مشهد- استان خراسان رضوی به دلیل وجود بارگاه منور رضوی سالانه پذیرای ارادتمندان و عاشقانی است که برای زیارت و زدودن زنگار دل به این شهر سفر می کنند.

مشهد الرضا(ع) میعادگاه ارادتمندان اهل بیت(ع) /سفر به شهر معنویت و شاهنامه

به گزارش قدس آنلاین، مشهد به واسطه وجود مضجع شریف حضرت رضا(ع) ‌ هرساله پذیرای بیش از ۲۰ میلیون زائر و مسافر است.

مسافرانی که قدم به این قطعه از بهشت می گذارند نخستین هدف آن ها زیارت حرم مطهر رضوی است و لذا علاوه بر زیارت بارگاه نورانی حضرت رضا(ع)  برخوردار ی از جاذبه های طبیعی و هنری دیگر موجب خاطره انگیز شدن سفر زائران می شود.

آرامگاه فردوسی

در فاصله ۲۰کیلومتری از شمال شهر مشهد آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی توسی در میان باغی مصفا واقع شده است.

ساختمان فعلی آرامگاه فردوسی و موزه توس که الهام گرفته از شیوه معماری هخامنشی به ویژه آرامگاه کوروش است. نمای بیرونی بنا شامل عناصر تزئینی هخامنشی به خصوص ستونها و سرستونها است و اشعاری که بر اضلاع چهارگانه بنا نگاشته شده از حکیم فردوسی و معرف اندیشه و شخصیت وی می‌ باشد. بخش فوقانی بنا بصورت توخالی ساخته شده و فضای داخلی آن نیز علاوه بر الهام گرفتن از معماری دوره اشکانی شامل ۲۰ ستون مرمری در پائین و ۸ ستون در بخش فوقانی است. در بخش هایی از آرامگاه نیز دیوارنگاره‌هایی از فریدون صدیقی نصب شده که نمایش صحنه هایی از روایات شاهنامه است.

بنای هارونیه

بقعه هارونیه بنایی است مکعب شکل و آجری که در ۲۵ کیلومتری شمال غربی مشهد در حاشیه غربی جاده مشهد به طوس و در قلب دشت طوس واقع شده است و توجه به این نکته که هارونیه یگانه اثر برجای مانده از شهر باستانی طوس است، اهمیت آن را مشخص‌تر می‌سازد.

این بنای تاریخی در حدود ۶۰۰ متری آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی قرار دارد و در کنار آن سنگ سیاهی به عنوان یادبود امام محمد غزالی از عرفای سده پنجم و ششم هجری دیده می شود و در شمال‌غربی بنا نیز مقبره زنده یاد حسین خدیو جم ۱۳۰۶ تا ۱۳۶۸ش از غزالی شناسان معاصر قرار دارد.

هارونیه نام جدیدی است که به این مکان داده شده و شاید سابقه‌ی مکتوب آن حتی به یکصد سال پیش هم نرسد، لذا هیچ ارتباطی به هارون‌الرشید عباسی ۱۷۰ تا۱۹۳ ق ندارد و سبک معماری آن معماری آذری می باشد.

باغ موزه نادری

آرامگاه نادرشاه واقع در ضلع شمال غربی چهارراه شهدا (نادری سابق) که پس از حرم مطهر امام رضا(ع)، مهم‌ ترین مکان گردشگری و تاریخی داخل شهر مشهد تلقی می‌شود این بنا در باغی به مساحت ۱۴۴۰۰ متر مربع ساخته شده‌ است.

این آرامگاه شامل سکویی دوازده پله‌ ای، محل گور، پوششی خیمه مانند بر روی قبر، سکویی مرتفع در مجاور قبر با مجسمه نادرشاه سوار بر اسب و سه تن دیگر در پی او، یک غرفه فروش کتاب و دو تالار برای موزه‌ است.

موزه مردم شناسی و حمام مهدی قلی‌بیک

این موزه در کنار مقبره امیر غیاث الدین ملکشاه در ضلع غربی حرم مطهر رضوی واقع در خیابان اندرزگو در بنای تاریخی حمام مهدی قلی بیک تأسیس شده است. این حمام مجموعه ای از فضاهای متعدد بوده و بزرگترین و زیباترین بخش آن بخش بینه حمام با هشت ستون و تزئینات نقاشی است.

