رشت- شهر تاریخی فومن با جذابیت های گردشگری بسیار پذیرای مهمانان نوروزی است.

«فومن» آمیخته ای از فرهنگ و طبیعت/ماسوله شهر متکی به کوه

به گزارش قدس آنلاین، موقعیت خاص جغرافیایی گیلان باعث شده تاریخچه ای رنگارنگ برای خود مهیا کند و آثار این تاریخچه که هم لعابی از اوضاع سیاسی، اجتماعی ایران در گذشته های دور دارد و هم فرهنگ مردم ایران را به تصویر می کشد، در گوشه و کنار استان چشم نوازی می کند.

موقعیت خاص جغرافیایی گیلان باعث شده تاریخچه ای رنگارنگ برای خود مهیا کند و آثار این تاریخچه که هم لعابی از اوضاع سیاسی، اجتماعی ایران در گذشته های دور دارد و هم فرهنگ مردم ایران را به تصویر می کشد، در گوشه و کنار استان چشم نوازی می کند.

ماسوله شهر متکی به کوه

شهرستان فومن، از شهرهای قدیمی گیلان است که این روزها فاصله آن با رشت ۲۷ کیلومتر شده و نزدیک ترین شهر به آن صومعه سرا است. قدمت این شهر را چندهزار ساله دانسته اند و سابقه تمدن آن به دوران پیش از اسلام می رسد.

شهرک کوهستانی و دلپذیر ماسوله از توابع این شهرستان است که حدود ۳۶ کیلومتری غرب و جنوب غربی فومن قرار گفته است. ماسوله بلندترین و همچنین کوچک ترین شهر استان گیلان محسوب می شود که معماری سنتی و منحصر به فردش گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند.

این شهر از نظر طبیعی به شکلی ایجاد شده که از سه جهت شمال، جنوب و غرب به کوه تکیه زده و از طرف شرق به دره ای زیبا مشرف می شود. خانه های سنتی و پلکانی ماسوله باعث شده این شهر زیبا در سال ۵۴  در فهرست آثار ملی ایران ثبت شود و طی چند سال گذشته یونسکو هم آن را به عنوان میراثی جهانی به جهانیان معرفی کند.

هزار پله «رودخان»

در فهرست آثار گردشگری فومن  نام قلعه «رودخان» هم خودنمایی می کند. قلعه ای تاریخی در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهر فومن و بر دامنه ارتفاعات روستای رودخان سربه فلک کشیده و استوار است. این قلعه را ساسانیان در زمانی که اعراب مسلمان حملات خود را برای گشایش مرزهای امپراتوری ساسانی آغاز کردند، ساختند.

برای رسیدن به برج و باروی این  قلعه باید حدود ۹۳۵ پله را طی کرد و به همین دلیل به قلعه «هزارپله» هم مشهور شده است. نام دیگری که این قلعه به آن شناخته می شود «حسامی» است؛ چون این قلعه را حسام الدین دباج اسحاقی، از امرای خودمختار این منطقه در زمان حکومت صفویان بر فلات ایران، قلعه را بازسازی کرده بود.

قلعه را به نام «سکسار»، «سگسار» و «سگسال» نیز می خوانند. این قلعه به زبان اهالی آن منطقه که تالش هستند «قله رخون» نامیده می شود و به مرور زمان به «قلعه رودخان» تبدیل شده است.

برای رسیدن به قلعه از مرکز فومن حدود ۲۲ کیلومتر در مسیر زیبای فومن-رودخان امکان راندن خودرو وجود دارد اما دو کیلومتر از مسیر باید پیاده طی شود و پس از آن هزار پله را بالا رفت.

قلعه رودخان در تمام فصول از مسافران پذیرایی می کند. اما در زمستان از سرسبزی درختان خبری نیست و ممکن است ارتفاعات برای پیاده روی مناسب نباشد.   همچنین جذابیت این منطقه به فصل بهار و تابستان و هوای تازه و درختان سرسبز اطراف آن است.

بوستان مجسمه های رنگارنگ

شهرستان فومن بوستانی هم دارد که با انواع مجسمه های بی نظیر و تاریخی مزین شده و به آن مشهور است. این بوستان چند سالی است با فضای زیبا و سرسبز و همچنین امکانات رفاهی مناسب مسافران و گردشگران بسیاری را به خود جلب می کند.

مجسمه های این بوستان که به «پارک فومن» شناخته می شود، بخشی از زندگی و فرهنگ مردم این منطقه را به نمایش می گذارند. مثلا مجسه های چهار دختران که نمادی از تلاش زنان روستایی است یا مجسمه کشاورز فومن و مجسمه های شاد و خندان کودکان در محوطه بوستان نمایشی از بازی های محلی وقدیمی است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.