فیروزکوه همواره در استان تهران یک قطب گردشگری بوده و آب و هوای خوب، سرسبزی و زیبایی اش، این شهرستان را به گردشگاهی مبدل کرده است که از دیدنش خسته نمی شوید.

فیروز کوه؛ قله گردشگری ایران/ شهری که از دیدن آن خسته نمی شوید

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، فیروزکوه به دلیل داشتن آب و هوای خوب و مناظر طبیعی لذتبخش و آداب و رسوم بکر و میهمان نوازی مردمانش و نیز نزدیکی به پایتخت به یکی از بهترین مقاصد گردشگری استان تهران تبدیل شده است.

جاذبه هایی نظیر تنگه واشی، غار بورنیک، چشمه آب معدنی خمده، تپه باستانی کله منار، گود گنبد فیروزکوه، رباط سنگی امین آباد، برج مزداران و جاذبه های دیگر فیروزکوه را به بهشتی برای نوروز گردی تبدیل کرده استوجود جاذبه هایی نظیر تنگه واشی، غار بورنیک، چشمه آب معدنی خمده، تپه باستانی کله منار، گود گنبد فیروزکوه، رباط سنگی امین آباد، برج مزداران و جاذبه های گردشگردی فراوان دیگر این شهرستان را به بهشتی برای نوروز گردی تبدیل کرده است.

در آستانه فصل بهار، اقدامات اولیه برای میزبانی مسافران بهاری در شهرستان فیروزکوه انجام شده است و این شهرستان آماده پذیرایی از مسافران عزیز نوروزی به بهترین شکل می باشد.

شهرستان فیروزکوه با استقرار بر ارتفاعات رشته کوه البرز، بهترین مناظر طبیعی گردشگری برای علاقمندان به طبیعت را در مقابل چشم همگان قرار داده است، برخی از جاذبه های این شهرستان در ادامه مورد بررسی قرار می گیرد.

آبشار «تنگه واشی»، حرکت در مسیر یک رود و دره سنگی

تنگه واشی مکانی با جاذبه های گردشگری است که در حدود ۱۵ کیلومتری شمال غربی شهرستان فیروزکوه قرار گرفته و این آبشار زیبا و باصفا، یکی از جلوه های طبیعی فیروزکوه است.

در تنگه واشی مجبورید وارد آبی سرد و زلال شوید و به طول حدود ۳۰۰ متر و با دیواره های صخره ای بلند به ارتفاع حدود ۱۰۰ متر پیاده روی در آب را تجربه کنید.

این آبشار در بهار نیز بسیار دیدنی است  بعد از عبور از روستا جلیزجند و طی حدود ۴ کیلومتر در جاده ای که میان دشت و در کنار جوی های پر از آب زلال، احداث شده، محل پیاده روی تنگه واشی شروع می شود.

در کنار این مسیر ۴ کیلومتری درختان بلند ، باغات و مزارع سرسبز  جلب نظر می کنند که بسیار جذاب هستند.

بعد از عبور از تنگه اول و گذر از دشتی زیبا، تنگه دوم قرار گرفته که حدود ۲ کیلومتر با تنگه اولی فاصله دارد. این تنگه هم مانند تنگه اول زیبا و جذاب است و از دیواره های سنگی آن در نقاط مختلف چشمه های آب زلال و خنک به سمت پایین روان است.

غار «بورنیک»، غاری نیک برای استراحت

غار بورنیک در نزدیکی روستای هرانده و در ۲۳ کیلومتری جنوب غربی شهر فیروزکوه در ارتفاعات پرنشیب و فراز کوهستانی به نام " بورنی" یا "بورنیک" واقع شده است.

نام غار از دو کلمه بور و نیک تشکیل شده است. بور تغییر یافته کلمه بار جهت سهولت تلفظ در اضافه شدن به کلمه نیک است. بار به معنای ساحل، کنار و جای امن است. بورنیک یا بار نیک یعنی محل امن خوب که اسم پرمعنایی برای غار به علت موقعیت خاص قرارگیری آن است که دهانه غار از دیدها نهان و در نزدیکی رودخانه واقع شده و محلی امن برای اختفا در مواقع خطر در دوران غار نشینی به حساب می آمده است.

دهانه غار به ابعاد ۱۰ در ۱۵ متر و بلندی ۶ متر در ارتفاع ۱۹۵۰ متری سطح دریا قرار دارد.

چشمه آبمعدنی «خمده»، استخری طبیعی و زیبا

این چشمه در یک کیلومتری روستای سر سبز و دیدنی خمده و حدود ۱۰ کیلومتری فیروزکوه و در جاده ای نرسیده به فیروزکوه به سوی زرین دشت و در دل کوه قرار گرفته است، برخی معتقدند آب این چشمه برای بهبود امراض پوستی و مفصلی مفیداست.

آب این چشمه از دل کوه بیرون می آید و در استخری که اطراف آن سنگ چین شده مأمنی برای استفاده گردشگران می باشد. دسترسی به این چشمه از طریق جاده فیروزکوه-زرین دشت امکان پذیر است.

تپه باستانی «کله منار» ، تمدنی قبل از میلاد مسیح

این تپه در غرب شهرستان فیروزکوه واقع شده و قدمت آن را متعلق به هزاره چهارم تا دوم قبل از میلاد دانسته اند.

روی سفالها نقوشی به شکل خطوط هندسی ، هاشور و زیگزاگ نقش افزوده ، نقش کنده دیده شده و قسمت غربی این تپه قربانی کاوش های غیر مجاز شده است.

این تپه در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۳۸۳۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

«گور گنبد» فیروزکوه

این بنا نیز در نزدیکی ایستگاه راه آهن و در محدوده شهر فیروزکوه واقع شده و متعلق به قرن هشتم و یا نهم هجری است.

از جاذبه های این بنا این است که از بیرون یازده ضلع دارد و از داخل هشت ضلعی است و سقف گنبدی آن از خارج تقریباً نیم دایره و از داخل پیازی است و این نشان دهنده کاربرد معماری اجسام محیطی و محاطی در ساخت دیواره های گور گنبد است.

این برج عظیم که مصالح آن شامل سنگ لاشه و ملات گچ و ساروج می باشد در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۵۰۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

رباط سنگی امین آباد

رباط سنگی امین آباد مربوط به دوره شاه عباس صفوی است و در  روستای امین آباد  در ۲۴ کیلومتری غرب شهرستان فیروزکوه واقع شده و در تاریخ ۲۰ آذر ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۹۳۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این بنا مستطیل شکل و دارای سه ردیف گنبد به صورت عرقچین است و برای مسافرین کاروان هایی که از این محور تردد می کردند استفاده می شد و اسطبل ها برای نگهداری حیوانات آن ها ساخته شده بود.

یک ردیف این رباط دارای ۵ گنبد و و ردیف دیگر دارای ۷ گنبد است و ردیف میانی ۴ گنبد کوچکتر دارد .

ورودی اصلی آن در سمت شرق و دهانه آن حدود ۲ متر است . اتاقهای آن در دو طرف یک راهرو قرار داشت که ۴ اتاق آن سالم است.

مصالح آن شامل سنگ لاشه , قلوه سنگ و ملات ساروج می باشد .

به گزارش مهر، فیروزکوه سرشار از زیبایی ها و جاذبه های بکر تاریخی و طبیعی است و می تواند بهترین مکان برای مسافرت در ایام نوروز باشد.

خاطرات سفر به فیروزکوه هرگز از اذهان مسافران خارج نخواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.