حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سال ۹۶ را سالی مهم برای کشور از لحاظ نیاز به تحرک اقتصادی و همچنین در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا دانستند و قبل از ورود به این دو مقوله‌ی مهم، در یک ارزیابی کلی از وضعیت کشور در سال ۹۵ گفتند: در این سال اگرچه کشور دچار مشکلات اقتصادی بود اما ملت ایران خوش درخشید.

راه حل مشکلات مردم مدیریت انقلابی و کارآمد است/ واردات کالاهایی که در داخل تولید می‌شود بعنوان حرام شرعی و قانونی شناخته شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز (سه‌شنبه) در اولین روز سال نو، در اجتماع عظیم و پرشور زائران و مجاوران حرم رضوی(علیه‌السلام)  با تجلیل از وحدت و پایبندی ملت به ارزش‌های انقلاب و  دلبستگی مردم به مبانی و عرصه‌های دینی، «مسائل معیشتی و اقتصادی» و «انتخابات» اردیبهشت ماه را دو موضوع مهم سال جدید خواندند و با تأکید بر ضرورت حل همه‌ی مشکلات کشور در سایه‌ی «مدیریت‌های متدین، انقلابی، کارآمد و پرانگیزه»، افزودند: تمرکز مسئولان بر تولید داخلی، و مطالبه‌گری ملت در این زمینه موجب حل مشکلات فراوان به‌ویژه «بیکاری جوانان» خواهد شد و ملت عزیز ایران در سال جدید در تحقق خواست اصلی و مهم اینجانب یعنی حضور پرشور همه‌ی واجدان شرایط در انتخابات، بر عزت و اقتدار و آبروی ایران خواهد افزود و با درخشش واقعی در انتخابات، شکوه خود را به رخ دشمنان خواهد کشید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سال ۹۶ را سالی مهم برای کشور از لحاظ نیاز به تحرک اقتصادی و همچنین در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا دانستند و قبل از ورود به این دو مقوله‌ی مهم، در یک ارزیابی کلی از وضعیت کشور در سال ۹۵ گفتند: در این سال اگرچه کشور دچار مشکلات اقتصادی بود اما ملت ایران خوش درخشید.

ایشان، «پایبندی و دلبستگی مردم به ارزش‌های انقلاب اسلامی» و «پایبندی به مسائل ایمانی و دینی» را دو شاخص مهم در ارزیابی حرکت ملت خواندند و افزودند: همت بلند مردم در حضور پرشور در راه‌پیمایی ۲۲ بهمن و مراسم‌های دینی در سال ۹۵ بیش از همیشه و فارغ از سلایق گوناگون سیاسی بود و سمت‌وسوی انقلابی و دینی حرکت ملت ایران را به رخ دوست و دشمن کشید.

ایشان، «وحدت ملی» در سال ۹۵ را نشان‌دهنده‌ی همبستگی در مسائل اساسی با وجود اختلاف‌نظرها در مسائل سیاسی و فرعی دانستند و گفتند: مردم ایران در مسیر انقلاب و نظام اسلامی همسو و هم‌جهت هستند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، جان‌باختن آتش‌نشانان عزیز و فداکار را ازجمله حوادث تلخ در سال قبل برشمردند و خاطرنشان کردند: حوادث تلخ همیشه وجود دارد اما مهم، وجود اراده‌ی مژده‌بخش و رو به پیشرفت در مردم است و نیاز به این اراده و اتحاد ملی، در سال جدید نیز همچنان وجود دارد.

رهبر انقلاب اسلامی سپس به مسئله‌ی اساسی و اولویت اول کشور یعنی اقتصاد اشاره کردند و با تأکید بر اینکه هدف دشمن، فشار اقتصادی بر مردم ایران با هدف دلسرد و دلزده کردن آنان از نظام اسلامی است، افزودند: البته دشمن نادان و بی‌ایمان، در طول سال‌های طولانی به‌دنبال جدا کردن ملت از نظام اسلامی بوده است اما تاکنون موفق نشده و پس از این نیز موفق نخواهد شد.

