شهرکرد-چهارمحال و بختیاری در ایام نوروز با طبیعت بکر، آب و هوای سالم، مردمانی مهمان‌نواز و سوغاتی متنوع از میهمانان نوروزی پذیرایی می کند.

چهارمحال و بختیاری تابلوی زیبای آفرینش/بهشت ایران برای طبیعت گردان آغوش گشوده است

به گزارش قدس آنلاین، چهارمحال و بختیاری ازجمله مناطق کوهستانی فلات مرکزی ایران محسوب می‌شود و با استان‌های اصفهان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان همسایه است و مردمان این استان به زبان‌های بختیاری، ترکی و فارسی صحبت می‌کنند.

شهرکرد مرکز این استان با ۲۰۶۶ متر ارتفاع از سطح دریا، به‌عنوان مرتفع‌ترین مرکز استان در کشور شناخته شده و از همین‌رو عنوان بام ایران را از آن خود کرده به این نام در کشور شناخته می‌شود.

در چهارمحال و بختیاری ۹ شهرستان شهرکرد، بروجن، لردگان، فارسان، کوهرنگ، اردل، کیار، بن و سامان وجود دارد که هرکدام از این شهرستان‌ها جاذبه‌های گردشگری و سوغات خاص خود را دارند، مردمان این استان در بحث کشاورزی و دامداری اشتغال دارند اما صنعت نیز به نوبه خود وارد این استان شده و درحال گسترش است.

در چهارمحال و بختیاری مناطق گردشگری بسیاری وجود دارد و به سبب معروفیت این استان به چهارفصل، بهره‌گیری از طبیعت بکر و قدمت بالایی که دارد می‌توان در سفر به آن علاوه‌بر آنکه از مناظر طبیعی و زیبای آن بهره برد، از مناطق تاریخی استان نیز دیدن کرد، در زیر تنها بخش کوچکی از مناطق گردشگری استان معرفی شده است:

چشمه زنه در هفشجان

این گردشگاه در دامنه کوه جهانبین و ۲۰ کیلومتری شهرکرد واقع شده است که در روز طبیعت میزبان تعداد زیادی از مردم چهارمحال و بختیاری می‌شود.

در اطراف این چشمه خروشان، درختان تنومندی روییده‌اند که این امر سبب به وجود آمدن فضایی زیبا و مفرح شده است. این چشمه در ایام سال تفرجگاهی برای اهالی منطقه به شمار می‌رود.

تالاب چغاخور در بروجن

این تالاب در نزدیک شهر بلداجی از توابع شهرستان بروجن قرار گرفته و در فاصله ۶۰ کیلومتری از مرکز استان قرار دارد، چشم‌انداز بدیع و پرواز پرندگان مهاجر و بومی، این تالاب را در ردیف یکی از کانون‌های مهم جذب گردشگری کشور و چهارمحال بختیاری قرار داده‌ است.

پل زمان‌خان در سامان

پل زمان خان یکی از بناهای تاریخی واقع در شهرستان سامان که دارای دو دهانه، ۳۰ متر طول و ارتفاع ۱۲ متری است. این پل بر روی رودخانه زاینده‌رود و روی سه‌پایه سنگی طبیعی بنا شده و در ۲۲ کیلومتری شمال شهرکرد قرار دارد، پل زمان خان یکی از مقاصد اصلی گردشگران داخلی و خارجی بوده و سالانه پذیرای میلیونی مسافران و طبیعت‌دوستان است.

چشمه‌دیمه در کوهرنگ

چشمه‌دیمه، سرچشمه اصلی زاینده‌رود قبل از ایجاد تونل‌های کوهرنگ، در ۱۰ کیلومتری چلگرد و مجاور روستای دیمه قرار دارد. آب این چشمه از گواراترین آب‌های جهان است و خواص درمانی ازقبیل جلوگیری از پوسیدگی دندان و درمان سنگ کلیه دارد.

مناظر چشمگیر و فضاسازی اطراف چشمه، این مکان را در ردیف زیباترین گردشگاه‌های شهرستان کوهرنگ قرار داده‌است. فاصله این جاذبه گردشگری تا شهرکرد ۱۲۰ کیلومتر است.

