۳۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۸
کد خبر: 514523

یاسوج- طبیعت کهگیلویه و بویراحمد جاذبه‌های بدیع و طبیعی ویژه‌ای را در خود جای داده که غار «ده شیخ» یکی از این مناظر چشم نواز و گردشگر پذیر این استان محسوب می‌شود.

غار شگفت انگیز ده شیخ؛ علی صدر دوم

به گزارش قدس آنلاین، غار ده شیخ یکی از غارهای استان کهگیلویه و بویراحمد است که در ۲ کیلومتری روستای ده شیخ در ۵۱ کیلومتری شهر یاسوج و ۳۵ کیلومتری شهر سی‌سخت (مرکز شهرستان دنا) قرار دارد.

بر اساس بررسی‌های زمین‌شناسی، شکل‌گیری این غار مربوط به دوره دوم زمین‌شناسی بوده است. در طی سالیان طولانی، بر اثر ریزش نزولات جوی، حفره‌هایی در غار ایجاد شده و آب درون حفره‌ها به بیرون راه یافته و به این ترتیب موجب ایجاد قندیل‌های اعجاب‌انگیز و دالان‌های زیبا شده است.

غار ده شیخ یکی از شگفت‌انگیزترین غارهای شناخته‌شده در کشور است به طوری که به آن لقب «علی‌صدر ۲» داده‌اند.

دهانه این غار در ارتفاع ۱۶۷۰ متری از سطح دریا واقع شده و بسیار تنگ و باریک می‌باشد به طوری که باید مسیر ابتدای غار را که در حدود ۵ تا ۶ متر می‌باشد را به صورت نشسته طی نمود.

طی بررسی‌های باستان‌شناسی، بقایای انسانی و حیوانی و سفال از این غار بدست آمده است.

به گفته کارشناسان غار ده شیخ که حدود ۶ سال پیش از سوی برخی افراد محلی در روستای ده شیخ کشف شد، قدمت آن مربوط به حدود ۱۳۵ میلیون سال قبل است.

غار ده شیخ اکنون یکی از شگفت‌انگیزترین غارهای کشور و بر اساس بررسی‌های زمین شناسی شکل گیری این غار مربوط به دوره دوم زمین شناسی است.


وجود چهار دهنه ورودی، دالان‌های مسکونی و آبراهه‌های زیبا و سه دالان به زیبایی طبیعی این غار دیدنی افزوده است.
به گفته یک کارشناس غارنوردی ورودی‌های جدید این غار دارای ارتفاعی حدود ۱۵ تا ۲۰ مترمربع است که در مرحله نخست باید به صورت نشسته وارد غار شد.
ابوطالب ابطحی با اشاره به وجود حوضچه‌های بزرگ و کوچک آبی در این غار، گفت: این حوضچه‌ها به شکلی حیرت آور توسط دالان‌های باریک به هم متصل می‌شوند.
این غارنورد افزود: در برخی از دالان‌های غار ده شیخ نیز حشرات، پرندگان و جانوران زیادی به ویژه خفاش، موش و انواع بندپایان از جمله حشرات، عنکبوت، صد پا و سوسک پیدا می‌شود.
ابطحی با بیان اینکه غار ده شیخ به مطالعات زمین شناسی بیشتری نیاز دارد، گفت: برای پیدایش این شگفتی‌ها همچنان باید کاوش‌های عمیق‌تر و بیشتری به لحاظ اکوسیستمی، بیولوژیکی و حتی مطالعات معدنی انجام داد.
به گفته سرمایه گذار طرح گردشگری غار ده شیخ در آینده نزدیک بخشی از مسیر دسترسی این غار سیاحتی آسفالت خواهد شد.
غلامحسین گنجی می‌گوید که تاکنون افزون بر هشت میلیارد ریال هزینه ساخت کمپینگ ها و اردوگاه‌ها ی این طرح شده و برای فاز نخست این طرح نیز حدود ۴۰ میلیارد ریال پیش بینی شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: کارهای مقدماتی و معرفی این اثر شگفت انگیز و تاریخی برای ثبت در آثار ملی انجام شده است.
محمود باقری ابراز امیدواری کرد که سرمایه گذار این طرح بتواند با ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها زمینه جذب گردشگران داخلی و خارجی به این اثر شگفت انگیز را فراهم کند.
باقری یادآور شد که ۱۵ واحد اقامتی، سنگ فرش ۸۰۰ متر جاده دسترسی، ۱۵ غرفه صنایع دستی و امکانات رفاهی اولیه توسط سرمایه گذار در این مکان در حال ایجاد است.
وی گفت که با بهره برداری از فاز نخست و اجرای کامل ایجاد اردوگاه حدود ۵۰ نفر و در مجموع نیز ۱۰۰ نفر اشتغالزایی مستقیم برای این طرح گردشگری پیش بینی شده است.
وی بیان اینکه هم‌اکنون سرمایه‌گذار برای احداث این مجتمع یک هکتار زمین خریداری کرده است گفت: احداث جاده دسترسی به غار، رستوران با فضای باز، رستوران با فضای بسته، کافی شاپ، آلاچیق و سکوی نشیمن در این مکان در دستور کار سرمایه‌گذار قرار دارد.
ساخت مجتمع گردشگری غار ده‌شیخ پاتاوه در شهرستان دنا به عنوان نخستین پروژه گردشگری واگذار شده به بخش خصوصی در کهگیلویه و بویراحمد کلنگ‌زنی شد.
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد سه غار گردشگری به نام‌های نزل، نول و ده‌شیخ در این استان شناسایی شده و ثبت این غارها به دلیل داشتن قابلیت گردشگری بالا در برنامه کاری کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی قرار گرفته است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.