ایشان، وظیفه‌ی همه به‌ویژه مسئولان در قبال این طراحی را بسیار مهم دانستند و در تبیین نقشه‌ی تبلیغاتی دشمن، گفتند: دشمن در تبلیغات وسیع خود به‌دنبال نسبت دادن کمبودهای معیشتی و اقتصادی به نظام جمهوری اسلامی است تا این‌گونه وانمود کند که نظام اسلامی قادر به حل مشکلات و گره‌گشایی از زندگی مردم نیست.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مقایسه‌ی خدمات برجسته و چشمگیر زیرساختی جمهوری اسلامی به مردم در مقایسه با دوران طاغوت را نشان‌دهنده‌ی خلاف واقع بودن تبلیغات کینه‌توزانه خواندند و افزودند: نظام اسلامی توانسته است با وجود فشار همه‌جانبه‌ی اقتصادی و تحریم دشمنان، خدمات بزرگ و ارزشمندی را تقدیم مردم کند.

ایشان در بیان بخشی از فهرست طولانی و پرافتخار خدمات جمهوری اسلامی، به توسعه‌ی چشمگیر زیرساخت‌های کشور در مقایسه با قبل از انقلاب اسلامی اشاره کردند و گفتند: «افزایش شش برابری راه‌های کشور»، «۲۰ برابر شدن ظرفیت بنادر»، «۳۰ برابر شدن سدهای مخزنی»، «افزایش تولید برق به ۱۴ برابر میزان قبل از انقلاب»، «افزایش ۳۰ برابری تولید محصولات پتروشیمی و ۱۵ برابری محصولات فولادی»، تنها بخشی از پیشرفت‌های زیرساختی لازم برای تحرک و پیشرفت اقتصادی کشور است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، «۲۵ برابر شدن تعداد دانشجویان در مقایسه با ابتدای انقلاب اسلامی»، «افزایش ۱۶ برابری تولید مقالات علمی»، «آمارهای درخشان در خدمات‌رسانی و آبادی روستاها» و «پیشرفت‌های خیره‌کننده‌ی دفاعی را که موجب خشم و نگرانی دشمنان است»، بخش دیگری از فهرست خدمات چشمگیر به مردم خواندند و افزودند: همه‌ی این‌ها هنر نظام اسلامی است، البته پیشرفت‌ها متوقف نخواهد شد و کارهای مورد انتظار باید مطابق سیاست‌های کلی نظام انجام شوند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به وجود برخی ضعف‌ها در کنار خدمات درخشان انجام‌شده، خاطرنشان کردند: این ضعف‌ها مربوط به مدیریت‌ها و کمبودها و ناتوانی‌های برخی مدیران است نه حرکت عمومی نظام اسلامی.

ایشان به یک اصل و تجربه‌ی اساسی اشاره کردند و افزودند: در طول انقلاب اسلامی، هرگاه مدیریت انقلابی، فعال و پرتحرک داشتیم، کارها پیش رفته است و هرجا مدیریت‌های ضعیف، بی‌حال، ناامید، غیرانقلابی و بی‌تحرک داشتیم، کارها متوقف یا منحرف شده است، بنابراین باید مدیران، افرادی باانگیزه‌تر و کارآمدتر باشند و تلاش بیشتری انجام دهند و بحول‌وقوه‌ی الهی این‌گونه نیز خواهد شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: مشکل غیرقابل‌حلی در کشور وجود ندارد و اگر مدیریت در بخش‌های مختلف «متدین، انقلابی و کارآمد» باشد، همه‌ی مشکلات حل خواهد شد.

نکته‌ی دیگری که رهبر انقلاب اسلامی قبل از ورود به بحث اصلی خود درخصوص مسائل اقتصادی کشور و چگونگی حل آن‌ها از طریق تولید داخلی و ایجاد اشتغال، بیان کردند، موضوع ظرفیت‌ها و توانایی‌های بالفعل و بالقوه‌ی کشور بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ظرفیت‌ها و توانایی‌های انسانی و طبیعی کشور را بسیار بالا دانستند و به‌عنوان نمونه به برخی از این ظرفیت‌های کم‌نظیر اشاره کردند.

