معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از دبیرستان تاریخی امام خمینی(ره) بروجرد بازدید کرد.

معاون رئیس‌جمهور از قدیمی‌ترین دبیرستان غرب کشور بازدید کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، زهرا احمدی پور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به همراه استاندار لرستان، فرماندار بروجرد و دیگر مسئولان از دبیرستان تاریخی امام خمینی(ره) بروجرد بازدید کرد.

بر اساس این گزارش، دبیرستان پهلوی که امروزه آن را با عنوان دبیرستان امام خمینی(ره) می شناسند یکی از مدارس قدیمی شهر بروجرد است.

این بنا دردوره پهلوی اول و حکومت رضاشاه ساخته شده است. تاریخ بنای این دبیرستان ۱۳۱۵ خورشیدی است و در تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۰۷۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دبیرستان امام خمینی(ره) تلفیق معماری ایرانی و اروپایی

طبقه اول این بنا در زمان احداث به عنوان دبیرستان و طبقه دوم بنا برای استقرار اولین آموزش و پرورش غرب ایران مورد استفاده قرار می گرفته است.

این بنای شکوهمند که تلفیق معماری ایرانی و اروپایی است دارای امکاناتی مانند زمین ورزشی، فضای سبز، سالن آمفی تئاتر، سلف غذاخوری، آزمایشگاه و ... است و به لحاظ فضای آموزشی یکی از زیباترین بناهای تاریخی در نوع خودش است.

از سوی دیگر دبیرستان امام خمینی(ره) شهر بروجرد قدیمی ترین دبیرستان غرب کشور محسوب می شود و بی شک همانند و حریفی چه از نظر زیبایی و چه از نظر قدمت در این منطقه از کشور ندارد.

وسعت این دبیرستان حدود ۱۴ هزار متر مربع است و ایوانی با دوازده ستون آجری رو به حیاط بزرگ دبیرستان در بنای آن تعبیه شده است.

ساختمان اصلی آن شبیه حرف H است و دارای دو یال با بیرون زدگی نسبت به موقعیت کلاسهاست. بیرون زدگی ها از سمت جنوب حالت نیم دایره دارند و دارای دو ایوان مشرف به حیاط و باغ روبرو هستند.

سقف زیرزمین آجری و به صورت طاق ضربی است. سقف طبقه های اول و دوم چوبی است که در طبقه دوم، سقف زیر شیروانی به صورت کاذب با گچ پوشیده شده است.

ساختمان دارای یک سالن همایش زیبا با ورودی گنبدی شکل در سمت غرب است و امکانات نمایش و گچبری های زیبایی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.