به اعتقاد کارشناس مسائل جهان عرب، سفر سلمان به شرق آسیا و رفتن محمد بن سلمان به آمریکا به‌عنوان دو بال یک راهبرد محسوب می­‌شود.

به گزارش قدس آنلاین، عبدالهادی ضیغمی، کارشناس مسائل جهان عرب در خصوص عدم‌ تغییر گسترده‌ روابط واشنگتن و ریاض به دنبال سفر محمد بن سلمان به آمریکا، با اشاره به اینکه ریاض به دنبال بازسازی وجهه خود در منطقه است، بیان داشت: سفر محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان به آمریکا و دیدار وی با رئیس‌ جمهور جدید این کشور را می‌توان از جنبه‌های متعددی بررسی کرد. سه نکته اساسی را در این زمینه می‌توان مدنظر قرار داد.

وی با توجه به نکته نخست سفر محمد بن سلمان به واشنگتن گفت: نخست اینکه آمریکا نیاز دارد حضور فعال‌تری در منطقه داشته باشد. حضوری که هزینه آن از پیش پرداخت شده است. عربستان در این‌ بین بهترین گزینه است؛ چرا که ریاض نیز نیاز به حمایت خارجی دارد. با توجه به اینکه عربستان در یمن، سوریه و عراق ناکام مانده و ملت‌های این سه کشور عربی نوعی عربستان ستیزی پیداکرده‌اند، ریاض برای تقویت خود نیاز به حمایت خارجی دارد.

کارشناس مسائل جهان عرب با تأکید بر نکته دوم مطرح کرد: از طرفی خود آمریکا نیاز داشت با هزینه تأمین‌ شده در منطقه حضور داشته باشد. این دو نکته باید مورد توجه دو مسئول مؤثر در عربستان و آمریکا یعنی ترامپ و محمد بن سلمان باشد. محمد بن سلمان که یک سرمایه‌گذار و سرمایه‌دار عربستانی است، با توجه به هزینه‌های بسیار زیادی که برای حمایت از گروه‌های تروریستی در یمن، سوریه و عراق صرف کرده، نیاز به پشتوانه اقتصادی دارد. هیچ‌کس در این زمینه جرات نکرده خصوصی‌سازی کند یا وام بگیرد.

وی با بیان اینکه آرامکو به‌ عنوان بزرگ‌ترین شرکت نفتی عربستان در دست محمد بن سلمان است، افزود: وی قسمتی از سهام آرامکو را می‌فروشد. آمریکا در این زمینه می‌تواند هم سهم و هم نفوذ داشته باشد تا بتواند نقش خود را در منطقه از کانال عربستان تداوم بخشد. مسئله دیگر این است که عربستان بعد از دو سال جنگ با یمن با 10 کشور اجیر شده که عنوان ائتلاف عربی روی آن‌ها گذاشته، تاکنون موفق نشده و شکاف‌های بسیار عمیقی در این ائتلاف ایجاد شده است.

ضیغمی با اشاره به ائتلاف شکننده به رهبری عربستان علیه یمن تأکید داشت: ریاض می‌خواهد مزدورانی را از شرق آسیا مانند هند، پاکستان و بنگلادش جمع‌آوری کند تا گفته نشود این ائتلاف با فروپاشی روبه­ رو است. عربستان به این وسیله القا می­‌کند که این ائتلاف به‌ جای ائتلاف عربی یک ائتلاف اسلامی شده است. ریاض به دنبال استفاده از این ائتلاف در مقابل محور مقاومت ایران- عراق- سوریه است که از سوی روسیه حمایت می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه سفر سلمان به شرق آسیا و رفتن محمد بن سلمان به آمریکا به‌ عنوان دو بال محسوب می­‌شود، افزود: آن­ها امید عربستان را به سمتی سوق می‌دهند که در آینده از لحاظ قدرت از سوی غرب حمایت شده باشد و از نظر اقتصادی با فروش سهام آرامکو موفق شود. ریاض با تأمین نیرو از سوی کشورهای فقیر اسلامی به دنبال بازسازی وجهه خود در منطقه است.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.