ایشان افزودند: کشور ازلحاظ نیروی انسانی دارای ۵ میلیون دانشجو، ۱۰ میلیون دانش‌آموخته‌ی دانشگاهی و ۳۳ میلیون نیروی کارِ جوان است که این، یک ثروت عظیم است.

رهبر انقلاب اسلامی، ایران را ازلحاظ منابع طبیعی نیز پیشرفته و ثروتمند خواندند و خاطرنشان کردند: درحالی‌که جمعیت ایران یک صدم جمعیت دنیا است اما کشور در همه‌ی منابع طبیعی، در رتبه‌ی بالاتر از یک صدم درصد قرار دارد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به رتبه‌ی اول ایران در مجموع ذخایر نفت و گاز در دنیا و همچنین رتبه‌ی اول ایران در ذخایر گازی، گفتند: علت چشم طمع همیشگی قدرت‌های سلطه‌گر و به‌ویژه آمریکا به ایران، این ثروت‌های طبیعی و انسانی است اما آن‌ها قطعاً آرزوی سلطه‌ی مجدد بر ایران را به گور خواهند برد.

ایشان بعد از بیان مباحث مقدماتی، وارد بحث اصلی مربوط به مسائل اقتصادی کشور شدند و با طرح این سؤال که نظام اسلامی به‌دنبال چه هدف و جایگاهی برای کشور و ملت ایران است، در پاسخ گفتند: نظام اسلامی به‌دنبال پیشرفت همه‌جانبه، استقلال از قدرت‌های سلطه‌گر جهانی، شکوفایی استعدادها، رهایی کشور از آسیب‌های اجتماعی و عزت و امنیت و اقتدار ملی است.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: رسیدن به این اهداف، علاوه بر اتحاد و انسجام ملی، فرهنگ انقلابی، مسئولان شجاع و فعال و پرکار، نیازمند یک اقتصاد و تولید قوی و مبتنی بر مدیریت کارآمد و توانایی‌های داخلی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: چنین اقتصادی، ارزشمند شدن پول ملی، اثرگذاری بر قیمت جهانی نفت و بالا رفتن قدرت خرید مردم را در پی خواهد داشت که نتیجه‌ی آن، امنیت و اقتدار مستمر خواهد بود.

ایشان با اشاره به اقدامات انجام‌گرفته از طرف قوه‌ی مجریه درخصوص اقتصاد مقاومتی، گفتند: دستگاه‌های مربوطه کارهای خوبی را برای اجرای اقتصاد مقاومتی انجام دادند اما به‌رغم این تلاش‌ها، اکنون خلأهای اقتصادی بزرگی را در جامعه شاهد هستیم.

رهبر انقلاب اسلامی، «بیکاری به‌خصوص بیکاری جوانان تحصیلکرده» و «مشکلات معیشتی مردم به‌ویژه طبقات ضعیف» را دو مشکل اصلی در عرصه‌ی اقتصادی برشمردند و خاطرنشان کردند: مردم ازلحاظ معیشت دچار مشکل هستند و مشکلات معیشتی تبعات اجتماعی و فرهنگی را در پی دارد و دشمن نیز بر روی همین مسائل متمرکز می‌شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به دیدگاه صاحب‌نظران اقتصادی که گره اصلی مشکلات اقتصادی کشور را «رکود تولید» و «بیکاری» می‌دانند، گفتند: در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که به‌صورت یک مجموعه‌ی کامل است، راه‌حل این مشکلات بیان شده است اما باید برای بخش‌های مختلف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، زمان‌بندی مشخصی انجام و در هر دوره‌ی زمانی، بر بخشی از راه‌حل‌ها تمرکز شود.

