شهرکرد- استان چهارمحال و بختیاری با دارا بودن بیش از ۲۵۰ جاذبه شناخته شده طبیعی تاریخی و مذهبی از مهمترین مناطق کشور برای جذب گردشگر به شمارمی‌رود.

اتراق بهاری در کنار چشمه و دریاچه شلمزار

به گزارش قدس آنلاین، جلوه‌های گردشگری طبیعی استان چهارمحال و بختیاری از تنوع بسیاری برخوردار بوده ومی‌تواند سهم بسزایی در رونق دادن به صنعت گردشگری کشورایفا کند.

امروزه تالابها، چشمه‌ها،آبشارها، غارها، مناطق حفاظت شده و سایر چشم‌اندازهای طبیعی استان چهارمحال وبختیاری زیباترین پتانسیلهای گردشگری کشور را تشکیل می‌دهند که دریاچه شَلَمزار یکی از آنهاست.

دریاچه شَلَمزار

دریاچه شَلَمزار در جنوب شرقی شهر شلمزار از توابع شهرستان کیار و در فاصله ۴۰ کیلومتری شهرکرد (مرکز استان چهارمحال و بختیاری) قرار دارد.

این دریاچه با جلوه بی‌نظیر خود یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان کیار به شمار می‌رود. از جمله امکانات گردشگری این دریاچه امکان ماهیگیری، پارک بازی کودکان، آلاچیق‌ها، باغ پرندگان و مزارع توت فرنگی و زعفران می‌باشد.
از دریاچه شلمزار دو رودخانه جدا می‌شود که یکی به سمت مرکز شهر و دیگری به سمت روستای دَستِنا می‌رود. از ویژگی‌های این دریاچه دِبی ۱۳۰۰ لیتر بر ثانیه آن می‌باشد.

دشت زیبای دیزدشت با ویژگی‌های منحصربه فرد خود درطول مسیر دریاچه، نسیم خنک رودخانه ای که ازکنارجاده می‌گذرد، حالت مطلوب ودوست داشتنی را در منطقه به وجود می‌آورد.
درمحل دریاچه وسایل تفریح وسرگرمی برای کودکان قرارداده شده تا افرادی که ازشهرها  واستان‌های اطراف به این منطقه بکرودیدنی می‌آیند، ساعاتی را با شادی و آسایش در کناراین سرچشمه بگذرانند.
از دریاچه شلمزار دو رودخانه منشعب می‌شود که یکی از آن ها برای آبیاری زمین‌های کشاورزی با نام‌های زیرتلی و چزغان و چما مورد استفاده قرارمی گیرد و مازاد مصرف آن به شهر دستنا و روستای سلم حرکت می‌کند و سرانجام به رودخانه کارون می‌پیوندد.
رود دیگراز کنار جاده حرکت می‌کند و مقداری از آن به مصرف پرورش ماهی برای تولید ماهی قزل آلای سرد آبی مورد استفاده قرارمی گیرد، آب اضافی به سمت شهر حرکت می‌کند و از میان شهر شلمزار می گذرد، حرکت این آب از وسط شهر باعث تعدیل آب وهوای شهرشده و باعث زیبایی شهر شده است.
 

سیاحت و زیارت

نقل قولهایی از قرار داشتن این منطقه در مسیر جاده ولایت وجود دارد و وجود قدم گاهی از امام رضا(ع) هم در این محل و نقل قول‌های فراوان آن حالت معنوی خاصی به آن بخشیده و باعث توجه مردم ولایتمدار به این منطقه شده است.
دبی ۱۳۰۰ لیتر بر ثانیه آب، امکان ماهیگیری در دریاچه، پارک بازی کودکان، آلاچیق‌ها و نشیمنگاه‌های زیبا، آب معدنی صادراتی، باغ پرندگان وحشی و مهاجر، مزارع توت فرنگی و زعفران و مرکز شیلات ماهی قزل سرد آبی از جمله ویژگی‌های این دریاچه می‌باشد.


پرندگان وحشی و مهاجر و مرکز شیلات ماهی قزل آلا، آلاچیق‌ها و نشیمنگاه‌های زیبا به این مکان زیبایی خاصی بخشیده است.
وجود کارخانه آب معدنی صادراتی در کنار این چشمه و تغذیه از آب چشمه برای تولید آب معدنی و صنایع غذایی به رونق منطقه افزوده است.

چشمه شلمزار

این چشمه زیبا در ۳۰ کیلومتری شهرکرد، مرکز استان جهار محال و بختیاری و در شهر شلمزار مرکز شهرستان کیار قرار دارد. همه ساله در فصل بهار و تابستان تعداد زیادی از گردشگران و طبیعت گردان داخلی و خارجی برای دیدن این چشمه  به شلمزار می آیند.

تنگ خراجی

در کیلومتر ۲۵ جاده شهرکرد به شلمزار، منطقه‌ای به نام تنگ خراجی وجود دارد که در این منطقه تعدادی غار و پناهگاه سنگی دیده می‌شود. غار تنگ خراجی در ۴ کیلومتری روستای خراجی و در قسمت شرقی کوه جهانبین واقع شده است.

برای ورود به این غار باید به صورت سینه‌خیز از دهانه تنگ آن وارد شد. مسیر غار دارای سنگ‌هایی زیبا به شکل گُل کلم و در عین حال تیز پوشانده است که به دلیل باریک بودن مسیر، پیمایش آن سخت شده و احتیاج به توان فنی و جسمی بسیار بالایی دارد.

در این منطقه آثاری متعلق به ادوار پیش از تاریخ نیز دیده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.