شهرکرد- امامزادگان حلیمه خاتون و حکیمه خاتون از دیرباز نه تنها مأمن عاشقان اهل بیت(ع) در شهرکرد و محل تجدید میثاق مردم با ائمه اطهار بوده است، بلکه همواره برای مسافران و زائران هم محلی برای رفع خستگی، عبادت و استراحت به شمار می رود.

بقعه دو خاتون حلیمه و حکیمه، نشان ارادت اهالی شهرکرد به اهل بیت(ع)

به گزارش قدس آنلاین؛ به هر گوشه ای از ایران که قدم بگذاری نشانه های ارادت به اهل بیت (ع) را در قالب زیارتگاه های امامزادگان جلیل القدر و مقابر نورانی آنان مشاهده می کنی  که دامان گرم آنها پذیرای مسافران دور و نزدیک است که برای عرض ارادت، زیارت و طلب آرامش و معنویت بدانجا پناه آورده اند.
شهرکرد مرکزچهارمحال و بختیاری نیز از این فرصت و موهبت به بهره نبوده و به علت وجود امامزادگان حلیمه خاتون و حکیمه خاتون همه روزه میزبان مسافران و زائران بسیاری از شهر های دور و نزدیک است.

بقعه امامزادگان حلیمه و حکیمه
از جمله امام زاده های معروف و مورد احترام مردم استان چهارمحال و بختیاری، امام زادگان حلیمه و حکیمه خاتون یا امامزاده دو معصوم شهرکرد است. پدر ایشان «ابراهیم مجاب» نام دارد و با چهار واسطه به امام موسی کاظم (ع) می رسد. بقعه ی این دو امام زاده از بناهای قدیمی و تاریخی شهرکرد به شمار می رود و در هسته مرکزی و بافت قدیمی شهر قرار دارد. با این که از بانیان اولیه این امام زاده تاریخ و سندی دقیق در دست نیست، ولی از مندرجات کتاب های تاریخی و آثار تاریخی و قبرها و ساختمان های اطراف، می توان دریافت که این اثر تاریخی و مذهبی مربوط به قبل از دوره ی اتابکان لرستان بوده است و آنان نیز در عمران آن همت گماشته اند. بعدها بقعه رو به خرابی و ویرانی گذاشته بود تا این که در زمان صفوی و دوران کریم خان زند و دوره ی قاجار، پس از تعمیرات گوناگون به این وضع فعلی باقی مانده است و با همت بزرگان و علماء و اهالی محل و به دستور «مسیر سید محمد امام جمعه» تجدید بنا شده بود. در واقع سبک فعلی ساختمان امام زاده یادگاری از دوره قاجاریه است که بازسازی و مرمت اساسی شده است.
امامزاده دو خاتون شهرکرد یکی از آثار معماری فاخر به حساب می آید که به خاطر نوع پوش خارجی گنبد آن از نظر آجر کاری نوع منحصر به فردی است. در نمای بیرونی و در ساقه گنبد این امامزاده طاق نماهایی ساخته شده که تداعی کننده ساختمان اصلی بیت المقدس است.

ستارگان حرم

آرامگاه شهید آیت الله آقا جلال الدین بت شکن دهکردی از شاگردان آیت الله العظمی آخوند خراسانی و علمای روشن فکر و شجاع و غیور و مبارزان با ظلم و ستم که در سال ۱۳۰۶ هجری شمسی به شهادت رسیده نیز در گوشه ای از ورودی این امامزادگان قرار دارد.

قبر مطهر مرحوم آیت الله آخوند مولی محمد ابراهیم دهکردی، از علمای بزرگ این دیار نیز در جوار مزار شهید بت شکن، قرار گرفته که ایشان پدر دو عالم و فقیه وارسته؛ آیت الله مولی محمد حسن و آیت الله مولی محمد حسین دهکردی است.

آیین های مردمی در کنار امامزادگان

آئین سنتی چراغ بران از مراسم های ویژه اهالی شهرکرد است که در نوروز اجرا می شود و در این آیین مردم شهرکرد با اعتقاد بر این که نوروز، روز برافروختن چراغ حاجت و طلب انسان هاست؛ آیین سنتی چراغ بران را از غروب آفتاب تا لحظه تحویل سال نو برگزار می کنند.

 بر این اساس در ابتدای این آیین سنتی، پیران خانواده و ریش سفیدان قوم و طایفه با چراغی در دست وارد امامزادگان حلمیه خاتون و حکمیه خاتون شهرکرد می شدند و پس از ادای احترام و زیارت بارگاه این دو بزرگوار، چراغ خانه خویش را به دست سیدی از سادات شهرکرد روشن می کرده اند و سپس تازه دامادها و نوعروسان و بعد از آن نیز دیگر اعضا خانواده برای روشن کردن چراغ به امامزاده می رفته اند.

شهرکردی ها معتقدند این رسم دیرین و دیرگاه بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد و پیش از این در دوران گذشته طایفه های شهرکردی در غروب آفتاب اقدام به روشن کردن چراغ های خانه خود می کردند.

این آیین سنتی برای آنان به منزله بردن روشنایی به خانه است تا در طول سال همواره چراغ مهر و محبت این خانه روشن باشد. در گذشته باب بوده که مردم شب نوروز با حضور در امامزادگان شهرکرد چراغ خانه های خود را بر می افروخته اند و سپس در فردای نوروز به دیدار یکدیگر می رفتند و دید و بازدید نوروز نیز تا زمانی که چراغ روشن بوده انجام می شده است.

شروع زندگی از کنار امام زادگان

شایان ذکر است: از رسوم دیگر اهالی شهرکرد، این است که عروس و داماد در شب عروسی قبل از عزیمت به خانه زوجین، به این مکان مقدس می آیند و شروع زندگی مشترک را از حرم این امامزادگان بزرگوار آغاز می کنند.

هرچند در این رسم به خاطر عبور کاروان و بعضاً استفاده از ترقه های پر صدا، مزاحمت هایی برای مجاورین امامزادگان ایجاد می شود و ترافیک در مسیرهای تردد به وجود می آید، اما همه این رسوم ناشی از صبغه دینی و عقیدتی ساکنان این خطه از سرزمین ایران اسلامی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.