زاهدان- موزه های سیستان و بلوچستان به ویژه موزه منطقه ای جنوب شرق در شهر زاهدان با به نمایش گذاشتن آثار به دست آمده از محوطه های باستانی و تاریخی راهی به عمق تاریخ پنج هزار ساله این استان دارند.

موزه های سیستان و بلوچستان عمقی ۵ هزار ساله دارند

به گزارش قدس آنلاین،  موزه منطقه ای جنوب شرق در شهر زاهدان  با معرفی تاریخ و آداب و رسوم موجود در این منطقه در بخش های باستان شناسی، مردم شناسی و زیست محیطی تعریف جامع و کاملی از منطقه ارائه می دهد و شما را تا ۵ هزار سال در تونل زمان به عقب به گذشته باز می گرداند.

در بخش باستان شناسی اطلاعاتی از قبیل مشخصات سایت و محوطه باستانی شهر سوخته، کوه خواجه، دهانه غلامان، اسپیدژ، جیرفت و سایر آثار باستانی، تاریخی منطقه جنوب شرق جهت بازدید علاقمندان جمع آوری شده است.

اشیاء به نمایش درآمده در این موزه، آثار حاصل از کاوش های باستان شناسی در محوطه های باستانی منطقه مثل سفالینه ها، اشیاء فلزی، گلی، سنگی، شیشه، تابلوهای نفیس و کتب خطی است.

در بخش مردم شناسی این موزه نیز، ادبیات شفاهی، مشاهیر، فرهنگ و آداب و رسوم، لباس، خوراک و صنایع دستی معرفی می شود.

در این موزه همچنین می توان با بوم شناسی سیستان و بلوچستان و منطقه جنوب شرق کشور اشنا شد به همین منظور ویترین هایی برای نمایش تاکسیدرمی از گونه های حیوانی و گیاهی منطقه در کنار آکواریوم (آبزیان آب شور) استان تعبیه شده است.

یکی دیگر از قسمت های مهم موزه منطقه ای جنوب شرق کتابخانه است که دارای پنج هزار جلد کتاب شامل کتاب های تخصصی با موضوعات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

موزه پست و ارتباطات

این موزه در یک طبقه بنا شده و در ساخت و تزیین آن از خشت و آجر استفاده شده است.

این بنا درسال ۷۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

موزه پست از بخش های مختلفی تشکیل شده که عبارتند از: مدیریت، نگهبانی، سالن سمعی بصری و تالارهای نمایش.

اشیاء و آثار به نمایش گذاشته شده در این موزه شامل، انواع مهرهای  شهر سوخته، ابزار آلات ارتباطی، نمونه ماکت کبوتر خانه و مجسمه مرد پستچی است.

موزه مردم شناسی سیستان

این موزه در ساختمان کنسولگری ایران و انگلیس واقع شده و در سال ۸۵ به عنوان موزه مردم شناسی افتتاح شده است.

این موزه شامل بخش مردم شناسی، معرفی شاهنامه، مراسم و آیین های سنتی، زیور آلات، محصولات کشاورزی، زندگی عشایری، صید و صیادی، صنایع دستی، آلات موسیقی و کتب خطی است که با صحنه سازی به نمایش گذاشته شده اند.

بخش دیگر این موزه نیز باستان شناسی است که دارای شش گالری از آثار باستانی مکشوفه از سایت های دشت سیستان، شهر سوخته، دهانه غلامان، کوه خواجه و زاهدان کهنه است.

موزه شهر سوخته

این موزه جهت معرفی محوطه باستانی شهر سوخته با مساحت ۴۷۰ متر مربع در محل مجتمع فرهنگی این سایت قراردارد.

این موزه دارای دو بخش عمده معرفی گورستان و معماری است.

در بخش گورستان با الهام از خاکسترهای موجود در لایه های شهر سوخته با استفاده از رنگ آمیزی تیره و نور پردازی خاص دنیای بعد از مرگ تداعی می شود و با کمک فرم هایی که الهام گرفته از طرح سفال های پیش از تاریخ است آثار در معرض دید بازدید کنندگان قرار می گیرد.

در بخش معماری نیز که دارای ماکت های کارتوگرافی از کل محوطه و پستی و بلندی اطراف آن است، سعی شده تا نمایی در مقیاس کوچکتر و ملموس از کل سایت در اختیار علاقمندان قرار دهد.

قسمت های جانبی دیگری نیز وجود دارد که به معرفی جانور باستان شناسی و گیاه باستان شناسی می پردازد.

موزه محلی سراوان

این موزه در محل ساختمان قدیم فرمانداری این شهرستان واقع شده است.مصالح بکار رفته در معماری آن عمدتا آجر و خشت خام است.

این بنا در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و در سال ۸۸ به عنوان موزه محلی سراوان به بهره برداری رسیده است.این موزه شامل دو بخش مجزا اداری و گالری های نمایش است که قسمت اداری آن از بخش های مدیریت، پژوهش، سمعی و بصری، کتابخانه و .... تشکیل شده است.

فضای داخلی موزه از گالری های گذری بر تاریخ بلوچستان، نگاهی بر نگاران، آیین ها و مراسم ها، صنایع دستی، زندگی روزمره و گالری حیاط وحش با استفاده از صحنه سازی به روایت تصویر بیان شده است.در محوطه این موزه نیز زندگی عشایر بلوچ به نمایش درآمده است.

موزه ایرانشهر

 موزه محلی ایرانشهر در بخشی از فضای قلعه ناصری قراردارد و شامل بخش های باستان شناسی و مردم شناسی است.

در این موزه محلی مجموعه آثار فرهنگی و اشیاء مکشوفه از کاوش های باستان شناسی شامل ظروف سفالی، زیور آلات، وسایل اندازه گیری و ابزار زندگی مردم منطقه در معرض نمایش گذاشته شده است.

موزه قرآن و عترت

این موزه که همزمان با سی امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی افتتاح شد شامل مجموعه اتاق هایی جهت بازگو کردن خاطرات دوران پر برکت تبعید مقام معظم رهبری و نمایش نسخ خطی از قرآن کریم، تفاسیر، کتاب های دعا و اسناد و نامه های مربوط به انقلاب است.

موزه محلی چابهار

این موزه در محل ساختمان قدیم فرمانداری چابهار قرارداد.مهمترین بخش موزه محلی چابهار مجموعه تاریخ و باستان شناسی (قبل از تاریخ، دوره تاریخی، دوره اسلامی) و مجموعه مردم شناسی است که موضوعات مهم نمایشی در این بخش انواع مسکن، پوشاک زنان و مردان، زیور آلات، سازها و ادوات موسیقی و مجموعه های صنایع دستی است.

با بازدید از موزه های سیستان و بلوچستان می توانید در زمانی کوتاهی به عمق تاریخ  و بیش از ۵ هزار سال پیش برگردید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.