ساری-معماری اعجاب اور مسیر راه اهن شمال در مسیرکوهستان و جنگل جاذبه ای است که حتی برای گردشگران خارجی هم جذاب است و پل ها و تونل هایی که با گذشت ۸۰سال همچنان پابرجا ،محل تردد غول های اهنی هستند که روزانه دهها بارمسیر را طی می کنند و سازه هایی که با ابتدایی ترین ابزار بشری در دل کوه و جنگل ساخته شده اند حتی برای معماران و مهندسان امروز هم شگفتی سازند.

عبور از «پل ورسک» با قدیمی ترین شیوه لوکوموتیورانی/ راه آهن شمال معماری شگفتی آفرین است

هشتاد سالگی ساخت پل تاریخی ومهم ورسک بهانه ای شد تا جاذبه های مسیر ریلی راه اهن شمال را برای دیدن این معماری دیدنی و تحسین برانگیز را طی کنیم.

سفری ریلی با درزینی کوچک که خود تجربه ای خاطره انگیز است.سفر از ایستگاه راه اهن ساری که هنوز معماری گذشته را در ان می توان نظاره گر بود اغاز شد.

راه آهن شمال دارای ۳۱ ایستگاه بزرگ و کوچک است و به لحاظ شرایط اقلیمی به دو قسمت جلگه ای و کوهستانی تقسیم می شود.

قطارهای مسافری که از راه می رسند پشت پنجره های قطار مسافرانی را می بینید که با تلفن همراه خود از ساختمان ,معماری وطبیعت اطراف ایستگاهها عکس می گیرند.

مسیر راه اهن شمال هم نشین با کوه، جنگل،تاریخ و معماری است.

در قطارهای این مسیر نباید فرصت دیدن و نشستن پشت پنجره را از دست داد زیرا این زیبایی در مسیر سوادکوه به اوج می رسد مسیری رویایی و خاطره انگیز که برای  گردشگران دیدنی است.

ایستگاههای راه اهن شمال هرچند به امکانات و تجهیزات مدرن امروزی مجهز ند اما همچنان از ابزار گذشته نیز بهره می برند.

نکته جالب توجه اطمینایی است که کارکنان راه اهن به ابزار قدیمی دارند ومعتقدند که درصد خطای بسیار کمی دارند.

به گزارش قدس آنلاین، ایستگاههای قطار در مسیر راه اهن شمال با معماری جذاب خود توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند.ایستگاه هایی که اگر چه به امکانات امروزی مجهز شده اند اما هنوز از حیث بصری مولفه های گذشته را نیز روایت می کنند.

دریافت مجوز حرکت در مسیر هنوز مربوط به ۸۰ سال گذشته است و با میله های کوچکی انجام می شود که لوکوموتیو رانان با دریافت و واگذاری ان مجوز ادامه مسیر را دریافت می کنند.

حتی تلفن های هندلی هم با وجود تلفن های تصویری روی میز روسای ایستگاه ها جایگاه خود را دارند .

پل ها و تونل هادر نقاطی دور از دسترس انسان با  طبیعت  پرباران و رانشی منطقه ان هم با کمترین اسیب به محیط زیست با بیل و کلنگ و توان کارگران ساخته شده اند .

طراحی مسیر ۱۱۵ کیلومتری خط راه آهن شمال از«گدوک» تا«قائم شهر» به گونه ای بوده که با ساخت آن یکی از زیبا ترین مناظر دست ساز بشر در دامنه های شمالی رشته کوههای البرز پدید آمده است.

در این مسیر دره های عمیق ، قله های رفیع و صعب العبوری وجود دارد که موجب احداث راه آهن با تعداد بسیاری تونل و پل های بزرگ و کوچک ،همراه با خطوط حلزونی شکل معروف به سه خط طلا شده است .

«والتر ایکنر» اهل اتریش طراح ورسک

درست روبروی پل تاریخی و باشکوه ورسک مزاری وجود دارد که مهندس و طراح این پل در ان ارمیده است.

«والتر ایکنر»اتریشی که در سایه تلاش و خلاقیت خود و همکارانش چنین سازه تحسین برانگیزی را میان دو صخره با عظمت خلق کرده است پس از مرگ بهترین مکانی را که برای مزارش برگزیده ورسک است.

۸۰ سال گذشت

پل از ملات سیمان و شن شسته شده و آجر ساخته شد و در ساختمان آن از آرماتور استفاده نشده‌ است. پل ورسک که اکنون از ساخت آن بیش از ۸۰ سال می‌گذرد خم به ابرو نیاورده و حیرت هر گردشگری را بر می‌انگیزد.

 پل ورسک در شمار مهم‌ترین آثار فنی مهندسی راه آهن شمال ایران محسوب می‌شود و با شمارۀ ۱۵۴۳به ثبت ملی رسیده‌ است.

راه اهن شمال پس از هشت دهه خدمتی که این پل به مردم ایران داشته قصد دارد نمادی از پل ورسک را در جوارقبر ایکنر احداث کند.

روزگاری از این پل برای اشغال ایران وحضوربیگانگان استفاده شد و بعدها پس از پیروزی انقلاب برای عزیمت رزمندگان شمالی تا جانانه و شجاعانه دشمن متجاوز را از این اب و خاک برانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.