اهواز_ جانشین قرارگاه راهیان نور ارتش جمهوری اسلامی گفت: هر چند زیر ساخت های لازم در استان خوزستان برای تعیین یادمان های دفاع مقدس هوایی و دریایی وجود دارد ولی هنوز به ظرفیت یادمان های بزرگ هوایی دست پیدا نکرده ایم.

جای یادمان های نیروی هوایی و دریایی در خوزستان خالی است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، امیر سرتیپ دوم ابراهیم گلفام روز سه شنبه در نشست خبری راهیان نور ارتش جمهوری اسلامی ایران با اصحاب رسانه در اهواز با بیان اینکه خوزستان از جمله استان هایی است که در جنگ بسیار آسیب دید، اظهار کرد: مردم این استان تا جایی که توانستند مقاومت و ایستادگی کردند.

وی افزود: برخی با جان و مال خود ایثار و برخی دیگر نیز مجبور به مهاجرت و حاشیه نشینی شده و پس از سال ها به مخروبه های بازمانده از جنگ برگشته و ساکن شدند.

جانشین قرارگاه راهیان نور ارتش جمهوری اسلامی ادامه داد: در ارتش هم، تصور این بود که تجهیزات ارتش با وجود مستشاران خارجی در حال اداره شدن هست و بدون آن ها ایران نمی تواند موفق عمل کند، به خصوص نیروی هوایی آفند، پدافند و تجهیزات خاص نظامی زمینی و دریایی که متخصصین خاص خود را می طلبید، بر این باور بودند که مستشاران خارجی کنترل کننده تجهیزات هستند و اگر آنها نباشند دیگر تجهیزات کار نمی کنند و موفقیتی حاصل نخواهد شد اما قدرت مردمی به واسطه باوری که حضرت امام با جمله «شما می توانید» تزریق می کرد؛ باعث شد که تمامی تجهیزات فعال، تعمیرات انجام و به دفاع ادامه داده شود.

وی گفت: در دفاع مقدس، ارتش در سه حوزه زمین، هوا و دریا ورود پیدا کرد اما در یادمان هایی که در مناطق مختلف هست، بیشتر یادمان ها نمایه عملیات های زمینی را به مخاطبان نشان می دهد در صورتی که در تمام ارتش های دنیا اگر دریا داشته باشند، این نیروی دریایی است که مؤثر است.

امیر سرتیپ دوم گلفام عنوان کرد: در دفاع مقدس عملکرد نیروی هوایی در شروع جنگ و آن حمله ناجوانمردانه، ۱۴۰ فروند هواپیما ضربه مهلکی به رژیم بعثی می زنند و این رژیم باور نکرد که ۱۴۰ فروند با هم پرواز کرده و بعد از آن پایگاه هوایی دزفول با میدان نبرد حدود ۳۰ کیلومتر فاصله داشت و دشمن هم با نزدیک شدن به کرخه می توانست با موشک این پادگان را منهدم کند اما این پایگاه هیچ زمان این اجازه را به دشمن نداد.

وی بیان کرد: با وجود اینکه هواپیماهای زیادی هم مورد هدف موشک های دشمن قرار گرفته و خلبانان زیادی هم به شهادت رسیدند و برخی هم مثل  شهید لشکری بیش از ۱۸سال‌ در اسارت بودند. این ها عملکرد نیروی هوایی در همه نقاط کشور بوده است.

جانشین قرارگاه راهیان نور ارتش جمهوری اسلامی با بیان اینکه نیروی هوایی ترابری جنگ در مدت چند ساعت ترابری بزرگی را انجام می دهد و چند هزار رزمنده بسیجی را از مشهد وارد خوزستان می کند، افزود: اما از ترابری بزرگ نیروی هوایی و همچنین از عملکرد بزرگ هوانیروز و شهیدان شیرودی و کشوری سخنی نیست.

وی افزود: اگر قهرمانان هوانیروز شهیدانی مثل شهید شیرودی و شهید کشوری در دفاع مقدس نبودند، در پایان هشت سال جنگ پیروزی حاصل نمی شد.

امیر سرتیپ دوم گلفام با اشاره به سخنان رهبری مبنی نقش نیروی هوایی و پدافند هوایی و سردار شهید ستاری نابغه نیروی هوایی دامه داد: شهید ستاری یکی از نوابغ پدافندی (حمله هواپیمایی) کشور و فرمانده نیروی هوایی در آن زمان بود که در عملیات والفجر هشت در سال ۶۴ که توانمندی نظامی و نیروی هوایی عراق دو برابر شد، ابتکار عمل به خرج داد.

جانشین قرارگاه راهیان نور ارتش جمهوری اسلامی اظهار کرد: نیروی هوایی عراق دو بار نوسازی شد اما تجهیزاتی در اختیار ایران نبود و فروش سیم خاردار به ایران هم ممنوع بود. نیروی هوایی و دریایی و ‌پدافند هوایی عملکرد در آن شرایط مثبتی داشتند و حتی نیروی دریایی رژیم بعثی را از بین بردند.

وی با اشاره به بندر امام خمینی به عنوان شریان اقتصادی کشور گفت: بندر امام خمینی به عنوان منبع ورود غله کشور محسوب می شد که توسط نیروی هوایی حفاظت می شد و دشمن تمام همتش این بود که کشتی های این بندر را مورد هجوم و نابودی قرار دهد اما نیروی دریایی و نیروی هوایی به اسکورت این کشتی ها می پرداختند تا کشور مورد هجوم موارد غذایی قرار نگیرد.  

جانشین قرارگاه راهیان نور ارتش جمهوری اسلامی ادامه داد: جزیره خارک که تمام صادرات نفت کشور از آنجا انجام می شد، بالغ بر ۲ هزار و ۷۰۰ بار مورد حمله هوایی قرار گرفت و شهدای پدافند هوایی خارک بیشترین آمار شهدای ارتش را به خود اختصاص دادند.

امیر سرتیپ دوم گلفام با بیان اینکه خوزستان نقش برتر را در دفاع مقدس داشته، بیشترین آسیب را دیده و بیشترین طمع دشمن نیز برای همین استان بود، عنوان کرد: برخی از اوراق دفاع مقدس چسبیده به کتاب این دوران هستند و انگار کتاب را با ندیده گرفتن چند صفحه ورق زده ایم.

وی با بیان اینکه تلاش کردیم تا با اعزام راویان از چهار نیروی مختلف ارتش در یادمان های دفاع مقدس نقش نیروهای دریایی، زمینی و هوایی ارتش در آن دوران را نیز بیان کنند، اظهار کرد: در این روزها نمایشگاه بزرگی در حوزه هوایی در شهر دزفول و نمایشگاهی در حوزه نیروی دریایی در خرمشهر راه اندازی کردیم ولی در حوزه پدافند نداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.