ساری- مجموعه رصدخانه و آسمان‌نمای آلاشت به عنوان تنها رصدخانه استان‌های شمالی ایران و نخستین رصدخانه استان مازندران با هدف ایجاد طرحی آموزشی و افزایش جاذبه‌های تفریحی و توریستی در سال ۸۶ از سوی شهرداری آلاشت بر روی یکی از تپه‌های این شهر ساخته شد.

رصد خانه«آلاشت»شما را تا کهکشان همراهی می کند

به گزارش قدس آنلاین، ارتفاع این رصدخانه از سطح دریا ۱۸۱۵ متر است و تمام مجموعه رصدخانه حاضر بر روز تپه‌ای به ارتفاع ۵۰ متر قرار گرفته و از ۳ طرف به پرتگاه و از طرف دیگر در دامنه کوه محصور شده است.

به همین دلیل تمام رفت و آمدها به رصدخانه و مرکز اداری مجموعه از طریق پلکان و با پای پیاده امکان‌پذیر است.

گروهی از مخاطبان رصد خانه آیت‌الله صالحی مازندرانی آلاشت پژوهشگران دانشگاهی هستند و در رشته کیهان شناسی و اختر فیزیک که جنبه علمی و آکادمیک دارد به اینجا می‌آیند.

پژوهشگران می‌توانند برای انجام طرح‌های علمی و پایانامه از امکانات رصد خانه آلاشت استفاده کنند.

همه ساله گروهی در قالب گروه‌های دانش آموزی و دانشجویی یا گروه‌های آزاد با برگزاری اردوهایی از رصدخانه آلاشت بازدید می‌کنند.

هر فردی با توجه به هر میزان دانش و علاقه‌مندی که به دانش نجوم دارد می‌تواند که به صورت ثابت هر هفته شب‌های پنجشنبه و شب‌های تعطیلات به این مرکز مراجعه کند.

 زیبایی های آسمان به شرط مساعد بودن شرایط جوی حدود نیم ساعت بعد از اذان مغرب با تاریک شدن هوا تا نیمه‌های شب در رصد خانه میسر است و می توان با استفاده از تلسکوپ، زیبایی‌های جهان را دید.

شهرداری آلاشت سوئیت‌هایی در محل مهمانپذیر شهرداری برای استفاده عموم قرار داده که می توان از آنها برای اقامت شب استفاده کرد.

امکانات رصد خانه

در این مجموعه امکاناتی چون ۲ دستگاه تلسکوپ ۱۴ و ۶ اینچی زیر گنبدی به قطر ۴ متر نصب شده که تلسکوپ ۱۴ اینچی از نظر اندازه جز تلسکوپ‌های بزرگ حال حاضر ایران به حساب می‌آید و ۲ تلسکوپ نیم متری دیگر نیز در این مجموعه وجود دارد.

از دیگر امکانات مجموعه رصد خانه آلاشت می‌توان به آسمان نما، ترازوی نجومی، مجموعه کامل نرم افزارها، کتاب، عکس، پوسترهای اخترشناسی، اتاق رایانه و سالن همایش اشاره کرد.

کار رصد بیشتر در شب انجام می‌شود چون نور خورشید در روز مانع دیدن ستاره‌ها می‌شود.در روز بیشتر رصد خورشید انجام می‌گیرد که تلسکوپ و ابزار خاص خود را دارد اما هنوز فضایی برای نصب و استقرار آن ساخته نشده و قابل استفاده نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.