قم- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم، گفت: ۱۰ مکان تاریخی و موزه با حضور کارشناسان میراث فرهنگی در دو نوبت صبح و عصر برای بازدید مسافران نوروزی آماده سازی شده است.

۱۰ مکان تاریخی و موزه در قم آماده پذیرایی از گردشگران است

به گزارش قدس انلاین، عیسی رضایی با اشاره به طرح نوروزی از ۲۵ اسفندماه تا ۱۵ فروردین ۹۶ اظهار داشت: این آثار شامل مقابر باغ گنبد سبز، تیمچه بزرگ و بازار،مسجد جامع،خانه امام خمینی(ره)،خانه ملاصدرا، خانه زند، کاروانسرای دیر گچین، محوطه تاریخی قلی درویش و دو موزه مردم شناسی و گنجینه آثار مراجع است.

وی افزود: موزه مردم شناسی به معرفی فرهنگ، آداب و رسوم، اعتقادات، نوع پوشش و بینش اجتماعی حاکم بر جامعه قم در اعصار گذشته پرداخته است و در آن مجموعه‌ ای از اسباب، اشیا و لوازم زندگی، ابزار کار، لوازم کشاورزی و صنعتی، پوشاک و شیوه چینش اشیا در منازل قدیمی قم به نمایش گذاشته شده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم،ادامه داد: گنجینه آثار مراجع تقلید نیز از دیگر مکان هایی است که به معرفی شخصیت فردی و اجتماعی و تالیف ها و تصاویری از زندگانی مراجع تقلید و علما پرداخته است.

وی با اشاره به این که طرح نوروزگاه ها در پنج مکان تاریخی و گردشگری قم اجرا می شود گفت: کاروانسرای دیرگچین، مجتمع زیتون، دهکده صبا، خانه تاریخی زند و ملاصدرا به اجرای طرح نوروزگاه می پردازند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم،خاطر نشان کرد: این طرح سال گذشته به طور آزمایشی در ۱۲ استان کشور صورت گرفت که با ابلاغ از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور امسال در تمام استان های کشور برگزار می شود.

وی، حفظ و پاسداری از فرهنگ کهن نوروز، احیای فرهنگ های بومی مرتبط با عید باستانی، ارتقای سطح آگاهی مردم هر یک از مناطق کشور نسبت به آداب و رسوم بومی و جذب گردشگران را از جمله اهداف برگزاری طرح نوروزگاه ها برشمرد.

وی با اشاره به این که عید نوروز در فهرست میراث ناملموس جهانی یونسکو به ثبت رسیده است گفت: در سال ۲۰۱۶ با تلاش ۱۲ کشور فلات ایران عید نوروز ثبت جهانی شد و مدیریت آن برعهده کشور ایران قرار گرفت از این رو باید به معرفی رسوم سنتی و فرهنگی کشورمان بپردازیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.