در این موزه اشیایی از قبیل لوازم مورد نیاز در حمام های قدیمی، انواع سماورهای ذغالی، قندیل، ظروف مختلف، آبخوری، بخش نمایشگاه عکس قدیم و مردم شناسی به نمایش در آمده است.

باغ وکیل آباد

یکی از پارک های وسیع و قدیمی مشهد پارک جنگلی وکیل آباد است که در جنوب غربی مشهد واقع شده و با بلوار عریض و زیبای وکیل آباد به میدان آزادی مرتبط می شود. پارک جنگلی وکیل آباد که درگذشته به نام میرطراز یا باغ وکیل آباد شناخته می شد، در سال ۱۳۴۸ ش. توسط مالک آن، خامه حسین آقای ملک، به صورت رسمی وقف استفاده عموم گردید و به شهرداری مشهد واگذار شد. این پارک با آب قنات آبیاری می شود. این پارک قدیمی با پستی و بلندی های طبیعی و درختان کاج و چنار از گذشته های دور به عنوان یکی از مراکز ییلاقی حاشیه مشهد مورد توجه بوده است.

منطقه ییلاقی شاندیز

منطقه شاندیز واقع در ۳۸ کیلومتری غرب مشهد از دیرباز به عنوان یکی از ییلاقات دشت توس مورد توجه بوده و در گذشته نیز راه کاروانروی تابستانی مسیر شاندیز مشهد به توس از پستی و بلندی‌های همین منطقه عبور می‌کرده است. امروزه محور گردشگری شاندیز را علاوه بر ویرانی که جنبه تاریخی دارد و دارای مزار و رباطی کهن می‌باشد، روستاهای سرآسیاب، ارچنگ، خادر، شاندیز، ابرده پایین، ابرده بالا و زشک تشکیل می‌دهد.

کاخ خورشید کلات

کاخ یا عمارت خورشید در شهر کلات و در ۱۵۰ کیلومتری شهر مشهد واقع شده است. این کاخ یکی زیباترین کاخ های موجود در ایران است که محل اقامت و نگهداری جواهرات و غنایم جنگی نادرشاه افشار بوده است که هم اکنون قسمتی از آن به موزه تبدیل شده و وسایل درون کاخ و غنایم آن زمان در معرض دید است.

زیبایی این کاخ بیشتر در آرایش نمای خارجی کنگره دار ساختمان است که در آن معماری مغولی – هندی به چشم می‌ خورد. در وسط این بنا از سطح پشت بام برجی مدور با ترک های شبیه نیم ستون معروف به خیاری احداث شده‌است.

روستای زشک

روستای زشک در امتداد جنوب شرقی رشته کوه بینالود و در سرچشمه دره شاندیز و در حدود ۳۰ کیلومتری مشهد قرار دارد و با ۲۰۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا دارای چشم انداز ترکیبی از خانه های سنتی، باغ ها، دره، کوه و خانه های امروزی است.

گیلاس، سیب، گلابی، زردآلو، گردو، آلو قرمز و هلو از جمله محصولات باغ های روستای زشک است. نان های محلی نیز گردشگران زیادی را به این روستا می کشاند. برای رفاه حال مسافران، گردشگران و کوهنوردان بخش های خدمات رسانی زیادی مثل رستوران، چایخانه های سنتی و اماکن تفریحی ایجاد شده است.

از مزیت‌های این روستا مسیرهای خاص کوهنوردی است که کوهنوردان با بهره‌گیری از اقلیم مطبوع به راحتی از مسیرهای ایجاد شده می‌توانند به بالای کوه‌های زشک صعود کنند.

روستای کنگ

روستای کنگ در دامنه کوه های بینالود و در ۲۸ کیلومتری غرب مشهد  قرار دارد. کوه‌ها و ارتفاعات و چشم‌اندازهای زیبا کنگ یکی از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی حومه مشهد به شمار می رود.

این روستا به دلیل چشم اندازهای کوهستانی زیبا و وجود چشمه ها و درختان گوناگون بر دامنه کوهپایه های آن، بسیار مورد علاقه کوهنوردان است. معماری روستای کنگ شباهت بسیاری به معماری ماسوله دارد و تقریباً بام هر خانه به عنوان حیاط منزل بالاتر محسوب می شود. شیوه استقرار خانه ها با توجه به اقلیم، جهت باد و جهت تابش خورشید در راستای شمال شرقی جنوب غربی است که صرفه جویی در مصرف انرژی را در پی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.