شهر کرد- رشته قلمزنی و چلنگری، قفل‌سازی، گیوه‌دوزی، نمدمالی، اسلحه‌سازی، گره‌چینی،کرباس‌بافی و ...که برخی از این رشته‌ها درحال حاضر نیز کار می‌شود، قالی‌ها و انواع گلیم‌های عشایری استان از شهرت جهانی برخوردارند.

سوغات چهار محال و بختیاری ریشه در تمدن دارد

 به گزارش قدس انلاین، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری با اشاره به تاریخچه صنایع دستی در این استان گفت: براساس آخرین یافته‌ها از هزاره دهم قبل از میلاد مسیح(ع) سفالگری در کوه‌ها و دشت‌هایی که قسمت بختیاری استان را تشکیل می‌دهند رواج داشته است.

مهرداد رئیسی عنوان کرد: به گلیم‌ وبافته‌های گلیمی اشاره کرد و افزود: گلیم تاریخچه‌ای بسیار کهن و حتی بیشتر از قالی دارد که ویژگی‌هایی از قبیل ذهنی‌باف بودن، نقوش هندسی، همجواری رنگ‌های گرم وسرد، قرینگی طرح، ریتم چشم‌نواز رنگ‌های هم‌خانواده که عموما گرم هستند گلیم چهارمحال و بختیاری را منحصر به فرد کرده که بافته‌های گلیمی، محصولاتی مانند گلیم، گلیمچه، گبه، سرانداز، سجاده و ... را شامل می‌شود.

رئیسی یادآور شد: نساجی سنتی از دیگر صنایع دستی این استان است که به منظور تولید انواع پارچه‌ وبرخی زیراندازها نظیر گلیمچه، سجاده، پشتی، موج، ماشته، کیسه حمام، جاجیم، جاجیمچه ‌روتختی، رومیزی، روسری و .... به صورت دستباف تهیه می‌شود. وی تشریح کرد: نمدمالی از دیگر صنایع دستی محسوب می‌شود که از زیبایی، ظرافت، استحکام و مرغوبیت برخوردار است و به علت خاصیت ضربه‌گیری و عایق بودن در مقابل رطوبت همچنین سازگاری با محیط زیست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه هنر نمدمالی توانسته نشان یونسکو و نشان ملی مرغوبیت را دریافت کند اضافه کرد: مواد اولیه نمدمالی پشم بهاره مرغوب بوده و نمدهای سنتی عبارتند از زیرانداز، کلاه نمدی، شنل‌های چوپانی، جلیقه نمدی، شال نمدی و .... است.

رئیسی با بیان اینکه هنر ساخت احجام فلزی در استان، مهر اصالت یونسکو را به خود اختصاص داده است، آن را یکی دیگر از رشته‌های هنری مربوط به چهارمحال و بختیاری دانست و گفت: این هنر جزء رشته‌های نوآوررنه با ویژگی‌های منحصر به فرد از جمله استفاده از ضایعات فلزی و خلق آثار زیبا و جذاب است. وی توضیخ داد: صنایع دستی چوبی، چاپ قلمکار، نگارگری، قلمزنی رنگرزی سنتی، دوخت البسه محلی، صنایع دستی عشایری، ملیله‌دوزی و .... از دیگر هنرهای مربوط به این استان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.