ساری- موزه های مازندران تونلی به تاریخ و زمان گذشته است که بسیاری از آداب و رسوم ایرانیان به ویژه در این خطه سبز کشور را بازخوانی می کند.

میهمانی در خانه موزه«نیما یوشیج»/آشنایی با دست ساخته های مهندسان صفوی

به گزارش قدس انلاین، استان مازندران و مرکز آن شهر ساری دارای موزه های متعدد و متنوعی است که شاید برای تمامی گردشگران شناخته شده نباشد.

موزه تاریخ شهر ساری (عمارت کلبادی)

موزه تاریخ شهر ساری که از مجموع سه بنا به نام­ های عمارت منوچهر خان کلبادی، خانه نظری و حمام وزیری تشکیل یافته است، در خیابان انقلاب، محله آب­انبار نو، کوچه چهاراه برق واقع شده است.

این موزه در سال ۱۳۸۷ به مناسبت سی امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با سه بخش مستقل باستان شناسی، مردم شناسی و صنایع دستیراه اندازی شده است.

حمام وزیری (موزه مردم شناسی)

حمام وزیری از بناهای قدیمی شهر ساری است که در خیابان انقلاب، محله آب انبار نو، کوچه چهار راه برق و در ضلع شمالی عمارت منوچهرخان کلبادی قرار دارد.

حمام وزیری در گذشته در جوار خانه وزیری قرار داشت و روزگاری نیز قسمتی از این خانه بودو از همین رو به حمام وزیری معروف است.

این اثر به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران با قدمتی از دوران قاجار به ثبت رسید. بنای حمام به لحاظ نوع مـعماری، مـصالح و ویـژگی­های ساختمانی از ابـنیه دیـدنی و مـشهور مازندران به شمار می‌رود.

موزه تاریخ شهر بابل

بنای موزه تاریخ شهر بابل در سال ۱۳۰۴ به عنوان بلدیه یا شهرداریدر خیابان مدرس، چهارراه شهرداری کنونی احداث شد.

این موزه در سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۵۲۶ به ثبت آثار ملی کشور رسید. بنای موزه به صورت کلاه فرنگی و کاملاً متأثر از سبک معماری اروپایی بوده که با احتساب زیرزمین، سه طبقه است.

خانه موزه نیما یوشیج

خانه نیما یوشیج (۱۳۳۸-۱۲۷۶) فرزند ابراهیم نوری و طوبی مفتاح، شاعر بلند آوازه ایران، در روستای یوش از توابع بخش بلده شهرستان نور در استان مازندرانواقع است.

یوش، روستایی است با قدمت نسبتا کهن در اقلیم کوهستانی و ییلاقیکه طبیعت بکر و بافت روستایی آن به خوبی حفظ شده است.

وجود خانه پدری نیما در این روستا، بیش از پیش به ارزش فرهنگی این منطقه افزوده است. زادگاه او که آرامگاه وی نیز گردیده است، از بناهای زیبای دوره قاجار به شمار می آید.

موزه تاریخ شهر آمل

موزه تاریخ شهر آمل در خیابان امام رضا(ع)، در جهت شرقی رودخانه هراز، جنب پل دوازده چشمه و پل معلق واقع شده است. این ساختمان در سال ۱۳۱۵ با عنوان اداره مالیه شهرستان آمل تاسیس گردید و تا سال ۱۳۸۷ با همین عنوان(دارایی) استفاده می­ شد.

این بنا در تاریخ یاد شده با کاربری فرهنگی در اختیار اداره کل میراث فرهنگی مازندران قرار گرفت و پس از مرمت و احیا در سال ۱۳۸۹ به عنوان موزه تاریخ آمل افتتاح گردید.

موزه شهدای آمل(بقعه میر بزرگ)

بقعه میر بزرگ در بافت قدیم شهرآمل، خیابان شهید مفتح و در محدوده بازار واقع شده است. این اثر تاریخی در عهد سلطنت شاه عباس صفوی در سال ۱۰۲۰ ق بر روی مدفن میرقوام الدین مرعشی بنیانگذار سلسه مرعشیان، در اواخر قرن هشتم هجری قمری ساخته شد.

موزه مردم‌شناسی برسه تنکابن

موزه مردم شناسی برسه در روستای شانه تراش منطقه دوهزار شهرستان تنکابن واقع شده است. احداث این موزهاز سال ۱۳۸۷ بر اساس مطالعات انجام شده و الگوبرداری از معماری بومی منطقه، آغاز گردید و در مرداد ماه سال ۱۳۹۰ با رویکردمردم شناسی، گشایش یافت.

موزه مردم شناسی آلاشت

موزه مردم شناسی آلاشت در شهرستان سوادکوه استان مازندران واقع شده است.

بنای موزه منسوب به خانه پدری و زادگاه رضا شاه پهلوی است. این عمارت در دو طبقه، با خشت خام و بام شیروانی که متاثر از معماری بومیمنطقه است، احداث گردید.

موزه مردم شناسی کندلوس

موزه مردم شناسی کندلوس یکی از موزه‌های غیردولتی استان مازندران است که بین سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۷بنا نهاده شد.

