم توجه نکند، شاهزاده نهیبی خواهد زد که زمین بلرزد.

آستان مقدس امامزاده شاهزاده عبدالمهیمن (ع)

آستان متبرکه امامزاده عبدالمهیمن(ع) در کوی امامزاده جنوب غربی شهر بوشهر واقع شده است. بنای ساختمان بقعه نسبتاً وسیع است و شامل هسته مرکزی و غرفه هایی پیرامون آن است.

نمای خارجی مجموعه در هر ضلع آن شامل طاق‌نماهای باز و بسته با قوس‌های تیزه دار است. بدنه بقعه در خارج به حالت چند ضلعی با گردنه بلند استوانه ای است و برفراز آن گنبد شلجمی نامتناسبی که باید از کارهای دوران قاجاریه باشد.

در این بقعه متبرکه اجناس با ارزش تاریخی و قدیمی متعددی وجود دارد که از طرف افراد برجسته ای به این امامزاده اهداء شده که نشان دهنده قدمت تاریخی واعتبار بالای آن نزد مردم بوشهر است.

طبق اسناد تاریخی، امامزاده عبدالمهیمن(ع) از اولاد حضرت عباس بن علی (ع) است که در شجره نامه آن چنین آمده است: عبدالمهیمن بن ابوعلی عبیدالله بن علی بن ابراهیم بن الحسن بن عبدالله بن العباس بن علی بن ابیطالب امامزاده عبدالمهیمن که فردی فقیه و دانشمند نبیه بود در زمان خلافت هارون الرشید عباسی به مصر و سپس به ایران مهاجرت کرد و در بوشهر ساکن شد و در همان جا در ۳۱۲ ق درگذشت.

صحن مقدس امامزاده شب‌های پنج شنبه و جمعه محل تجمع عاشقان اهل بیت (ع) و زائران فراوانی است که برای قرائت دعای کمیل در آنجا تجمع کرده و حالت روحانی و معنوی خاصی به صحن امامزاده می بخشد.

از قدیم الایام مراسم دعای پر فیض عرفه به صورت متمرکز در این مکان مقدس برگزار می‌شود. حرم مطهر امامزاده به دلیل نوع معماری به کار رفته به عنوان یک اثر ملی و تاریخی ـ فرهنگی به ثبت رسیده است.

امامزاده سلطان پیر هاشم

امامزاده سلطان پیر هاشم در شهرستان دشتی و در فاصله یک کلیومتری شمال شرق روستای زیزار واقع است که در بین مردم شهرستان دشتی و استان بوشهر دارای جایگاه مهمی است.

هر ساله به خصوص در ایام تعطیل میزبان تعداد انبوهی از مهمانان از سایر نقاط استان به این امامزاده سفر می‌کنند.

بقعه امام‌زاده میرمحمد (محمد حنفیه)، خارگ

یکی از مهم ترین و با ارزش ترین آثار تاریخی و فرهنگی جزیره خارگ، آرامگاهی است در قسمت جنوب غربی جزیره، که همچون نگینی خودنمایی می کند. بنای این آرامگاه که تاریخ ۷۳۸ ه.ق را بر خود دارد، مربوط به حکمرانی سلسله سلجوقیان در ایران است.

این بنا با دو گنبد هرمی شکل و گنبد مدور کوچک، زیبایی خاصی را به وجود آورده است. فضای درونی این بقعه با کاشی کاری ستاره ای و هشت ضلعی تزیین شده است. در قرن هشتم ه.ق، همزمان با حکمرانی قطب الدین تهمتن، از پادشاهان هرمز است که بر جزایر و سواحل خلیج فارس و دریای عمان فرمانروای داشته است.

بر اساس اعتقاد اکثر محققین و مورخین، این بقعه آرامگاه محمد حنفیه فرزند امیرالمومنین علی (ع) است و کتیبه ای به این مضمون نیز در داخل آرامگاه وجود دارد.

بنابر اعتقادی میر محمد حنفیه، فرزند حضرت علی، بر اثر ظلم و ستم بنی امیه و بنی مروان نسبت به خاندان بنی هاشم از مدینه مهاجرت کرده و در راه بصره در خارگ اقامت گزیده و به دلیل مسمومیت فوت کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.