گرگان- استان گلستان دارای تاریخ کهن و زیبایی های طبیعی و تاریخی بسیاری است که پیش از این پایتخت خانوادگی حکومت قاجار محسوب می شد.

گشت و گذار در سرزمین هیرکانی/گلستان گردشگران ایرانی اینجاست

به گزارش قدس آنلاین، شهرستان گرگان مرکز استان گلستان شهری زیبا و نگینی در طبیعت چشم‌نواز شمال ایران با جاذبه‌های فراوان طبیعی و تاریخی یکی از شهرهای سیاحتی و میعادگاه عاشقان طبیعت و دوستداران تاریخ است.

نام قدیم آن هیرکانیا که مرکز ایالت هیرکانی در زمان اشکانیان بوده است.آغا محمد خان قاجار در این شهر بدنیا آمد و گرگان به عنوان پایتخت خانوادگی حکومت قاجار محسوب می‌شد و به نام دارالمومنین معروف بوده که در روی سکه‌های بعد از صفوی ضرب این شهر مشاهده می‌شود و اثار ساختمانی زیادی از دوران صفوی نادرشاه و قاجار در این شهر ساخته شد که بعضا نیز باقی هستند.

این شهرستان دارای جاذبه‌های زیبای گردشگری مشتمل بر کوهسارها ، دره‌ها ، رودخانه‌ها ، آبشارها ، چشمه‌ سارها و جنگل‌های سرسبز می‌باشد.

جنگل ناهار خوران

ناهارخوران امروزه به صورت یک پارک جنگلی در جنوب شهر گرگان قرار دارد.

این منطقه از هوای نسبتاً مطبوع و ملایم تری در مقایسه با شهر و مناطق شمالی این منطقه برخوردار است.

از روایتهای قدیمی نیز چنین برمی‌آیدکه حجاج گرگانی که برای زیارت خانه کعبه به مکه عزیمت می‌کردند و یا برای زیارت بارگاه امام رضا به مشهد مشرف می‌شدند در راه بازگشت کاروان از کوههای جنوب گرگان به منطقه زیارت می‌رسیده و در آنجا پس از چندین ماه دوری، اطرافیان آنان به استقبالشان می‌رفته‌اند و در منطقه فعلی ناهارخوران جهت صرف ناهار توقف می‌کرده‌اند که امروزه به ناهارخوران مشهور شده‌است.

پارک جنگلی النگدره

پارک جنگلی النگدره  در مسیر جاده ناهار خوران قرار گرفته است. این پارک به عنوان پارک جنگلی شاخص شمال کشور انتخاب و معرفی شده است ،داخل آن جاده ای آسفالته وجود دارد .آب و هوای این منطقه حداقل ۱۰ درجه خنک تر از نقاط شهری و پرجمعیت است و  این پارک در دامنه جنگل های انبوه شمالی قرار دارد که از پوشش درختان جنگلی برخوردار است و رودخانه ای از میان آن می گذرد.

پارک جنگلی قرق

این پارک به مساحت ۶۵۰ هکتار در ۲۰ کیلومتری شرق گرگان ودر شاهراه آسیایی واقع گردیده که محل نگهداری گوزن های بومی و منحصر بفرد به نام مارال در جنگل های شمال ایران می باشد.

در این پارک وجود کمپ های چوبی منظره زیبایی را جهت استراحت مسافران و گردشگران به وجود آورده است.

  پارک جنگلی قرق به عنوان یک منطقه نمونه گردشگری و همچنین محل احداث موزه روستای شمال کشور در این پارک است.

آبشار زیارت

این آبشار در ۱۸ کیلومتری شهر گرگان و در۳ کیلومتری جنوب روستای زیارت واقع شده است.

آبشار رنگو

آبشار رنگو در ۶ کیلومتری جنوب غربی شهرستان گرگان واقع شده است. این آبشار که بستری نیم دایره‌ای شکل دارد، شامل یک محل ریزش اصلی و چند محل ریزش فرعی است و حدود ۷ متر ارتفاع دارد وباحجم آب به نسبت قابل توجه،منظره‌ای جالب و دیدنی را بوجود آورده است.

این مجموعه فاقد امکانات تفرجگاهی برای علاقمندان به طبیعت می باشد.

تپه هزارپیچ

تپهٔ هزارپیچ یکی از بلندی‌های پیرامون گرگان است، این تپه در ورودی غرب گرگان واقع است و یکی از فرستنده‌های اصلی تلویزیون شهر نیز بر بلندای آن مستقر شده است که دورنمای زیبایی از شهر گرگان را در پیش چشم گردشگران می گستراند.

چشم انداز اطراف این مسیر شامل جنگلهای مصنوعی از سرو و کاج، درختچه های طبیعی، پوشش مرتعی و جنگلهای انبوه است.

جنگل شصت کلا

جنگل شصت کلا در ۶ کیلومتری جنوب غربی شهر گرگان واقع است و در نقاط بکر و دور از دسترس آن جانوران وحشی و درنده دیده می‌شود.

