شهرکرد- گرمابه پرهیزگار (موزه باستان‌شناسی فعلی شهرکرد) در سال ۱۳۲۶ شمسی از محل مایملک مرحوم حاج‌آقا حسین پرهیزگار و با مساعدت مالی بانو حاجیه سلطان خانم آزاده و حاج ابوالقاسم آزاده چالشتری احداث و در سال ۱۳۳۴ شمسی وقف عام شد.

گرمابه ای که موزه شد/موزه شهر کرد رد پای تاریخ را به نمایش گذاشته است

به گزارش قدس آنلاین، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با اشاره به قدمت آثار تاریخی موجود در موزه شهرکرد گفت: گرمابه پرهیزگار با زیربنای حدود ۶۲۰ مترمربع متشکل از دو باب حمام کوچک و بزرگ یکی از آخرین بناهایی است که در دوران پهلوی دوم به سبک معماری سنتی حمام‌های قدیمی کشور در شهرکرد احداث و دارای ویژگی‌های معماری و هنری ارزشمندی است.

بهمن عسگری سوادجانی ادامه داد: حمام بزرگ در جبهه جنوبی و حمام کوچک متصل به آن در ضلع شمالی قرار دارد.

وی افزود: عملیات تبدیل گرمابه پرهیزگار به موزه باستان‌شناسی با افزودن الحاقاتی به شیوه معماری سنتی در سال ۱۳۷۶ آغاز و با مجموع زیربنای یک هزار و ۴۰۰ مترمربع در بهار ۱۳۸۲ به پایان رسید. وی اضافه کرد: ابزار سنگی‌در این موزه مربوط به دوران نو سنگی، مکشوفه از شهرستانهای لردگان، گندمان و بلداجی است و پیکرک‌های گِلی به شکل حیوان، مکشوفه از محوطه‌های باستانی گندمان و لردگان با قدمت ۹۰۰ سال نیز در این موزه قرار دارند.

عسگری سوادجانی اظهار داشت: لیوان مفرغی از دوره ایلام هزاره دوم ق.م مکشوفه از بلداجی، کاسه سفالی متعلق به دوران مس‌سنگی مکشوفه از شهرستان شهرکرد، پیاله سفالی متعلق به دوران مس سنگی، مکشوفه از شهرکیان مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد و ساغر سفالی متعلق به دوره ایلام میانه و معروف به(ته‌دکمه‌ای) از جمله آثار موجود در این موزه است. وی افزود: آجرنوشته‌ ایلامی، پیکرک سنگی انسان، کوزه سفالی با نقوش قالبی، ظروف شیشه‌ای کوچک، سکه‌های طلا و نقره از دوران مختلف تاریخی، قالیچه بختیاری، سنگ نوشته و ... از دیگر آثار تاریخی به نمایش گذاشته شده در این موزه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.