چشمه‌برم در لردگان

چشمه‌برم در شهر لردگان با شهرکرد ۱۵۰ کیلومتر فاصله دارد. این چشمه علاوه‌بر تأمین آب کشاورزی، یکی از سرشاخه‌های کارون است و چشم‌انداز زیبایی را برای شهر لردگان بوجود آورده، اطراف این چشمه به صورت پارکی برای تفرج گردشگران است. این چشمه در محلهٔ ساطح لردگان واقع است که مظهر شهر لردگان است.

پیرِغار در فارسان
در جنوب روستای ده‌چشمه به فاصله شش کیلومتری فارسان و ۳۸ کیلومتری جنوب غربی شهرکرد گردشگاهی با صفا قرار دارد که به پیرِ غار شهرت یافته‌ است. بر روی قسمتی از تپهٔ سنگیِ مشرف به این گردشگاه، سه کتیبه به خط نستعلیق به دستور خسروخانِ سردار ظفر بختیاری حک شده‌ است.

متن این کتیبه‌ها مجملی از شرح لشکرکشی بختیاری‌ها به اصفهان و تهران و نقشِ سردارانِ بختیاری در سرکوب استبداد صغیر و سقوطِ محمدعلی شاه در واقعهٔ مشروطیت است.

گرداب بن
گرداب بن در ۲۳ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری واقع شده، آبی که از زیر کوه بیرون می‌آید گردابی تشکیل داده و در کنار این پدیده یک مجتمع تفریحی ایجاد شده که گردشگران زیادی را از استان‌های مختلف ایران جذب می‌کند.

سوغات‌ چهارمحال و بختیاری
در این استان هم سوغات خوراکی می‌توان یافت و هم سوغاتی که هنر دستان پرتلاش زنان و مردان استان هستند و در زیر برخی از این سوغات معرفی شده است:
فرش‌بافی از دیرباز در بین زنان چهارمحال و بختیاری رواج دارد و قالی چالشتری در این استان دارای شهرت جهانی است البته نباید از طرح‌های زیبای بختیاری در بین زنان بختیاری نیز غافل شد.

گبه، گلیم و خرسک از دیگر صنایعی است که بافتی مشابه قالی دارد اما تفاوت‌هایی که در شیوه بافت آن‌ها وجود دارد آن را از قالی متمایز می‌کند.


یکی دیگر از صنایعی که در چهارمحال و بختیاری مورد توجه قرار دارد و در سال‌های اخیر از حالت سنتی  خارج و به شکل صنعتی در این استان تهیه می‌شود نمد است، کلاه‌، کیف، زیرانداز، کمربند و... ازجمله لوازمی است که با نمد ساخته می‌شود.

قفل چالشتری
از گذشته ها ساختن قفل در چهارمحال و بختیاری و خصوصاً در چالشتر رواج داشته است و در حال حاضر به یک صنعت دستی تبدیل شده است.

گز
گز از ترکیب شکر، سفیده‌ تخم‌مرغ، مغز پسته و بادام، هل و گلاب تهیه می‌شود. شهر بلداجی در بروجن، معروف‌ترین تولیدکننده‌ گز در ایران است و به عنوان پایتخت گز ایران شناخته می‌شودذ و از همین رو سهم ۱۰ درصدی از صادرات شیرینی و شکلات را در کشور از آن خود کرده است.

بادام
بادام یکی از محصولات باغی در چهارمحال و بختیاری است و این استان رتبه نخست در صادرات بادام در کشور را دارد، بیشترین تولید بادام در چهارمحال و بختیاری مربوط به شهرستان سامان است، انواع بادام مامایی، ربیعی، شاهرودی، سنگی، محبی و سفید در این استان کشت می‌شود اما بادام مامایی بیشترین سهم در صادرات را دارد.

کشک و قارا
کشک و قارا از ماست یا دوغ تهیه می‌شود، قارا با طعمی ترش و به رنگ سیاه یا قهوه‌ای و کشک به رنگ سفید است. این محصولات به این دلیل در این استان زیاد تولید می‌شوند که مردان استان در دامپروری فعالیت دارند و زنان استان بوِیژه روستاییان و عشایر اقدام به تولید محصولات لبنی چون قارا و کشک می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.