تحلیلگر سیاسی اصولگرا با بیان اینکه از مجموعه جمنا تنها یک نامزد بیرون خواهد آمد، گفت: چالش اصلی انتخاب نامزد بیشتر در جبهه اصلاحات است تا جبهه اصولگرایان.

جمنا با یک نامزد می‌آید/ چالش اصلی انتخاب نامزد بیشتر در جبهه اصلاحات است تا جبهه اصولگرایان

به گزارش«قدس آنلاین» ناصر ایمانی در گفتگو با ایرنا گفت: ابتدا باید تعریف درستی از وحدت در جناح های سیاسی در زمان انتخابات داشته باشیم. آیا وحدت به این معناست که تمامیت یک جناح سیاسی با یک نامزد در انتخابات شرکت کنند؟
وی تصریح کرد: من این تعریف را قبول ندارم به این دلیل که هر دو جناح معروف سیاسی کشور آن قدر گستردگی طیف دارند که رسیدن به یک نامزد واحد برای آنها بسیار پرهزینه است و چه بسا به فروپاشی درونی آنها منجر شود.
این تحلیلگر سیاسی ادامه داد: توجه داشته باشید که ما در مورد یک جناح سیاسی صحبت می کنیم نه یک حزب. یک حزب سیاسی باید در آستانه انتخابات یک نامزد بیشتر نداشته باشد اما این در مورد یک جناح سیاسی صادق نیست.
وی ادامه داد ، هر کدام از دو جناح سیاسی ما متشکل از احزاب مختلف و حتی جریان هایی هستند که تابلو مشخصی هم ندارند و با این گستره سیاسی وسیع نباید انتظار معرفی تنها یک نامزد از سوی یک جناح سیاسی را داشت.
ایمانی با اشاره به آرایش سیاسی اصولگرایان گفت: از مجموعه جمنا (جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی) یک نامزد بیشتر بیرون نخواهد آمد البته ممکن است برخی دیگر از طیف های اصولگرا هم نامزد دیگری داشته باشند با این تبصره که احمدی نژاد را مطلقا اصولگرا نمی دانم و خود وی هم این موضوع را اعلام کرده است.
وی خاطر نشان کرد: ولی چالش اصلاح طلبان درباره انتخاب نامزد از مشکل اصولگرایان بزرگ تر است. اصلاح طلبان بر سر یک دوراهی قرار گرفته اند. اگر آنان فقط با روحانی به میدان بیایند ممکن است وی نتواند آرای لازم را برای تصدی کرسی ریاست جمهوری به دست آورد چرا که پایگاه رای وی چندان اطمینان بخش نیست. در این صورت اصلاح طلبان به کلی از صحنه قوه مجریه حذف خواهند شد.
ایمانی اظهار داشت: اگر اصلاح طلبان یک نامزد دیگر در کنار روحانی معرفی کنند باز کار راحت نخواهد بود چرا که معرفی دو کاندیدا به معنای این است که اگر یکی از آنها در نظر سنجی ها با اقبال مردمی بیشتری روبرو شد دیگری به نفع وی کنار رود.
این فعال سیاسی اصولگرا گفت: اما فرض کنید آقای الف هم در کنار روحانی به عنوان کاندیدای اصلاح طلبان وارد صحنه شود. نظرسنجی های روزهای منتهی به 29 اردیبهشت 96 هم حاکی از برتری محبوبیت وی بر روحانی باشد در این صورت آیا روحانی حاضر خواهد شد به نفع وی کنار بکشد؟ یعنی همان اتفاقی که در سال 92 رخ داد و عارف کنار رفت.
وی تصریح کرد: طبعا کناره گیری روحانی به نفع نامزد دیگر بشدت محل تردید است. در این صورت معنای معرفی کاندیدای دوم چه خواهد بود ؟ مگر غیر از این است که ورود اصلاح طلبان با دو کاندیدا منجر به شکسته شدن رای هر کدام از آنها خواهد شد؟
ایمانی افزود: اما فرض دیگری هم مطرح می شود که نامزد دوم اصلاح طلبان به منظور پیشگیری از عواقب رد صلاحیت احتمالی رییس دولت یازدهم به صحنه می آید. چنین فرضی از پایه و اساس غلط است. اصلاح طلبان این احتمال را صرفا برای مظلوم نمایی بر سر زبان ها انداخته اند وگرنه خود می دانند که هیچ دلیلی برای رد صلاحیت روحانی وجود ندارد.
وی گفت : انتخابات ریاست جمهوری 96 بسیار لب مرز و شانه به شانه خواهد بود. درست مانند 92 که روحانی تنها با چند ده هزار اختلاف رای رییس جمهور شد و ممکن است انتخابات بسیار سختی در پیش داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.