روستای کندلوساز توابع بخش کجور شهرستان نوشهر است که همچون نگینی در دل طبیعت زیبای البرز شمالی، می‌درخشد.

این موزه حاصل تلاش کم نظیرآقای دکتر علی اصغر جهانگیری یکی از اهالی همین روستاست که دوران کودکی خود را در کندلوس سپری کرده و با پشت سر گذاشتن سختی‌ها و اتمام تحصیلات مقطع دکترا در آمریکا به روستای کودکی خود بازگشت و برای آبادانی آن تلاش کرد.

موزه مردم شناسی رامسر (موزه شمال)

موزه مردم شناسی شمال رامسریکی از موزه‌های غیردولتی استان مازندران است که با مجوز سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ افتتاح گردید و هم اکنون در خیابان سخت سر و در محوطه ی کاخ موزه رامسر واقع است. این موزه درطبقهبندیمقیاسموزهها، در جایگاه موزه های محلی قرار گرفته ومحتواواکثرمخاطبانآن، یکمحله اعم از روستا، شهر، شهرستانو...، رادربر می گیرد.

این موزه به همت جناب آقای عیسی خاتمی، دبیر بازنشستهراه اندازی شد که بیشتر شامل آثار مربوط به مردم شهرستان رامسر و بخشی، به دیگر مناطق استان های مازندران و گیلان در دوره های قاجار و معاصر است.

خانه موزه مکرمه قنبری

خانه موزه بانو مکرمه قنبری یکی از موزه‌های غیردولتی استان مازندران است که با مجوز سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، در مرداد ماه سال ۱۳۸۴ افتتاح گردید.

مکرمه قنبری (۱۳۸۴-۱۳۰۷) متولد روستای دریکنده شهرستان بابل، هنرمند خودآموخته ونقاش بود که به خاطر نـقاشی‌هایش به شهرت جـهانی رسید.

مکرمه تـحصیلات دانـشگاهی و سواد خواندن و نوشتن نـداشت و دوره عـلمی هم نگذرانده بود، او در سن ۶۷ سالگی نقاشی را آغاز کرد. روحـیات و شرایط خاص زندگی موجب گرایش وی به هنر نقاشی گردید؛ به طوری که به نقش پردازی بر در و دیوارها و حتی لوازم خانگی و هر آن چه که در دسترس بـود، می پرداخت. پس از فوت، در حیاط خانه اش به خاک سپرده شد. نخستین نمایشگاه او در سال ۱۳۷۴ در گالری سیحون بر پا شد. نقاشی‌های وی موجب شد تا به عنوان بانوی سال نقاش در سال ۲۰۰۱ توسط دوازدهمین کنفرانس ایران‌شناسی در دانشگاه دولتی سوئد، معرفی گردد.

کاخ موزه رامسر

مـجموعه بـاغ و کـاخ مرمر در سال ۱۳۱۶ در ضلع جنوبی شهر زیبای رامـسر به دستور رضاشاه پهلوی بنا شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، این کـاخ تحت مالکیت بـنیاد مستـضعفان قرار گرفت و در بهار ۱۳۷۹ به عنوان کـاخ موزه رامسر گشایش یافت.

سایت موزه بین­ المللی گوهرتپه

گوهرتپه از اواخر دوران نوسنگی ۶۰۰۰سال پیش بتدریج از حالت یک روستا خارج شده و در مسیر رشد و توسعه به صورت یک شهر در هزاره سوم ق. م۵۰۰۰سال پیش ظاهر گردید.

شهرباستانی گوهرتپه مربوط به هزاره‌ سوم پیش ازمیلاد در دو کیلومتری شهر«رستم‌کلای»بهشهر در استان مازنداران واقع شده که این شهر در دوران عصرآهن متروک شده‌ است.

مجموعه تاریخی عباس آباد

مجموعه تاریخی عباس آباد در ۹ کیلومتری جنوب شرقی بهشهر بعد از روستای التپه واقع شده است.

این مجموعه شامل باغ مطبق، حمام، دو برج آجری، مسیر آبرسانی، جاده های سنگفرش، آسیاب آبی، محوطه گلباغ (ایستگاه توزیع آب)، محل احتمالی کاخ، مراکز صنعتی، سد و بنای چهارطاقی مرکز مخزن سد می باشد که به سال ۱۰۲۰ تا ۱۰۲۱ هجری قمری به دستور شاه عباس کبیر (اول) و به دست هنرمندان و معماران ایرانی عصر صفوی احداث گردیده است.

مجموعه تاریخی فرح‌آباد

در ۲۸ کیلومتری شمال شهر ساری و در ۳ کیلومتری ساحل دریای مازندران قراردارد. این مجموعه شامل مسجد، پل، دیوارهای بر جای مانده از یک کاخ سلطنتی است که به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده و تفرج‌گاه ساحلی صفوی بود.

مسجد ‌با ایوان‌های رفیع، شبستان‌ها، حجره‌هاو مناره‌ها از مهم‌ترین بناهای تاریخی استان مازندران به شمار می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.