رییس اتحادیه فروشندگان چرم طبیعی گفت: فعالان اقتصادی بعد از گذراندن مراحل مختلف موفق به دریافت جواز کسب می‌شوند، اما بانک‌ها برای پرداخت وام این مدرک معتبر قانونی را قبول نمی‌کنند.

بانک‌ها جواز کسب صنفی را برای اعطای وام نمی‌پذیرند/ تشکیل بانک اصناف ضرورت حمایت از تولیدکننده

به گزارش قدس آنلاین سعید حیاتی، رییس اتحادیه فروشندگان چرم طبیعی در خصوص وضعیت تولید چرم و سایر محصولات مرتبط با این صنف اظهار داشت: کارخانه های تولید چرم در اسفند ماه به حالت نیمه تعطیل درآمد. که دو دلیل عمده برای این موضوع وجود دارد. اول همکاری نداشتن گمرکات کشور با تولیدکننده ها بود و دیگری همکاری نداشتن بانک ها با اصناف در خصوص تامین مالی واحدهای تولیدی است.

وی ادامه داد: طی سال جاری به خصوص فصل زمستان به دلیل ناهماهنگی میان بخش های مختلف اداری و اجرایی، کالاهای مورد نیاز تولید چرم در گمرک کشور بیش از سه ماه معطل می شد و همین موضوع سبب شد بسیاری از واحدهای تولیدی چرم نتوانند در آخر سال به موقع تولید خود را روانه بازار کنند.

وی ادامه داد: همکاری نداشتن بانک ها با اصناف سابقه طولانی تری دارد و دامنه اثر آن طولانی تر و متنوع تر است. در وهله اول برخی بانک ها با پرداخت سودهای غیرقانونی به مشتریان خود تعداد زیادی از سرمایه گذاران داخلی را به سمت خود جذب کرده اند و همین موضوع باعث کم شدن رغبت سرمایه گذاری در بازار تولید چرم شده است، چرا که سوددهی در تولید چرم در مدت طولانی تری امکان پذیر است و قابل رقابت با سودهای پرداختی کذایی بانک ها نیست.

رییس اتحادیه فروشندگان چرم طبیعی تصریح کرد: دیگر عاملی که باعث شده بانک ها در بخش تولید اختلال ایجاد کنند، همکاری نکردن آنها در پرداخت وام مورد نیاز این واحدها است. در حالی که واحدهای صنفی برای دریافت جواز کسب مراحل مختلفی را سپری می کنند و در اتحادیه های مربوط به خود شناخته شده هستند، اما بانک ها در سیستم خود جواز کسب را فاقد اعتبار کافی می دانند و همین موضوع باعث می شود که یک واحد صنفی در تامین وثیقه بانکی با مشکل مواجه شود.

حیاتی با اشاره به اینکه چک برگشتی دیگر معضل تولید کنندگان و اصناف است، خاطرنشان کرد: در بازار خریداران و فروشندگان به اعتبار نام یک بانک چک را قبول می کنند. اما هنوز سیستم بانکی پشتوانه محکمی برای چک ایجاد نکرده است و هنگامی که حساب مشتری فاقد موجودی کافی است یک زنجیره ای از تولیدکننده ها، عرضه کننده ها و حتی مصرف کننده ها صدمه می بینند.

منبع: اقتصاد آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.