در کف تاریک جنگل و در کنار درختان می‌توان انواع قارچ‌های رنگارنگ و بعضاً سمی را یافت که بسیاری از آن‌ها خواص دارویی و صنعتی مهمی دارند.

جنگل توسکستان

این جنگل در۱۸ کیلومتری جنوب شرقی گرگان واقع است . بدون تردید از زیبا ترین جنگل های ایران است.

روستایی با همین نام در ابتدای این جنگل قرار دارد.جاده ای آسفالته از میان آن می گذرد که انتهای آن شاهرود می باشد.

این جاده مسیری پرپیچ و خم را طی می کند تا این که به بالا ترین نقطه خود ،یعنی منطقه جهان نما برسد ودر امتداد آن مناظری خواهید دید که قابل وصف نیست !

هرچند این جاده پیچ هایی دارد که هر راننده ای را اولین بار دچار ترس خواهد نمود. اما مناظر دلکش آن و هوای مطبوع ، نسیمی از بهشت به گونه هایتان می نوازد.

چشمه آبگرم زیارت

چشمه آب گرم زیارت در ۱۵ کیلو متری جنوب گرگان و در روستای زیارت و ضلع شرقی رود خانه خاصه رود قرار دارد.

دارای آب صاف و زلال و فاقد طعم و بوی تند و خاص بوده و گرمای ملایم و مطبوعی دارد. به گفته اهالی زیارت، آبگرم این روستا آرام بخش بوده و برای انواع بیماریهای پوستی و درد مفاصل مفید است .

مدرسه عمادیه

مدرسه عمادیه از جمله بناهای تاریخی است که وقف‌نامه‌های موجود قدمت آن را به صفویه ( شاه طهماسب – شاه سلیمان) می رساند.

مسجد جامع گرگان

 مسجد جامع گرگان فعلی (استرآباد قدیم) در بازار سنتی و قدیمی نعلبندان ساخته شده است.

بنای اصلی این مسجد متعلق به دوره سلجوقی است و از آثار آن دوره در حال حاضر تنها مناره مسجد باقی مانده که دارای کتیبه‌ای به خط کوفی است.

در داخل مسجد بر دیوارهای ایوان غربی سنگ ‌نبشته‌های زیادی نصب شده است که بسیاری از آنها فرمان‌های حکام و پادشاهان زمان در ارتباط با شهر استرآباد است. این مسجد دو بار در زمان شاه عباس اول و دوم صفوی مرمت شده است.

کاخ آغا محمد خان

 این بنا توسط محمد خان قاجار ساخته شده و در شهرستان گرگان قرار دارد ویژگی معماری اسلوب ساخت نشانگر آن است که این بنا در تاریخ ۱۲ هجری قمری ساخته شده است.

این کاخ در نزدیکی دروازه بسطام سابق حدود فلکه کاخ و پارک شهر فعلی ساختمان شهرداری گرگان قرار دارد و فعالا در اختیار سپاه پاسداران است .این کاخ دارای عمارت های دارالعماره و دارالحکومه – کلاه فرهنگی عباس خانی و سلسیان خانی می باشد .

کاخ سلطنتی (کاخ موزه)

 کاخ شهر گرگان پس از مرمت به کاخ موزه گرگان تبدیل شد.

این بنا که در دو طبقه به سبک اروپایی در سال ۱۳۱۷ه.ش به دستور رضاخان در کنار مجموعه ای از ساختمان های اداری ساخته شده است.

کاخ شهر گرگان با قدمتی بیش از۷۰ سال در سال ۱۳۴۳ه.ش. به عنوان بیست و چهارمین موزه کشور و نخستین موزه شمال کشور مطرح است.

خانه امیر لطیفی گرگان

خانه امیر لطفی در محله چهارشنبه‌ای واقع شده است و بنایی است دو طبقه و روبه جنوب با یک هزار متر مساحت است.

تاریخ ساخت این بنا به اواخر دوره قاجاریه می رسد و اوج رونق بنا زمان پهلوی اول بوده است. این بنا در سال ۱۳۷۸ با شماره ۲۳۹۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

خانه تقوی

این مجموعه از بناهای دوره قاجار است که در مساحتی بیش از ۲۰۰۰ متر مربع ساخته شده و ساخت آن منسوب به حاج میرزا محمدتقی تقوی (تقی اف) می باشد.

خاندان تقوی از تجار بزرگ منطقه ی استراباد بودند که به علت تجارت با روسیه عنوان تلگرافی آن ها «تقی اف» بود.

این مجموعه ی تاریخی شامل بیش از ده حیاط اصلی و فرعی می باشد.مصالح به کار رفته در این ساختمان ها ، کچ ، خاک ، آهک ، آجر ، خشت خام و چوب می باشد.

مجموعه باقری ها

مجموعه تاریخی باقری گرگان مربوط به اواخر دوره قاجار است که در سال ۸۱ در فهرست آثار تاریخی به ثبت رسیده است.

خانه باقری ها در بافت تاریخی و محله سرچشمه گرگان قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.