ایشان ضمن قدردانی از اقدامات مسئولان در زمینه‌ی اقتصاد مقاومتی در سال ۹۵، افزودند: دولت در ابتدای سال ۹۵ موضوع کمک به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط را در دستور کار خود قرار داد و تصمیم گرفت با اختصاص پانزده هزار میلیارد تومان بودجه، بیست هزار کارگاه را از رکود خارج کند که اقداماتی، اگرچه دیرهنگام انجام گرفت اما آنچه که مهم است نظارت و استمرار آن برای به سرانجامِ مطلوب رسیدن کارها است.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که اقدامات دولت برای خارج کردن واحدهای کوچک و متوسط تولیدی از رکود، پیشرفت‌هایی داشته است اما نه به آن اندازه‌ای که برای آن هزینه شده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ترسیم وضعیت اقتصادی کشور گفتند: برخی شاخص‌های اقتصادی کشور خوب و برخی منفی هستند؛ درحالی‌که شاخص تورم کاهش نشان می‌دهد اما شاخص بیکاری افزایش یافته است و درحالی‌که شاخص‌ها رشد اقتصادی را مثبت نشان می‌دهند اما رشد سرمایه‌گذاری منفی است و درحالی‌که در بخش نفت پیشرفت داشتیم در بخش‌هایی همچون معدن و مسکن، پس‌رفت داشته‌ایم.

ایشان با تأکید بر اینکه آمارهای رسمی کشور، شرایط را به سمت حل مشکلات اقتصادی نشان نمی‌دهند، خاطرنشان کردند: در چنین شرایطی، مهم‌ترین اولویت برای حل مشکلات اقتصادی، تکیه بر «تولید ملی و تولید داخلی» است.

رهبر انقلاب اسلامی هدف از بیان این مطالب را در وهله‌ی اول، توجه دادن مسئولان کشور به اولویت‌های اصلی یعنی «تولید ملی و تولید داخلی» و در وهله‌ی دوم «جهت دادن به مطالبه‌گری مردم» در این خصوص، دانستند و افزودند: تولید ملی یک کلیدواژه است که با رونق گرفتن آن، آثار و فوائد زیادی در جامعه به‌وجود می‌آید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به برخی فوایدِ رونق گرفتن تولید ملی اشاره کردند و گفتند: «ایجاد اشتغال» و «کاهش بیکاری به‌عنوان یکی از مشکلات امروز کشور»، «شکوفایی استعدادها و ابتکار جوانان»، «صَرف نشدن ارز کشور برای کالاهای مصرفی»، «به‌کار افتادن پس‌اندازهای پراکنده»، «جهش صادرات»، «کم‌رنگ شدن مسابقه‌ی به رخ کشیدن نشان‌ها و مارک‌های خارجی به‌عنوان یکی از بلاهای بزرگ اجتماعی و اخلاقی و فرهنگی جامعه»، «از بین رفتن یا کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی»، «ایجاد نشاط ملی»، و «به‌کار افتادن ظرفیت‌های معدنی کشور»، ازجمله آثار و فواید مهم رونق تولید داخلی است.

ایشان بعد از بیان فواید رونق گرفتن تولید ملی، به پیش‌نیازهای رونق تولید داخلی نیز اشاره و خاطرنشان کردند: تولید ملی نیازمند «نیروی انسانی، سرمایه‌گذاری و ابزار کار پیشرفته» است که برخی از این موارد به‌صورت بالفعل و برخی هم به‌صورت بالقوه در کشور موجود هستند.

