دولت آلمان اظهارات رئیس‌جمهور ترکیه را که اقدامات مرکل را با نازی‌ها مقایسه کرده، غیرقابل قبول خواند.

برلین: اظهارات اردوغان غیرقابل قبول است/پاسخ تند نمی‌دهیم تا در دام او نیوفتیم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، دولت آلمان روز دوشنبه بار دیگر اظهارات اخیر «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه را «غیرقابل قبول» خواند.

اردوغان روز یکشنبه در واکنش به برگزاری راهپیمایی کردها در آلمان، دولت «آنگلا مرکل» را به تکرار اقدامات نازی‌ها متهم کرد.

دولت ترکیه در تلاش است تا مردم این کشور را به دادن رأی مثبت در همه‌پرسی ماه آینده در مورد اصلاح قانون اساسی متقاعد کند. قانون اساسی پیشنهادی، نظام سیاسی ترکیه را از پارلمانی به ریاستی تبدیل کرده و اختیارات رئیس‌جمهور را به شدت افزایش می‌دهد.

آنکارا اروپا را متهم کرده که به دلیل مخالفت با اصلاح قانون اساسی، مانع تبلیغات دولت ترکیه در اروپا می‌شود.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، «اوریکه دمر» سخنگوی صدر اعظم آلمان روز دوشنبه در واکنش به اظهارات اردوغان، گفت: «دولت به دقت تحولات را زیر نظر دارد و همچنان تأکید دارد که مقایسه با نازی‌ها، به هر نحوی غیرقابل قبول است.»

وی از توضیح بیشتر خودداری کرد، اما یک سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفت برلین قصد ندارد با آنکارا وارد مشاجره لفظی شود، چراکه این چیزی است که دولت اردوغان به دنبال آن است تا با تحریک احساسات ملی‌گرایانه، حمایت اتباع ترکیه در خارج از کشور از اصلاح قانون اساسی را افزایش دهد.

«مارتین شافر» سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفت: «اگر ما هم با ادبیاتی مشابه رئیس‌جمهور ترکیه پاسخ دهیم، چه کسی واقعا نفع می‌برد؟»

وی افزود: «این کار بیش از همه به نفع رئیس‌جمهور ترکیه است... که تلاش می‌کند با تهدید، توهین و مواردی از این دست، ترکیه‌‌ای‌ها در ترکیه و همین‌طور در آلمان را به حمایت از همه‌پرسی قانون اساسی در 16 آوریل وادارد.»

این مقام آلمانی با بیان اینکه دادن پاسخ تند به اردوغان به معنی گرفتار شدن در دام اوست، گفت آلمان «کشوری قدرتمند و دموکراتیک است» و می‌تواند این مسئله را حل کند.

وی افزود: «ما بی‌دفاع، احمق یا بی‌دست و پا نیستیم و اگر بیش از حد فشار بیاورند، دولت هم واکنش نشان می‌دهد. این به دولت ترکیه بستگی دارد که لحنش را اصلاح کند و از لطمه‌ای ماندگار به روابط دوجانبه جلوگیری کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.