متاسفانه در حوزه بهداشت نتوانستیم منابع بیمه ای را تجمیع نماییم. یقینا تجمیع منابع بیمه ای مطلوب ترین فعالیتی بود که می توانست در راستای افزایش کارآمدی طرح تحول سلامت قرار بگیرد. متعاقب این مساله مسلما انتقال بیمه سلامت از مجموعه وزارت رفاه به وزارت بهداشت به ارایه خدمت بهتری می انجامد چرا که منابع و ارایه خدمات در دست یک وزارتخانه است

منابع بیمه ای تجمیع نشد اما «بیمه سلامت» به وزارت بهداشت رسید/ گامی برای بهبود خدمات درمانی به مردم با پایان اختلافات میان دو وزارتخانه

قدس آنلاین - سازمان بیمه سلامت با توجه به ابلاغ لایحه برنامه ششم توسعه به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی الحاق گردید. سازمان بیمه سلامت که زیر مجموعه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بود با الحاق به وزارت بهداشت به عنوان یکی از واحدهای مستقل ذیل این وزارتخانه ایفای نقش خواهد کرد. تجمیع منابع بیمه سلامت از مسائلی است که می تواند در کارآمدی بیمه موثر باشد، از این رو کارشناسان حوزه بهداشت و درمان امیدوارند با الحاق بیمه سلامت ایران به وزارت بهداشت امکان سیاست گذاری بهتر در حوزه بیمه سلامت به این وزارتخانه داده شود. قدس آنلاین در گزارش پیش رو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون بهداشت به بررسی این مصوبه و الحاق پرداخته است.
محمد حسین قربانی نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس به قدس آنلاین گفت :مهمترین دغدغه نمایندگان مجلس و کارشناسان حوزه سلامت ارایه خدمت بهتر به مردم بود. تا زمانی که پول و سرمایه در دست یک وزارتخانه و خدمت در دست وزارتخانه دیگری بود امکان ارایه خدمات بهتر به مردم فراهم نمی شد قطعا حضور دو متولی در این عرصه چالش زا بود.
وی در این باره افزود :متاسفانه در حوزه بهداشت نتوانستیم منابع بیمه ای را تجمیع نماییم. یقینا تجمیع منابع بیمه ای مطلوب ترین فعالیتی بود که می توانست در راستای افزایش کارآمدی طرح تحول سلامت قرار بگیرد. متعاقب این مساله مسلما انتقال بیمه سلامت از مجموعه وزارت رفاه به وزارت بهداشت به ارایه خدمت بهتری می انجامد چرا که منابع و ارایه خدمات در دست یک وزارتخانه است و منابع تنها به درمان اختصاص داده می شود و صرف مسایلی که عمدتا با حوزه درمان مرتبط نیست نخواهد شد.
نایب رئیس کمیسیون بهداشت اظهار داشت :وجود یک متولی در حوزه سلامت کشور منجر به نظارت بهتر برای ارایه منابع مالی در حوزه سلامت و درمان کشور خواهد شد. از جمله فعالیت ها و تصمیم گیری مناسب در برنامه ششم انتقال بیمه سلامت به وزارت بهداشت است که می تواند به بحث تعادل بخشی بین منابع و خدمات کمک کند چرا که افزایش تعرفه ها و عدم تناسب منابع با تعرفه ها و عدم پرداختن سرانه بیمه سلامت به بیمارستان ها مشکلاتی ایجاد کرده بود.
بشیر خالقی دبیر کمیسیون بهداشت مجلس هم گفت :بی شک الحاق بیمه سلامت به وزارت بهداشت به افزایش نظارت در حوزه پزشکی و درمان کمک می کند. این مساله می تواند به استفاده از کارشناس بالینی در حوزه درمان کمک کند چرا که عدم نظارت کافی منجر به افزایش تحمیل هزینه هایی به بخش درمان کشور شده است. متاسفانه هیچ کجای دنیا در حوزه تشخیص به اندازه ایران از بیمار عکس یا ام آر آی و...نمی گیرند در حالی که با هزینه های کمتری می توان روند مناسب درمان را انجام داد.
خالقی در این باره اظهار داشت : برخورداری از کارشناس و راهنمای بالینی، پرونده الکترونیکی مانع اسراف و تحمیل هزینه به مردم خواهد شد. خوشبختانه الحاق بیمه سلامت ایرانیان به وزارت بهداشت توانست شکاف بین دو وزارتخانه را کاهش دهد تا در این الحاق و ادغام تصمیمات به نفع مردم اتخاذ شود.
وی در این زمینه افزود :عدم پرداخت منابع مورد توجه بیمارستان ها موجب نارضایتی این مراکز درمانی شده بود که این مساله در روند درمانی مردم موثر بود. خوشبختانه نمایندگان مردم متوجه این روند بحرانی شدند و در نهایت دریافتند شکاف بین دو وزارتخانه به ضرر مردم تمام می‌شود، بنابراین این الحاق می تواند ثمرات قابل توجهی را برای افرادی که تحت پوشش درمان بیمه سلامت قرار دارند به ارمغان آورد.
بهروز بنیادی عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه گفت :سیاست گذاری سلامت کشور توسط وزارت بهداشت طبق سیاست های کلی نظام یکی از بندهای الحاق بیمه سلامت ایران است که به صورت مستقیم بدان اشاره شده است که متولی امور سلامت کشور باید وزارت بهداشت باشد. بی شک بیمه سلامت یکی از ارکان پازل سلامت کشور به شمار می رود که باید در اختیار وزارت بهداشت باشد نه در اختیار وزارتخانه دیگری. با توجه به اینکه بیمه سلامت در اختیار وزارتخانه دیگری بود هر چند برنامه‌ریزی ها توسط وزارت بهداشت انجام می شد اما چون منابع در اختیار وزارت رفاه بود توزیع منابع با کاستی هایی انجام می گرفت که مشکلاتی را برای مردم و حوزه سلامت کشور ایجاد کرده بود.
بنیادی خاطر نشان کرد :عدم مدیریت مناسب و افزایش بدهی ها، عدم هماهنگی بین وزارتخانه ها در تامین منابع سلامت مردم از مسائلی بود که ضرورت الحاق بیمه سلامت ایرانیان را به وزارت بهداشت نشان می داد. امیدوارم در سال ۹۶ تاخیر پرداخت ها جبران شود و مشکلات بیمارستان ها حل شود چرا که باقی ماندن مردم در این مشکلات غیر قابل تحمل بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.