رهبر انقلاب اسلامی، ۳۳ میلیون نیروی جوان جویای کار را که در میان آن‌ها، متخصصان مهندس و دارای تحصیلات دانشگاهی هستند، نیروی انسانی مورد نیاز تولید خواندند و تأکید کردند: برخلاف آنچه گفته می‌شود که سرمایه‌ی لازم برای تولید وجود ندارد، ما سرمایه‌ی لازم را در اختیار داریم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تبیین چگونگی وجود سرمایه‌ی لازم برای رونق گرفتن تولید داخلی، به ایجاد صندوق توسعه‌ی ملی، اشاره کردند و افزودند: این صندوق، براساس سیاست‌های کلی که چند سال قبل ابلاغ شد شکل گرفت و در سال اول تأسیس صندوق، ۲۰ درصد از درآمد نفت به این صندوق واریز شد و در سال‌های بعد نیز قرار بر این بود که هر سال، سه درصد بر این بیست درصد افزوده شود که اگر تاکنون انجام شده بود، ۳۶ درصد از درآمد نفتی به صندوق توسعه‌ی ملی واریز شده بود زیرا این صندوق بهترین راه برای رهایی از وابستگی به درآمد نفت است.

ایشان گفتند: البته در سال ۹۴، مسئولان دولتی با بیان کاهش درآمدهای نفتی، استفاده‌ی رهبری از اختیارات خود و اضافه نشدن ۳ درصد از درآمدهای سالیانه‌ی نفتی به صندوق توسعه‌ی ملی را درخواست کردند که با توجه به احساس ضرورت انجام این کار از جانب مسئولان، این اقدام صورت پذیرفت.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: صندوق توسعه‌ی ملی و استفاده از امکانات بخش خصوصی، در واقع سرمایه‌ی لازم برای رونق گرفتن تولید هستند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به سومین پیش‌نیاز رونق گرفتن تولید یعنی ابزارِ کار پیشرفته اشاره کردند و گفتند: برخی می‌گویند ما ابزار مدرن برای رونق گرفتن تولید را نداریم اما من می‌گویم آن دانشمندان جوان ایرانی که توانستند در مدت کوتاهی، غنی‌سازی اورانیوم را از ۳.۵ درصد به بیست درصد برسانند و کار بزرگی را انجام دهند، و همچنین موفق به اقدامات شگرف در ساخت تجهیزات دفاعی و موشکی با وجود تحریم‌های سخت بین‌المللی شدند و دشمن صهیونیست را به تعجب و تحسین واداشتند، قطعاً می‌توانند در مسیر ساخت ابزار پیشرفته برای تولید قدم بردارند.

ایشان تأکید کردند: اگر ما میدان را برای جوان‌ها باز کنیم، بسیاری از گره‌ها باز خواهند شد و تأکید چندین‌ساله و مکرر برای همکاری دانشگاه و صنعت در همین چارچوب است که البته در برخی بخش‌ها اقدامات خوبی انجام گرفته است.

رهبر انقلاب اسلامی در جمع‌بندی این بخش از سخنان خود خاطرنشان کردند: برای رونق گرفتن تولید ملی، سه پیش‌نیاز اصلی یعنی نیروی انسانی، سرمایه و ابزار پیشرفته وجود دارند اما تحقق این مهم، نیازمند الزامات و وظایفی است که هم بر عهده‌ی مردم است و هم بر عهده‌ی مسئولان اجرایی، قضایی و مقننه.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قبل از بیان الزامات، یک نکته را مورد تأکید قرار دادند و گفتند: بیان این مطالب به این علت است که همه بدانند ما در زمینه‌ی مسائل و مشکلات اقتصادی بن‌بست نداریم و می‌توانیم پیش برویم.

ایشان به الزامات و وظایف مسئولان برای رونق گرفتن تولید داخلی اشاره کردند و افزودند: گماشتن مدیران کارآمد، متعهد، بانشاط، پرانگیزه و قوی از جانب مسئولان ارشد کشور برای بخش‌های تولید یکی از این الزامات است.

رهبر انقلاب اسلامی دخالت دادن مردم در تولید با استفاده از سیاست‌های اصل ۴۴ را از دیگر الزامات برشمردند و تأکید کردند: باید همان‌گونه که در جنگ، مردم با مدیریت صحیح وارد صحنه‌ی دفاع مقدس شدند و جنگ به نفع کشور به پایان رسید، در عرصه‌ی اقتصاد و تولید نیز، میدان را برای مردم و نقش‌آفرینی آن‌ها باز کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «گسترش صادرات و طرف‌های صادراتی» را یکی دیگر از الزامات رونق گرفتن تولید ملی دانستند و گفتند: گزارشی که از صادرات کشور منتشر شده نشان می‌دهد، صادرات ما محدود به چند کشور است که این، برخلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و حل این مشکل نیز نیازمند تحرک مسئولان به‌ویژه در بخش سیاست خارجی است.

