ایلام- غار زینگان یکی از جاذبه های مهم توریستی استان ایلام است که همه ساله در ایام مختلف شمار زیادی از گردشگران بومی و غیر بومی از آن بازدید می کنند.

غار زینگان؛ تصویری از حسن سلیقه خالق بی همتا و بهشت گردشگردان

به گزارش قدس آنلاین،  استان ایلام با قدمتی به اندازه تاریخ کهن مامن گذشتگان پیش از تاریخ بوده و دوره عیلام باستان بر اساس اسناد و آثار تاریخی که از آن کشف شده خود گویای پیشینه ریشه دار این منطقه است.
مردمانی مهمان نواز، استانی با کوه ها و دشت های زیبا و مملو از درختان بلوط و بنه که این روزها در این ایام بهار هر ذره از خاکش آنچنان زیبا و باشکوه شده که تصویری بی نهایت زیبا از حسن سلیقه خالق بی همتا در برابر چشمان ما به نمایش می گذارد.
در این بین «غار زینگان» معروف به غار بهشت یکی از این آثار و جاذبه های طبیعی باشکوه و بسیار دیدنی است که تنها حضور در این غار می تواند، زیبایی بی مثالش را بازگو کند.

غار«بهشت»

غار شگفت‌انگیز زینگان در پنج کیلومتری جنوب شرقی شهر صالح‌آباد و در فاصله ۴۵ کیلومتری شهر ایلام قرار دارد، این غار روباز که بیش از یک کیلومتر طول دارد دارای آب فراوان، دهلیزهای آب گیر، قندیل‌های متعدد و آبچک‌های طبیعی و بسیار جالب است، هوای داخل غار بسیار سرد و مطبوع است؛ در حالی که منطقه صالح‌آباد در تابستان حدود ۴۰ درجه گرما دارد.

اختلاف هوای بیرون غار با درون آن تقریبا ۵۰ درجه است و به همین دلیل آن را غار«بهشت» می‌نامند. سرخس‌ها، جلبک‌ها، گل‌ها و گیاهان خودروی داخل غار، رنگ سنگ‌ها، پیچ و خم داخل غار، لب‌های به هم دوخته قسمت‌هایی از سقف غار همه و همه حکایت از شگفتی‌های طبیعت دارد، این غار یکی از جاذبه‌های مهم توریستی شهرستان مهران است.

این غار در اصل یک غار نیست بلکه یک تنگه است که به اشتباه در منطقه به عنوان غار شهرت یافته است، دو سر مسیر باز است و هیچ شباهتی به غار در آن دیده نمی‌شود.‌

مسیر دسترسی به غار زینگان بدین ترتیب است که باید از از شهر ایلام به صالح آباد واقع در ۵۰ کیلومتری غرب ایلام سفر کنید، این غار در صالح آباد کاملا شناخته شده است و تابلویی در نزدیکی امامزاده صالح مسیر را نشان می‌دهد.

از درون صالح آباد تا ورودی تنگ زینگان حدود ۵ کیلومتر جاده خاکی نه چندان مناسب برای ماشین‌های سواری وجود دارد که عبور از اینجاده خاکی نزدیک به ۴۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

درون تنگه و در تمام طول مسیر آب زلالی جاری است و در بیشتر قسمت‌ها باید از درون آب عبور کنید. مسیر در قسمت‌هایی بسیار تنگ می‌شود و به سختی می‌توان از آن عبور کرد.

طول تنگ زینه گان به گفته یکی از اهالی منطقه حدود ۶ کیلومتر است که البته در جاهایی از آن کاملا باز می‌شود.

هوای درون تنگ بسیار خنک و مطبوع بوده و به همین دلیل به آن «غار بهشت» نیز می‌گویند. بهترین زمان برای پیمایش غار زینگان بهار و تابستان است.

علت اینکه غار زینگان در فصل تابسان طراوت و شادابی خاصی را دارد این است که با توجه به گرمسیر بودن منطقه صالح آباد و گرمای بیش از حد در فصل تابسان و قرار داشتن این چنین جای خنک در دل آن گرما بسیار جالب و دیدنی خواهد بود.

سرخس ها، جلبک ها، گل ها و گیاهان خودروی داخل غار، رنگ سنگ ها، پیچ و خم داخل غار، لب های به هم دوخته قسمت هایی از سقف غار همه و همه حکایت از شگفتی های طبیعت است.
این غار یکی از جاذبه های مهم توریستی استان ایلام است و همه ساله در ایام مختلف شمار زیادی از گردشگران بومی و غیر بومی از آن بازدید می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.