«محمد عبدالرحیم» گفت: دانشگاه الازهر، اسلام را دین محبت و صلح می داند و شیخ الازهر نیز تاکید کرده که شیعه و سُنی دو بال امت اسلام هستند و بارها به وحدت بین مسلمانان دعوت کرده است.

شیعه و سُنی دو بال امت اسلام هستند/ بی هویتی، زمینه ساز افراط

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، گروه های تروریستی از بیش از ۶ سال قبل تاکنون توسط کشورهای غربی به ویژه آمریکا ایجاد و توسط رژیم های مرتجع عربی حمایت شد و پس از گسترش در منطقه و به آتش کشیدن کشورهای عراق و سوریه، آتش جنگ و ویرانی را در غرب آسیا روشن کرد؛ برای بررسی ریشه های این جنایت غربی ها، با «محمد عبد الفضیل عبدالرحیم» یکی از شخصیت های علمی دانشگاه «الأزهر» مصر گفتگو کردیم که در ادامه می آید.

«محمد عبد الفضیل عبدالرحیم» عضو مرکز پژوهش در حوزه مطالعات تطبیقی ادیان در دانشگاه الأزهر مصر درباره علل استفاده گروه های تروریستی از دین برای انجام اقدامات خشونت آمیز اظهار داشت: نخستین علت جهل نسبت به تعالیم حقیقی دین است که موجب فهم غلط از مفاهیم دینی می شود. اکثر افراد افراطی شناختی از دین ندارند و یا اینکه به دست افراد تندرو، تشویق به دریافت پول و مسکن و همسر و ورود به بهشت شده اند! دومین علت نیز فقر، گرسنگی و به حاشیه رانده شدن جوانان در بسیاری از کشورها است که موجب می شود جوانان نسبت به وطن خود علاقه ای نداشته باشند و احساس بی هویتی کنند؛ همین امر نیز زمینه را برای افراط گرایی علیه وطن و مردمانش فراهم می کند. در چنین شرایطی، جوان با تفسیر آیات و روایات بنا به میل خودش، حملاتی انتقام جویانه را علیه جامعه انجام می دهد. آخرین علت نیز استفاده قدرت های خارجی از این جوانان است؛ این قدرت ها لزوما سیاسی نیستند و ممکن است که گروه های اقتصادی برای فروش سلاح های خود، از جوانان استفاده کنند که منجر به افراط گرایی و تروریسم می شود. هر فرد افراطی تنها در صورتی به یک تروریست تبدیل می شود که با دریافت سلاح و پول، به اقدامات خشونت آمیزش ادامه دهد.

وی در ادامه بیان داشت: ما پیام و سخنان علمای دینی را برای گسترش صلح و ارزش های رحمانی ترویج می کنیم تا مفاهیم غلطی که توسط گروه های افراطی استفاده می شود، تصحیح گردد. همچنین به عقاید منحرف داعش و برداشت غلط این گروه از بسیاری از مفاهیم دینی، پاسخ های دینی می دهیم و منتشر می کنیم و اخیرا نیز با ۸ زبان مختلف، تبلیغات رسانه ای را آغاز کرده ایم و تشریح مفهوم «جهاد» در دین اسلام یکی از این موارد تبلیغاتی است که یک ماه کامل به ۸ زبان، تبلیغ شد. یک کمیته ای به نام کمیته شرعی با ارائه گزارش هایی، مفاهیم صحیح و مسائل دینی مانند حاکمیت، ولایت، نظر اسلام درباره زن و حقوق بشر و غیره را تبیین می کند. همچنین دانشگاه الازهر نیز با تجدیدنظر در روش های تدریس، از هرگونه برداشت غلط از مسائل دینی و شرعی جلوگیری کرد.

این پژوهشگر فعال در دانشگاه الازهر گفت: دانشگاه الازهر یک گفتگوی مردمی را با حضور کادرهای دانشگاه و شخصیت های دینی و جوانان در استان های مختلف راه انداخته است تا از این طریق روحیه تسامح را گسترش دهد و افکار افراطی را از بین ببرد. الازهر برای بالغ بر ۴۰ هزار دانشجوی خارجی از بیش از ۱۰۰ کشور جهان برنامه های مستمری دارد تا علاوه بر آگاه سازی آنها، این دانشجویان را از خطرات افراط گرایی حفظ کند و به شبهاتشان پاسخ دهد. دانشگاه الازهر معتقد است که اسلام دین محبت، صلح و تسامح است و شیخ الازهر نیز تاکید کرده که شیعه و سُنی دو بال امت اسلام هستند و بارها به وحدت صفوف مسلمانان دعوت کرده است. شیخ الازهر از دو سال پیش تقریبا، شورای حکمای مسلمین را تاسیس کرده و یک مرجع شیعه نیز در آن حضور دارد تا بدین صورت بر ضرورت فعالیت برای وحدت میان مسلمانان تاکید کند. الازهر همچنین تصریح کرده که مسیحیان، برادران مسلمانان در انسانیت هستند و مخالفت قاطع خود را با اصطلاح «اقلیت ها» اعلام کرده است. زیرا تمام شهروندان از حقوقی برخوردارند.

وی درباره فعالیت های این مرکز در برابر اقدامات گروه های تروریستی تاکید کرد: تاکنون تحلیل ها و گزارش هایی برای تقویت جوانان مسلمان در برابر روند جذب به گروه های تروریستی منتشر شده است که یکی از آنها درباره افرادی است که از داعش بازگشته اند و با بیان اعترافاتی درباره این گروه تروریستی، به صورت مستقیم به شناخت بیشتر از داعش کمک می کنند. یکی دیگر از گزارش ها و مطالب ما «راهبرد داعش در لیبی» و همچنین مقالاتی در خصوص گروه های «بوکوحرام» و «الشباب» است. داعش در صدد است از طریق پخش فیلم های خود، پیامی گمراه کننده را ارسال کند مبنی بر اینکه علیرغم متحمل شدن شکست های بسیار، همچنان در میدان حاضر و موجود است و تلاش می کند تا فتنه های فرقه ای را ایجاد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.