ایشان، «تأمین امنیت سرمایه‌گذاری» از جانب قوه‌ی قضائیه و ضابطان این قوه و نیروهای امنیتی، و «ثبات سیاست‌ها و قوانین و حذف قوانین دست‌وپاگیر» از جانب مجلس شورای اسلامی را از دیگر الزامات رونق تولید داخل برشمردند و افزودند: در برخی سرمایه‌گذاری‌ها تبلیغات به راه می‌افتد و در صداوسیما هم مطرح می‌شود و مردم سرمایه‌های خود را به سمت آن سرمایه‌گذاری می‌برند اما بعد از مدتی مشخص می‌شود که تقلبی انجام گرفته است؛ این‌گونه موارد، کوتاهی‌هایی است که در زمینه‌ی امنیت سرمایه‌گذاری انجام می‌گیرد.

رهبر انقلاب اسلامی به الزامات و وظایف مردم برای رونق تولید داخلی نیز اشاره و خاطرنشان کردند: من همواره جانب مردم و مطالبات مردمی را گرفته‌ام اما مردم هم باید احساس مسئولیت کنند و برای تولید ملی و مصرف تولید داخلی به‌جای نشان‌های خارجی، اهمیت و ارجحیت قائل باشند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، دوری جوانان از بی‌حالی و تنبلی و به‌دنبال کار رفتن را از دیگر وظایف مردمی دانستند و افزودند: یکی دیگر از نکات مهم در وظایف مردم برای رونق تولید داخلی، اثبات حسن عمل و صحت عمل ایرانی، از طریق صادرات اجناس و کالاهای مرغوب و جلوگیری از تولید کالای نامرغوب داخلی است.

«جلوگیری از واردات بی‌رویه و قاچاق» هفتمین الزامی بود که رهبر انقلاب اسلامی در تقویت تولید ملی برشمردند و تأکید کردند: واردات کالاهایی که در داخل به اندازه‌ی کافی تولید می‌شوند، باید حرام شرعی و قانونی شناخته شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای واردات کالاهای مصرفی دارای تولید داخل همچون مواد خوراکی، پوشاک، وسایل منزل و لوازم‌التحریر را «مایه‌ی شرمندگی» در مقابل تولیدکننده و فروشندگان خارجی این کالاها خواندند و گفتند: برخی اجناس اساسی اگرچه در کشور تولید نمی‌شوند اما قابلیت تولید را دارند، بنابراین باید با رفع موانع و تولید آن‌ها، از وارداتشان به کشور جلوگیری کرد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به آمارهای بالایی که درخصوص قاچاق کالا به کشور مطرح می‌شود، برخورد قاطع و اساسی با این پدیده‌ی بسیار مخرب را در گروی مبارزه با باندهای قاچاق دانستند و افزودند: حجم عمده‌ی قاچاق از مبادی رسمی و مناطق آزاد وارد کشور می‌شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با انتقاد از کج‌فهمی در مبارزه با قاچاق و برخورد با مغازه‌داران خُرد و یا برخی مرزنشینان که امرار معاش مختصری از طریق جابه‌جایی کالا دارند، افزودند: منظور از مبارزه با قاچاق این‌گونه موارد نیست، بلکه باید با باندهای قاچاق برخورد شود.

رهبر انقلاب همچنین در بخش دیگری از سخنان خود انتخابات ریاست جمهوری و شوراها را بسیار مهم خواندند و تأکید کردند: در نظام اسلامی، انتخابات یکی از دو رکن مردم‌سالاری دینی و باعث فخر ملت ایران در جهان است.

ایشان تلاش دشمنان برای نادیده گرفتن یا اتهام زدن به انتخابات ایران را نشانه‌ی اهمیت این موضوع دانستند و افزودند: انتخابات پدیده‌ای اقتدارآفرین ومایه‌ی عزت و آبروی بیشتر ملت ایران است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به مجذوب شدن مردم و صاحب‌نظران کشورهای مختلف به ایده‌ی امام راحل عظیم‌الشأن یعنی مردم‌سالاری دینی یا همان جمهوری اسلامی، خاطرنشان کردند: مردم‌سالاری دینی متکی بر انتخابات است و ملت باید واقعاً در انتخابات بدرخشد.

رهبر انقلاب اسلامی، شرکت عمومی و حضور همه‌ی واجدان شرایط را در روز رأی‌گیری، خواسته‌ی اصلی و مهم خود اعلام و تأکید کردند: همه وارد شوند و انتخابات پرشوری را رقم بزنند.

ایشان با تأکید بر ضرورت عمل به مُرّ قانون در انتخابات، نتیجه‌ی رأی ملت را هرچه که باشد معتبر و قانونی خواندند و افزودند: اینجانب هیچ‌گاه در انتخابات دخالت نمی‌کنم و نمی‌گویم مردم به چه کسی رأی بدهند یا ندهند اما اگر کسانی بخواهند در مقابل رأی ملت بایستند و با ایجاد مزاحمت، رأی مردم را بشکنند، دخالت می‌کنم و در مقابل آن‌ها خواهم ایستاد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تلاش برخی برای شکستن نتیجه‌ی رأی مردم در انتخابات سال‌های ۷۶، ۸۴، ۸۸ و ۹۲ افزودند: به‌جز سال ۸۸ که برخی با اردوکشی در خیابان‌ها تلاش خود را برای برهم زدن نتیجه‌ی انتخابات علنی کردند، در سال‌های دیگر هم بعضی درصدد شکستن آراء ملت بودند اما اینجانب ایستادم و تأکید کردم نتیجه‌ی انتخابات هر چه باشد، باید محقق شود.

رهبر انقلاب اسلامی با دعوت از مردم برای تشخیص و حضور در انتخابات گفتند: به توفیق الهی انتخابات اردیبهشت، پرشور و فراگیر خواهد بود و ان‌شاءالله نتیجه‌ی هر دو انتخابات، رضایت پروردگار را جلب خواهد کرد.

ایشان در پایان سخنانشان تأکید کردند: ملت ایران با برگزاری انتخاباتی خوب بار دیگر سرافراز می‌شود و به پیش می‌رود و دشمنان ملت همچون گذشته هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند.

پیش از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی تولیت آستان قدس رضوی در سخنانی با تبریک حلول سال ۱۳۹۶ به تشریح مأموریت‌های آستان قدس براساس منشور هفت‌گانه‌ی ابلاغی مقام معظم رهبری پرداخت.

تولیت آستان قدس رضوی فعالیت‌های فرهنگی و نشر سیره‌ی رضوی را از مهم‌ترین مأموریت‌های آستان قدس دانست و با بیان اینکه در این زمینه گام‌های مهمی برداشته شده است افزود: استفاده از همه‌ی ظرفیت‌ها برای معرفت‌افزایی و بصیرت‌آفرینی، تشکیل اردوهای فرهنگی و تربیتی و اعزام مبلّغ ازجمله‌ی این فعالیت‌ها بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی همچنین تلاش‌های صورت‌گرفته برای تسهیل سفر زیارتی مردم سراسر کشور به مشهد مقدس، توجه ویژه به نیازمندان، گره‌گشایی از مشکلات کشور در زمینه‌ی تولید و ایجاد اشتغال را از دیگر برنامه‌های آستان قدس خواند و خاطرنشان کرد: سمت‌وسوی حرکت آستان قدس باید به سوی حل مشکلات و گرفتاری‌های مستضعفان و محرومان جامعه باشد و امید است در سال ۹۶ گام‌های اساسی در زمینه‌ی اقتصاد مقاومتی برداشته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.